۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۷:۱۲
کد خبر: 83092967
T T
۰ نفر
موسويان: آمريكا درتحقق سياست هاي تحريمي خود شكست خورده است

مادريد- ايرنا- «سيد حسين موسويان» پژوهشگر دانشگاه پرينستون آمريكا و عضو سابق گروه مذاكره كننده هسته اي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آرتي روسيه در لندن گفت: آمريكا درتحقق سياست هاي خود از طريق تحريم در طول چهل سال گذشته شكست خورده است.

به گزارش بامداد جمعه ايرنا، موسويان در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به تحريم هاي جديد نفتي آمريكا، آيا فكر مي كنيد ايران مي تواند از دست دادن ميلياردها دلار درآمد نفتي را تحمل كند؟ افزود: ايران به اندازه كافي تجربه كافي براي عبور از تحريم ها را دارد چون در چهل ساله گذشته انواع تحريم هاي چند جانبه و بين المللي را تجربه كرده و با مقاومت از عهده آن برآمده است.
وي اظهار داشت: البته شكي نيست كه ايران خسارتهاي اقتصادي سنگيني به خاطر تحريم هاي اقتصادي آمريكا خورده اما اين كشور درتحقق سياست هاي خود از طريق تحريم درطي چهل سال گذشته شكست خورده است.
اكنون هم آمريكا دو هدف از تحريم هاي جديد عليه ايران را دنبال مي كند، اول، فروپاشي كامل اقتصاد و دوم تغيير رژيم درايران است كه در هر دو مورد شكست خواهد خورد. ضمن اينكه اين بار شرايط هم متفاوت است. آمريكا درحقيقت با اعمال مجدد تحريم ها، قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را نقض كرده است و ساير قدرتهاي جهاني براي دفاع از برجام متحد شده اند.
پژوهشگر دانشگاه پرينستون در پرسشي ديگر مبني بر اينكه با توجه به اين مورد كه چين و روسيه زير بار تحريم هاي آمريكا نخواهند رفت و «ترزا مي» نخست وزير انگليس هم گفته اكنون فرصتي براي اين كشور بوجود آمده كه روابط اقتصادي خود را توسعه دهد. نظر شما چيست؟ تصريح كرد: موضوع فراتر از اين است كه يك كشور از فرصت براي توسعه تجارت با ايران استفاده كند.
* اين نخستين باري است كه يك عضو شوراي امنيت سازمان ملل ساير اعضاء اين سازمان را به خاطر اجراي قطعنامه شوراي امنيت، مجازات مي كند.
* دوم اينكه شرايطي بوجود آمده كه اروپا و همينطور روسيه و چين نشان دهند كه مستقل از سلطه آمريكا هستند و تسليم تحريم هاي فرامرزي آمريكا نخواهند شد.
* سوم اينكه اگر اروپا بتواند به همكاري هاي اقتصادي با ايران ادامه دهد، موجب خواهد شد كه اين كشور بتواند بالانس در روابط اقتصادي با شرق و غرب را حفظ كند. درغير اينصورت روسيه و چين بدون توجه به تهديدهاي آمريكا به همكاري هاي اقتصادي با ايران ادامه خواهند داد و اين كشور هم به سمت شرق خواهد رفت.
ديپلمات سابق ايراني ادامه داد: درچند دهه گذشته هميشه دلار بر تجارت جهان سلطه داشته بطوريكه 90 درصد مبادلات تجاري جهان با دلار صورت مي گيرد. اكنون بخاطر نقض برجام توسط آمريكا و اعمال فرامرزي تحريم ها عليه ايران، وضعيتي پيش آمده كه قدرتهاي جهاني همچون روسيه، چين و اروپا و حتي قدرتهاي منطقه اي مثل تركيه، به فكر سيستم مالي مستقل از سلطه دلار آمريكا افتاده و تلاش مي كنند تجارت با ارزها راشكل دهند.
عضو سابق گروه مذاكره كننده هسته اي خاطرنشان ساخت: سوئيفت از سال 2006 تا 2012 به مدت 6 سال ايران را تحريم كرد و ايران علي رغم تحريم هاي سوئيفت، توانست مقاومت كند.
ايران قبلا (در دوره رياست جمهوري احمدي نژاد) به مدت 6 سال تحريم سوئيفت، بانك مركزي و نفت را تجربه كرده و كارآزموده شده است. منتهي اكنون شرايط متفاوت است چون اجماع جهاني وجود ندارد و ساير قدرت هاي جهاني مخالف تحريم هاي آمريكا هستند.
