۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83093087
T T
۰ نفر
انگيزه هاي ائتلاف 4 حزب اثرگذار براي حمايت از بوتفليقه

الجزيره-ايرنا- روساي چهار حزب مهم الجزايري طي روزهاي گذشته جلسه اي مشترك برگزار كردند كه رسانه ها از آن به عنوان ائتلاف براي حمايت از «عبدالعزيز بوتفليقه » رئيس جمهوري الجزاير در انتخابات رياست جمهوري در سال 2019 ياد كردند.

به گزارش ايرنا، چهار حزبي كه پيش از اين نيز از جمله احزاب طرفدار دولت و بوتفليقه محسوب مي شدند، عبارتند از جبهه آزاديبخش ملي، بزرگترين حزب در الجزاير كه داراي 164 كرسي در مجلس نمايندگان (مجلس مردمي ملي ) است، حزب مجمع ملي دمكراتيك ( حزب احمد اويحيي نخست وزير) دومين حزب بزرگ در الجزاير كه 100 كرسي در مجلس در اختيار دارد، مجمع اميد الجزاير و جنبش مردمي الجزاير كه هر يك به ترتيب داراي 19 و 13 كرسي در مجلس نمايندگان اين كشوراند.
اين احزاب در مجموع 296 كرسي از مجموع 462 كرسي مجلس نمايندگان الجزاير را در اختيار دارند و از اين جهت وزنه هايي سنگين محسوب مي شوند بنا بر اين حمايت آن ها از فردي چه در داخل مجلس و چه خارج از آن اهميت زيادي دارد و شايد آن ها با اين اقدام به نوعي مي خواستند بگويند رئيس جمهوري آينده كسي جز نامزد مورد حمايت آن ها نخواهد بود و احزاب و گروه هاي ديگر بايد تسليم آن ها باشند.
اين چهار حزب با صدور بيانيه اي حمايت خود را از نامزدي بوتفليقه اعلام كردند هرچند، آن ها از قبل هم از جمله احزاب طرفدار دولت و بوتفليقه محسوب مي شدند و تغييري در موضع گيري آن ها صورت نگرفته بود و ائتلاف آن ها براي اين كار امري جديد محسوب نمي شود.
اكنون نام هفت نفر به عنوان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در سال 2019 مطرح است هرچند هنوز زمان دقيق آن مشخص نشده و فقط اعلام شده است اين انتخابات در ماه آوريل( فروردين / ارديبهشت) برگزار مي شود.
مهم ترين شخصيت مطرح براي اين انتخابات، عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري 81 ساله اين كشور است كه از سال 1999قدرت را در دست دارد.«جمال ولد عباس » دبير كل جبهه آزاديبخش ملي الجزاير پيش از اين نيز اعلام كرده بود تنها نامزد اين حزب براي انتخابات رياست جمهوري ،عبدالعزيز بوتفليقه است. پس از اين سخنان، برخي رسانه ها آن را به معناي اعلام نامزدي وتفليقه دراين انتخابات دانستند كه البته وي هنوز تصميم خود را در اين خصوص اعلام نكرده است.
«ناصر بوضياف » پسر «محمد بوضياف» رئيس جمهوري اسبق الجزاير از جمله كساني است كه براي نامزدي در اين انتخابات اعلام آمادگي كرده است اما به نظر نمي رسد او طرفداران چنداني داشته باشد زيرا هنوزهيچ حزبي از او اعلام حمايت نكرده است و ظاهرا با تكيه بر شهرت پدرش وارد اين عرصه شده است.«الطاهر ميسوم » نماينده پيشين مجلس نيز براي نامزدي در اين انتخابات ابراز تمايل كرده است در حالي كه او در انتخابات سال 2017 نتوانست بار ديگر به مجلس مردمي ملي راه يابد. «عبدالعزيز بلعيد» رئيس حزب جبهه آينده، يكي ديگر از افرادي است كه براي نامزدي در اين انتخابات اعلام آمادگي كرده است.او سال 2014 نيز در اين انتخابات نامزد و موفق به كسب 3.36درصد آرا شده بود.حزب بلعيد، 14 كرسي مجلس را در اختيار دارد.«علي زغدود » رهبر حزب مجمع الجزاير، «فتحي غراس » سخنگوي جنبش دمكراتيك اجتماعي و« رمضان حملات» سرهنگ بازنشسته ارتش از جمله ديگر افرادي هستند كه آمادگي خود را براي نامزدي در انتخابات پيش رو اعلام كرده اند.
پيش بيني مي شود احزاب طرفدار بوتفليقه در صورت نامزدي او دراين انتخابات، ستادهاي تبليغاتي براي او تشكيل دهند كه در اين صورت، او خود نيازي به تبليغات ندارد.اين اتفاق در انتخابات سال 2014 نيز روي داده بود و البته بعيد به نظر مي رسد كسي بتواند با بوتفليقه رقابت كند.
شواهد و قرائن حاكي از آن است كه احزاب مخالف بوتفليقه، همچنان غرق در اختلاف و تشتت آرا هستند و هرچند بارها مخالفت خود را با نامزدي بوتفليقه اعلام كرده اند، هنوز نامزدي براي اين انتخابات معرفي نكرده اند و به نظر نمي رسد آن ها بتوانند تاثير چنداني در اين انتخابات بگذارند.«عبدالرزاق مقري» رئيس حزب جنبش جامعه صلح كه حزبش 33 كرسي را در مجلس نمايندگان در اختيار دارد و بزرگترين حزب اسلامي در الجزاير و داراي گرايش هاي اخواني محسوب مي شود، خواستار معرفي يك نامزد مورد توافق احزاب مختلف (غير از بوتفليقه) شده است كه البته تاكنون توفيقي در اين كار نداشته است.
«امحمد بن خروف» تحليلگر سياسي الجزايري در مورد علت اينكه شخصيت هاي مهم الجزايري هنوز در خصوص نامزدي براي اين انتخابات اعلام نظر نكرده اند گفت: همه منتظر اند ببينند بوتفليقه چه موضع گيري اي در اين خصوص خواهد داشت زيرا بودن يا نبودن او در اين انتخابات اهميت زيادي دارد و شرايط را تغيير مي دهد.
برگزاري انتخابات رياست جمهوري در الجزاير در حال نزديك شدن است و اين روزها همه منتظر اعلام تصميم بوتفليقه در اين خصوص هستند. نامزد شدن يا نشدن او در اين انتخابات باعث مي شود معادلات سياسي در اين كشور با تغييرات اساسي مواجه شود بنا بر اين بايد منتظر تصميم رسمي او ماند هرچند اكنون به نظر مي رسد احتمال نامزدي وي بسيار بالا است.
خاورم **2041**

سرخط اخبار جهان