۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83090015
T T
۰ نفر
مهم‌ترین دلایل سقط مكرر

تهران - ایرنا - نتایج بررسی بارداری 911 فرد مبتلا به سقط مكرر از سوی متخصصان مركز درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا نشان داد كه بیشترین فاكتور خطر برای سقط مجدد، تعداد سقط و پس از آن سن زنان است.

سقط مكرر به مواردی اطلاق می‌شود كه سقط به صورت خود به خودی و حداقل دو تا سه بار متوالی تكرار شده باشد. زنانی كه 2 بار سقط خود به خودی بالینی و پشت سرهم داشته باشند، كاندیدای معرفی به كلینیك درمان سقط مكرر خواهند بود.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی - ابن سینا، دكتر سهیلا انصاری پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا به عنوان مجری طرح بررسی پیامدهای ناشی از سقط مكرر در 911 بیمار مبتلا به سقط مكرر در مراجعه به این مركز، گفت: علل متعدد سقط مكرر همانند عوامل جنینی شامل اختلالات كروموزومی و ساختمانی و همچنین عوامل مادری مانند سندرم انتی فسفولیپید؛ مشكلات اناتومیكال رحم و عوامل هورمونی نشان داده شده اند. در سالهای اخیر همراهی اختلالات DNA اسپرم نیز با سقط مكرر مطرح شده اند كه علی رغم بررسی های متعدد علت 50 تا 60 درصد سقط مكرر همچنان ناشناخته است.
وی با اشاره به اینكه از همان ابتدای فعالیت مركز درمان ابن سینا ، در جهت بهبود امر تشخیص و درمان مبتلایان به سقط مكرر، كلینیك سقط مكرر فعالیت خود را بصورت یك كلینیك منحصر، آغاز كرد، یادآور شد: این كلینینك متشكل از متخصصین زنان و زایمان، آندرولوژی، ژنتیك، ایمونولوژی، غدد، تغذیه و روانپزشكی كه در سال های اخیر فضای فیزیكی مستقلی نیز به آن اختصاص داده شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا، عنوان كرد: ‌با توجه به پیچیدگی در امر تشخیص و درمان سقط مكرر تاكنون پروژه هایی متعدد در جهت اولویت های تست های تشخیصی ، علل سقط مكرر و تاثیر مداخله های مختلف درمانی به انجام رسیده است. پس از رفع و اصلاح علل شناخته شده سقط مكرر ، بیماران به مدت 2 تا 3 ماه با مكمل های مورد نیاز ، اصلاح سبك زندگی شامل تصحیح عادات و رژیم غذایی، كاهش وزن در صورت چاقی و فرصت برای بارداری خودبخود یا دریافت روش های كمك باروری در صورت نازایی تحت درمان قرار می گیرند .
وی در خصوص نتایج حاصل از تحقیق و پژوهش های بعمل آمده از 1007 زن باردار كه در بازه زمانی سال 94 تا 96 ( دو سال و 3 ماه و 21 روز ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 911 مورد به سقط مكرر مبتلا بوده اند، اشاره كرد: از نتایج مطالعه چنین بر می آید كه بیشترین فاكتور خطر برای سقط مجدد در بیماران مختلف ، اولا تعداد سقط و همچنین سن خانم ها ست .
نتایج تكمیلی این پژوهش در پانزدهمین برنامه پایان ناباروری كه روز شنبه، 19 آبان ماه سال جاری ساعت 19 از شبكه چهار سیما پخش خواهد شد با حضور مجری طرح و كارشناسان ارائه خواهد شد.
علمی ** 1201 **1440
۰ نفر