۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83092384
T T
۰ نفر

قم در شب شهادت ثامن الحجج(ع) به سوگ نشست

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83092384
قم در شب شهادت ثامن الحجج(ع) به سوگ نشست

قم - ايرنا - شهر مقدس قم در شب شهادت حضرت ثامن الحجج، امام الرئوف، علي بن موسي الرضا(ع) با ميزباني از زائران و برگزاري آيين هاي مختلف عزاداري، غرق در عزا و ماتم شده است.

به گزارش ايرنا، عزاداران در اين شب غمبار با حضور در بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت(س)، حضرت معصومه(س)، خواهر امام رضا(ع)، اين غم جانسوز را به ساحت مقدس و نوراني ايشان تسليت گفتند.
زائران از سراسر كشور و جهان اسلام به حرم اين بانوي گرامي مشرف شده اند تا در غم جانسوز شهادت امام هشتم شيعان شريك باشند و اين گونه محبت خويش به خاندان اهل بيت(ع) را به نمايش بگذارند.
عزاداران با توسل به ضامن آهو، آمده اند تا با گره زدن قلب هايشان به ضريح مطهر بانوي آب و آينه، بر سر و سينه زده و اشك ماتم بريزند.
پرچم هاي عزا بر فراز بارگاه كبريايي مطهر اين بانو برافراشته شده و از صحن و سراها نواي مرثيه سرايي و مداحي مداحان اهل بيت(ع) طنين انداز شده است.
عاشقان اهل بيت(ع) در گوشه و كنار اين حرم مطهر، زانوي غم بغل كرده و كبوتر دلشان را راهي حرم نوراني ثامن الحجج(ع)، هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت در مشهد مقدس كرده اند.
دسته هاي عزاداري با برگزاري آيين هاي سينه زني و زنجيرزني وارد اين حرم مي شوند و در كنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) خواهر امام غريب الغربا، زيارتنامه مي خوانند.
همچنين عزاداران با حضور در مسجد مقدس جمكران ضمن شركت در آيين هاي سوگواري، شهادت امام رضا(ع) را به ساحت مقدس صاحب زمان، امام مهدي موعود(عج) تسليت عرض مي كنند.
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي در قم، بيوت مراجع تقليد، بقاع متبرك امامزادگان، مساجد، تكايا و ديگر اماكن مذهبي قم نيز امشب با برگزاري آيين هاي مختلف، ميزبان عزادارن هستند.
مسلمانان خارجي مقيم قم و طلبه ها از مليت هاي مختلف با خانواده خويش در آيين هاي سوگواري سنتي شركت مي كنند كه از زيباترين و عاشقانه ترين جلوه هاي نمايش ارادت و محبت به خاندان عصمت و طهارت در اين شب غم انگيز است.
آيين هاي مشابه عزاداري نيز با سخنراني در خصوص الگوگيري از رفتار فردي و اجتماعي اين امام همام در بخش هاي پنجگانه استان قم در حال برگزاري است.
هشتمين پيشواي شيعيان امام علي بن موسي الرضا(ع) در سال 148 هجري قمري در مدينه ديده به جهان گشود، پدر بزرگوارش امام موسي كاظم(ع) و مادر مهربانش بانو نجمه نام داشت.
نام مبارك ايشان «علي»، كنيه آن حضرت، «ابوالحسن» و داراي القاب متعددي از جمله رضا، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعين المومنين (نور چشم مؤمنان) هستند اما مشهورترين لقب ايشان، «رضا» به معناي «خشنودي» است.
امام در مكتب نوراني و وحياني امام كاظم(ع) تربيت شد و بعد از شهادت پدرش كه در سال 183 هجري قمري رخ داد، آغاز امامت حضرت رضا(ع) شروع شد، مدت امامت ايشان در حدود 20 سال بود كه 10 سال اول امامت آن حضرت، همزمان با زمامداري هارون، پنج سال بعد از‌ آن كه مقارن با خلافت امين و پنج سال آخر امامت آن بزرگوار مصادف با خلافت مامون بود.
مامون عباسي براي نظارت بر عملكرد امام(ع) تصميم گرفت ايشان را از مدينه به خراسان منتقل كند تا با پيشنهاد خلافت و ولايتعهدي، حكومت خويش را در ميان مردم موجه جلوه دهد. هر چند امام(ع) اين موضوع را قبول نكرد اما سرانجام با اصرار و تاكيدهاي فراوان، اين امر را با شرط اينكه «احدي را به عنوان والي در كار دولتي منصوب نكند»، «هيچ كس را عزل نكند»، «هيچ رسمي را نقض نكند» و «در امور دولتي مشاوري از دور باشد» پذيرفت.
مامون چند تن از ماموران مخصوص خود را به مدينه، خدمت حضرت رضا(ع) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوي خراسان روانه كنند؛ امام رضا(ع) در اين سفر تاريخي، هر جا كه توانست كوشيد تا مردم را با اسلام، قرآن، تشيع، اخلاق اسلامي، آرمانهاي ديني و احكام مذهبي آشنا سازد.
خصوصيات اخلاقي و زهد و تقواي آن حضرت به گونه‌ اي بود كه حتي دشمنان خويش را نيز شيفته و مجذوب خود كرده بود چرا كه ايشان با مردم در نهايت ادب، تواضع و مهرباني رفتار مي‌كرد و هيچ گاه خود را از مردم جدا نمي كرد.
سرانجام امام رضا(ع) در سن 55 سالگي با توطئه هاي مامون در روز آخر ماه صفر سال 203 هجري قمري به شهادت رسيد و مرقد مطهرش در مشهد مقدس، پناهگاه عاشقان اهل بيت(ع) است.
8138/ 1175
۰ نفر