۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83091356
T T
۰ نفر

انتخابات كنگره آمريكا آغاز شد

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83091356
انتخابات كنگره آمريكا آغاز شد

تهران – ايرنا – انتخابات مياندوره اي كنگره آمريكا با اميد دمكرات ها به كسب اكثريت مجلس نمايندگان از لحظاتي پيش آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا ؛ با توجه به مقررات گوناگون 50 ايالت آمريكا ؛ راي گيري تا 16 ساعت به طول خواهد انجاميد.
در اين انتخابات، تمام 435 عضو مجلس نمايندگان آمريكا براي دوره اي دو ساله، 35 عضو مجلس سنا براي دوره اي شش ساله و ٣٦ فرماندار براي دوره اي 4 ساله (به جز ايالات اورگون، ورمونت و نيوهمپشاير كه فرماندار منتخب به مدت 2 سال امور اجرايي ايالت را بر عهده خواهد داشت) انتخاب مي شوند.
در رقابتهاي 36 فرمانداري امسال، هم اكنون ٢٦ ايالت در اختيار جمهوريخواهان، ٩ فرمانداري در دست دمكراتها است و يك فرمانداري هم توسط مستقلين اداره مي شود.
درحال حاضر از 435 كرسي مجلس نمايندگان آمريكا، جمهوريخواهان با در اختيار داشتن 235 كرسي در برابر 193 كرسي حزب دمكرات، از اكثريت برخوردار هستند. هفت كرسي هم به دلايل گوناگون خالي مانده است.
درصورتي كه حزب دمكرات بتواند دراين انتخابات 25 كرسي ديگر را از حزب جمهوريخواه پس بگيرد، آنگاه با كسب 218 كرسي در قبال 217 كرسي و تنها با اختلاف يك كرسي اين حزب قادر خواهد بود اكثريت مجلس نمايندگان را از آن خود كند.
در سنا نيز دمكرات ها اگر به سه كرسي ديگر در صورت حفظ كرسي هاي فعلي دست يابند اكثريت 51 كرسي را از آن خود كرده اند.
هم اكنون جمهوريخواهان 51 كرسي، دمكرات ها 47 كرسي و مستقلين 2 كرسي سنا را در اختيار دارند.
در انتخابات مياندوره اي 2018 بيش از 150 ميليون نفر واجد شرايط راي دادن هستند و پيش بيني مي شود كه ميزان مشاركت نسبت به انتخابات مشابه سال 2014 افزايش يابد.
در آن دوره تنها 36.4 درصد واجدين شرايط در راي گيري شركت كردند كه كمترين ميزان مشاركت از انتخابات مياندوره اي سال 1942 تا آن زمان بود.
بر اساس جديدترين ميانگين نظرسنجي هاي انتخاباتي، پيش بيني مي شود كه محافظه كاران كماكان سنا را در اختيار داشته و ايالات بيشتري را اداره كنند. با اين حال دمكرات ها اميد فراواني به كسب اكثريت در مجلس دارند تا سنت ديرينه پيروزي مخالفان رئيس جمهوري مستقر در انتخابات مجلس نمايندگان، تكرار شود.
اروپام**3092** 1546

سرخط اخبار جهان