۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83086607
T T
۰ نفر
بی توجهی به تفكیك جنسیتی در كتاب كار و فناوری اصلاح می شود

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص درج مطالبی همچون گلدوزی، خیاطی، ترمه دوزی و تهیه سالاد در كتاب كار و فناوری پایه ششم ابتدایی برای دانش آموزان پسر گفت: این ایراد به دلیلی بی توجهی به بحث تفكیك جنسیتی وارد بوده و اصلاح می شود.

با استقرار نظام آموزشی 3-3-6 و اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 با هدف آنچه كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش با عنوان 'بالا بردن توانایی های مهارتی دانش آموزان' از آن نام بردند، دو درس تفكر و پژوهش و كار و فناوری به این پایه اضافه شد.
حیدر تورانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: این درس در واقع شكل توسعه یافته و جدید درس حرفه و فن قدیم است و طبیعی است وقتی كتاب مشترك نوشته می شود سهم دخترها و پسرها در آن یكسان خواهد بود.
وی تصریح كرد: البته در دنیای امروز پسرها هم باید مهارت هایی همچون خیاطی و آشپزی را فرا بگیرند چرا كه بهترین آشپزها و خیاطان مرد هستند اما بهتر است بتوانیم برای دخترها و پسرها كتاب كار و فناوری جدا داشته باشیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در دوره جدید تغییرات كتاب های درسی برای تدوین كتاب كار و فناوری دقت بیشتری كرده و كتابی ویژه دختران و كتابی نیز ویژه دانش آموزان پسر ارائه كرده و موضوعات را تفكیك خواهیم كرد.
تورانی بیان داشت: اما در عین حال باید توجه داشت كه در دنیای امروز و در شرایطی كه همه اعم از دختر و پسر وارد بازار كار می شوند این تفكیك همانند گذشته چندان موضوعیت ندارد اما در هر صورت باید این دقت را داشته باشیم كه در مباحث مورد اشاره در كتاب های درسی سهم دختران و پسران رعایت شده و كم و زیاد نشود.
وی در پاسخ به این سوال كه اكنون سهم دختران و پسران در كتاب های درسی به چه میزان است، اظهار داشت: به درستی نمی دانم این نسبت چقدر است اما اصلاحاتی را در این رابطه انجام خواهیم داد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: در سال تحصیلی جاری كتاب 'مدیریت خانواده و سبك زندگی' پایه دوازدهم چاپ شده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است كه یكی از این كتاب ها مشترك بین دختر و پسر و یك كتاب هم ویژه دختران است.
تورانی در خصوص تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ارائه تكالیف مهارت محور در سه سال اول ابتدایی نیز گفت: هدف از این طرح آن است كه دانش آموزان كلاس های 16 تا 25 نفر فعالیت های درسی خود را در مدرسه انجام داده و در منزل به كارهای مهارتی بپردازند.
وی ادامه داد: از جمله این كارهای مهارتی آن است كه دانش آموز وقتی از مدرسه به خانه بازگشت، برداشت های خود از یك برنامه كودك را یادداشت برداری كند و یا نحوه مرتب كردن اتاق و اقداماتی كه برای تغییر فضای اتاق خود انجام داده را بنویسد و در كلاس برای همكلاسی های خود بازگو كند.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: همچنین دانش آموز می تواند در كلاس توضیح دهد چه بازی هایی با دوست یا برادر و یا خواهر خود در منزل انجام داده و یا در مهمانی چگونه با همسالان خود ارتباط برقرار و دوستی برای خود انتخاب كرده است.
تورانی اضافه كرد: دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم ابتدایی و دوره اول متوسطه نیز در قالب برنامه ویژه مدرسه یا بوم می توانند 2 ساعت از ساعات رسمی آموزشی را در هفته به امور مهارتی بپردازند كه این كار ضمن كسب مهارت برای دانش آموزان، فرصت مناسبی را برای اولیای مدارس ایجاد می كند تا توانمندی و خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند.
علمی**1883**1440
۰ نفر