موسويان در اين پرسش كه با توجه به اينكه ترامپ گفته كه مذاكره براي توافقي جديد با ايران مي خواهد، اگر شما امروز مذاكره كننده بوديد و براي مذاكره با آمريكايي ها در وين وارد يك اتاقي مي شديد، به آمريكايي ها چه مي گفتيد؟ ابراز داشت: اين كشور هيچگاه با مذاكره با قدرتهاي جهاني مخالف نبوده است. اكنون هم ايران با روسيه ، چين و اروپا در مورد مسائل منطقه گفت وگو مي كند. ايران با آمريكا در سال 2001 درمورد افغانستان هم مذاكره و همكاري كرد. اين ها واقعيت هايي است كه نشان مي دهد ايران با اصل مذاكره مشكلي ندارد. اما درشرايط فعلي ايران به سه دليل با مذاكره با آمريكا مخالف است:
اول: دولت ترامپ با زبان تهديد و زور با ايران حرف مي زند درحاليكه ايران صرفا در چارچوب احترام متقابل گفت وگو مي كند.
دوم: دولت ترامپ، حتي اگر نه شخص خودش اما مسئوليني مثل «جان بولتون» و« پمپئو»، مدافع تغيير رژيم در ايران هستند. وقتي كه هدف اصلي آمريكا تغيير رژيم است، ايران براي چه بايد مذاكره كند؟
سوم: موضوع احترام به مقررات بين المللي است. برجام يك توافق بين المللي است كه پشتوانه قطعنامه شوراي امنيت و 12 قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را دارد و آمريكا آن را نقض كرده است. حالا حتي اگر ايران با آمريكا مذاكره كند و توافق هم بكند و آن توافق هم بين المللي شود؛ چطور مي شود به چنين دولتي اعتماد كرد؟
وي ادامه داد: زمانيكه من عضو تيم مذاكرات هسته اي بودم، ايران و اروپا به توافق نزديك شده بودند. اين واقعيتي است كه جك استراو وزير خارجه سابق انگليس هم به طور گفت. منتهي چون آمريكا با غني سازي در ايران مخالف بود، نتوانستيم به توافقي برسيم. در غير اينصورت مي توانستيم در سال 2005به توافق برسيم و 10 سال زمان را از دست ندهيم و در مورد ثبات منطقه با آنها همكاري كنيم.
وي تاكيد كرد: باز هم ترامپ همان اشتباه گذشته را مرتكب مي شود. برجام توافق شده، شوراي امنيت سازمان ملل هم تصويب كرده و ايران هم به تمام تعهداتش عمل كرده است. رئيس جمهوري آمريكا بايد اول به اين توافق احترام بگذارد و از ايران براي حل و فصل بحرانهاي منطقه كمك بخواهد. اما ترامپ با خروج از برجام و تقابل با ما، بنزين به آتش بحرانهاي منطقه مي ريزد.
موسويان در پرسشي ديگر در اين مورد كه مواضع ايران درمنطقه همچون سوريه و حزب الله عليه آمريكاست، افزود: براي پاسخ به اين پرسش بايد يك ارزيابي صادقانه و درست در مورد ريشه و منبع اصلي بحران ها و بي ثباتي ها درمنطقه داشته باشيم. واقعيت اين است كه در 20 -30 سال گذشته 9 جنگ در منطقه داشته ايم كه يا آمريكا راه انداخته (مثل حمله به عراق و افغانستان)، يا آمريكا-اعراب-ناتو باهم درايجاد آن مشاركت داشته اند (مانند حمله به ليبي) و يا آمريكا با اعراب به طور مشترك (مثل جنگ يمن) راه انداخته اند.
وي تاكيد كرد: ريشه اصلي بي ثباتي هاي منطقه هم به اين جنگ ها برمي گردد كه آمريكا، اعراب و ناتو مسبب آن هستند درحالي كه ايران عامل هيچ يك از جنگ هاي منطقه در چند دهه گذشته نبوده و درجنگ عليه هيچ كشوري مشاركت نكرده است. اين درحالي است كه صدام به ايران تجاوز كرد و اعراب همسايه و همه قدرتهاي جهاني از تجاوز صدام حمايت كردند تا ايران را تجزيه كنند. اما وقتي صدام به كويت حمله كرد، ايران دركنار كويت ايستاد و تجاوز صدام به كويت را محكوم كرد.
موسويان ادامه داد: اسرائيلي ها و سعودي ها هر چه در توان داشتند بكار بردند تا نه تنها بحران هسته اي ايران از طريق ديپلماسي حل نشود بلكه آمريكا به ايران حمله كند. رژيم صهيونيستي عامل اصلي پشت پرده حمله آمريكا به عراق بود و سعي مي كرد اين سناريو درمورد ايران هم اجراء شود. بعد از برجام هم اين رژيم و عربستان از تمام ظرفيت خود براي نابودي برجام استفاده كردند و اكنون هم بدنبال ايجاد شرايطي هستند كه با حمله آمريكا به ايران، يك فاجعه ديگر در منطقه ايجاد شود.
شبد *5*491**9122

سرخط اخبار جهان