۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83083612
T T
۰ نفر

موكب‌های‌ حسینی و مبارزه معكوس

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83083612
موكب‌های‌ حسینی و مبارزه معكوس

نجف - ایرنا - موكب داران عراقی بر این باورند كه موكب های اربعین نقش موثری را در مبارزه علیه رژیم بعث و جبهه تكفیری داشته اند؛ مبارزه ای معكوس و صلح آمیز كه برنده تر از شمشیر های یزیدی و پرنفوذتر از گلوله های صدامی بوده است.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به نجف و كربلا، سید صالح سلطانی 72 ساله مدیر موكب عباس نجف الاشرف می گوید: موكب های حسینی انقلاب معكوس و غیرمسلحانه علیه آمریكا و هم پیمانان منطقه ای آن است. موكب های حسینی تسهیل كننده پیاده روی اربعین به عنوان راه صلح آمیز مبارزه با طاغوت ها و جباران زمان است و از این حیث، پیاده روی اربعین شبیه حركت جهانی امام حسین(ع)درتقابل با یزیدیان زمان است.
موكب دار نجفی در باره سختی ها و خطرات موكب ها در دوران رژیم بعث می گوید: موكب های پنهانی داشتیم نه به این وسعت و شكل و شمایل امروز، در واقع خانه هایمان موكب بود. پشت خان النخیله (منطقه ای درحوالی نجف) در مسیرهای خاكی خانه ای ساخته بودم،مردم منطقه می دانستند كه پنهانی زوار امام حسین(ع) را به خانه می بریم اما هیچ‌كس حاضر نمی شد با نیروهای امنیتی صدام همكاری كند زیرا همه عاشق اباعبدالله بودند و خیلی وقت ها به انواع مختلف در خدمت رسانی به زوار كمك می كردند.
سلطانی می افزاید:نیروها و جاسوسان حزب بعث صدام در منطقه دائما پرسه می زدند تا زائران را دستگیر كنند.بسیار پیش آمده بود كه دست زوار را قطع می كردند و سر می بریدند گویا می خواستند این پیام را بدهند كه از تكرار حادثه كربلا ابایی ندارند. می خواستند بگویند مثل حضرت عباس (ع) دست هایشان را می بریم و مانند شهیدان كربلا سرهاشان را جدا می كنیم.
سلطانی می گوید:به خاطر موكب داری به زندان هم افتادم. شیوه كارمان در شناسایی و جذب زوار این بود كه كنار مسیر معمول پیاده روی می نشستیم. هر كسی احتمال داشت از این مسیر عبوری بگذرد. رهگذر را به بهانه بساط صدا می زدیم و چند سوال و جواب بین ما رفت و بدل می شد تا مطمئن شویم كه زائر است، سپس او را به موكب می بردیم.
موكب دار نجف تصریح می كند: صدام تلاش می كرد ما را به ایران ربط دهد تا بگوید این موكب داران با طرف خارجی در ارتباط بوده و خائن هستند. تیر صدام به سنگ خورد و نفرت پراكنی درباره ایران و شیعیان جواب نداد. آن زمان واقعا ارتباطی با ایران نداشتیم بلكه كاملا اعتقادی و برگرفته از أموزه های سینه به سینه پدران و مادران شیعه مان بود كه خدمت به زوار حسین را تكلیف می دانستند، اما با افتخار می گویم كه رهبر ایران، آیت الله خامنه ای را پدرمعنوی خود می دانیم و از ایشان تشكر می كنیم. این ایران بود كه در برابر داعش تكفیری ایستاد و از نهضت حسین (ع) حمایت كرد.
سید صادق جعفر عزیز المحنا مدیر موكب ابوالسجاد در مسیر نجف به كربلا است. او 15 سال است كه آزادانه موكب داری می كند.
سید صادق می گوید:موكب های قدیم‌ ما هر چند كوچك و مخفی بود اما خدمات خالصانه و كاملی به زوار حسین (ع) می داد. صدام بسیاری از محبان و شیعیان اهل بیت را به خاطر همین موكب ها اعدام یا زندانی كرد اما نتوانست مردم را از عشق حسین بازدارد و مصداق این آیه قرآن شد كه «یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَي اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»(آنها می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند؛ ولی خدا جز این نمی‌خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند)
حتی صدام با ارسال جنگنده های خود نقاط شیعه نشین و موكب ها و اماكن مقدس را بمباران كرد اما ناكام ماند.
موكب دار اهل نجف می گوید: زائران ایرانی برادران و خواهران ما هستند. خوشحالیم كه آنها را كنار خود می بینیم. تصور اینكه چند دهه از برادران و خواهرانت جدا بوده ای و بعد از تلاش برخی دست ها برای تعمیق جدایی جغرافیایی تاریخی حالا آنها را روبروی خودت می بینی به من روح تازه ای می دهد.
المحنا 70 ساله بعد از این سخنان سرش را پایین می اندازد، رگ های گردنش تكان می خورد گویی بغضی را فرو می بلعد، سرش را بالا می گیرد و می گوید: هر بار كه شعار«حب الحسین یجمعنا» را می بینم احساس اطمینان قلبی می كنم و شكر خدا را به جا می آورم به خاطر اینكه ما حسین (ع) را داریم؛ كسی كه قلب ها را به هم نزدیك  و فاصله ها را كم كرده است.
خاورم*9241/1933*1590

سرخط اخبار جهان