۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۶
کد خبر: 83086146
T T
۰ نفر
سلامت خون اهدایی در ایران بیشتر از آمریكاست

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: پایش و كاهش خطر خون های اهدایی به صفر، از دستاوردها و برنامه های این سازمان است؛ به طوری كه اكنون سلامت خون های اهدا شده در ایران در حد اروپا و برتر از آمریكاست.

«بشیر حاجی بیگی» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش اهدای مستمر (با سابقه دستكم 2 بار اهدا در سال)، كاهش اهداكنندگان بار نخست (اهدا اولی ها)، سیستم مراقبت از خون، كنترل دقیق موارد مثبت در آزمایشگاه، غربالگری پیش از اهدای خون و واكسیناسیون علیه هپاتیت از برنامه های این سازمان برای كاهش مخاطرات انتقال خون به صفر است كه با خود نتایج درخشانی را به همراه داشته است.
وی اضافه كرد: خون های اهدایی در كشور بر اثر برنامه های سازمان انتقال خون به بالاترین حد سلامت رسیده است اما با این حال همچنان به سمت رساندن خطر به زیر صفر حركت می كنیم.
حاجی بیگی افزود: امروزه با ویروس هایی روبروییم كه به عنوان پدیده های نوظهور، جامعه انسانی را به چالش می كشد و حتی بر پایه برخی پیش بینی ها، ویروس ها و بیماری های ناشی از آنها سرانجام دنیا را تعیین می كنند.
وی ادامه داد: آزمایش های قوی برای شناسایی ویروس ها در ایران و دنیا به وجود آمده است و اكنون خطر ابتلا به ویروس های «اچ.آی.وی» و هپاتیت بی و سی از طریق انتقال خون در حد صفر است.

** جزییات طرح مدیریت خون بیمار و انتقال خون محافظه كارانه
حاجی بیگی درباره توسعه تكنیك های آزمایشگاهی در ایران گفت: همه آزمایش ها اكنون با سیستم كمی لومینسانس و به طور متمركز صورت می گیرد كه سبب كاهش انتقال آلودگی می شود.
وی تاكید كرد با تمركز روی اهداكنندگان، آگاه سازی و گزینش آنان از میان جمعیت های فرهیخته، سالم و بدون چشمداشت می توان بهترین سرمایه سلامت خون را فراهم كرد.
حاجی بیگی درباره اجرای طرح مدیریت خون بیمار و انتقال خون محافظه كارانه گفت: با اجرای این طرح ها میزان اهدا می تواند كاهش یابد.
به گفته وی، اكنون شاخص اهدای مستمر به 58 درصد و آمار اهداكنندگان بار اول به كمتر از 13 درصد رسیده است.
وی یادآوری كرد در سال 2015 میلادی 25 درصد رخداد اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی در جامعه اهداكنندگان بار اولی بود و این گروه مسئول 80 درصد بروز این بیماری ها بودند.
به گفته وی، «اگر سرمایه گذاری شود تا اهداكنندگان تهییجی را از چرخه حذف كنیم، به خطر صفر اهدا نزدیك می شویم».
حاجی بیگی ادامه داد: اكنون در نقاط انتخابی 21 استان كشور، برنامه غربالگری درباره شیوع اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی را انجام می دهیم و روند كاهشی هپاتیت بی و سی از نتایج این برنامه بوده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون سرمایه گذاری روی جمعیت اهداكنندگان و خانواده آنان را به دلیل زمینه ژنتیكی و خانوادگی موثرتر خواند و افزود: برای آگاهی این افراد برنامه های ویژه ای ترتیب داده ایم كه از جمله آن آگاهی رسانی از طریق شبكه های اجتماعی و ارسال مجله خونبخش است.
وی پایش خطر و موارد مثبت در آزمایشگاه های سازمان، افزایش حفظ محرمانگی، توجه به پزشكان اهدا و تغییر مكان های مشاوره را از دیگر دستاوردهای سازمان دانست و گفت: پس از اجرای این برنامه به طور معناداری گزارش موارد مثبت اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی به سمت صفر حركت می كند.
حاجی بیگی گسترش این برنامه و رسیدن به خطر صفر را از دیگر اهداف سازمان خواند و گفت: واكسینه كردن اهداكنندگان علیه هپاتیت بی می تواند شرایط مصونیت علیه این بیماری را فراهم كند و به خطر صفر این بیماری برساند كه از مهرماه امسال در كشور آغاز شده است.
سالیانه در كشور بیش 2 میلیون و 100 هزار نفر به طور داوطبانه خون اهدا می كنند.

اجتمام*2181*1834*1961*
۰ نفر