۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۲
کد خبر: 83080468
T T
۰ نفر
اتهام به مذاكرات پنهان؛ ترفند جدید برجام ستیزان

تهران – ایرنا- در آستانه دور دوم تحریم های ثانویه آمریكا علیه ایران، برخی دولت را به كوتاه آمدن در برابر خواسته های كاخ سفید و انجام مذاكرات پنهانی با مقامات آمریكایی متهم می كنند؛ اتهاماتی كه به اعتقاد كارشناسان مصداق «آب به آسیاب دشمن ریختن» ارزیابی می شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از همان روزهای آغاز مذاكرات هسته ای در دولت یازدهم كه به مهرماه 1392 برمی گردد، جریان مخالف در قالب همایش ها، سخنرانی ها و غیره عملكرد دولت را در حوزه سیاست خارجی زیر سوال می بردند تا این كه غرب در برجام به مطالبات بجای ایران تن داد. هر چند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا اردیبهشت ماه امسال با خروج از برجام آن را به گروه 1+4 مبدل ساخت اما تلاش های وی برای پشت كردن همه طرف ها به این توافق معتبر بین المللی تاكنون نتیجه ای عكس داده است.
از پنج ماه پیش ارتباط مقامات ایران و آمریكا قطع و گفت وگوها به منظور پیشبرد اجرای برجام با دیگر اعضای توافق ادامه یافت. اینك اما برخی مخالفان دولت كه پیشینه رفتار سیاسی آنها بر كسی پوشیده نیست، دولت را به ارتباط پنهانی و خارج از منافع ملی با آمریكا متهم می كنند.
«جواد كریمی قدوسی» عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه چهارم آبان در گفت وگو با خبرگزاری «موج» مدعی شد كه كارشناسان وزارت خارجه در عمان در حال مذاكره با مقام‌ های آمریكایی هستند. وی با تاكید بر موثق بودن منابع خبری خود، اظهار كرد كه عمان تبدیل به خلوتگاهی برای آمریكایی‌ها و انگلیسی‌ها شده است و از این طریق سعی دارند تا به ایران دسترسی پیدا كنند.
به باور ناظران، تداوم این قبیل اتهام زنی هایی كه بوی سیاسی كاری و جناحی می دهد، آسیب جبران ناپذیری را بر وحدت داخلی و منافع ملی وارد خواهد كرد. از این رو وزارت امور خارجه در قبال چنین اتهاماتی سكوت نكرد و با انتشار اطلاعیه ای بار دیگر بر بی فایده بودن هر نوع مذاكره با دولت عهدشكن، قانون گریز و ضد ایران ترامپ تاكید نمود.
اهمیت طلاع رسانی عمومی و همگرایی داخلی را می توان در بخشی از اطلاعیه مذكور مشاهده كرد كه نوشت با توجه به ادعای تازه كریمی قدوسی مبنی بر تلاش، تمایل و اقدام وزارت امور خارجه در برقراری تماس و مذاكره با دولت ایالات متحده آمریكا در یكی از كشورهای همسایه، موارد زیر را به اطلاع عموم ملت شریف ایران می رساند: به صراحت اعلام می شود تمام ادعاهای ایشان در خصوص تمایل وزارت امور خارجه به برقراری تماس و مذاكره با دولت آمریكا و نیز انجام مذاكره با طرف های آمریكایی در یكی از كشورهای همسایه غلط و بی اساس است و به شدت تكذیب می شود.
این اولین باری نیست كه نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری دولت را متهم به سازش با غرب می كند و پیشتر نیز ادعاهای وی علیه برخی دولتمردان و اظهارنظرهای او درباره موضوعاتی همچون برجام، مسائل موشكی، FATF، باند نیویوركی ها، نفوذ غرب در دولت و همچنین وجود افراد دو تابعیتی خبرساز و به شكایت علیه وی منجر شده بود.
اتهامات جدید این نماینده به دولت در حالی بیان می شود كه مقامات عالی رتبه كشورمان همواره بر نفی مذاكره در شرایط كنونی با آمریكا اصرار می ورزند؛ موضوع مهمی كه در سخنان رهبری و رئیس جمهوری به وضوح مورد تاكید قرار گرفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی (دوشنبه 22 مردادماه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان های مختلف با اشاره به شرارت های آمریكا خاطر نشان كردند «ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناك مذاكره با امریكا شویم كه از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاكره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است.»
همچنین حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری كشورمان شهریورماه در گفت وگو با شبكه تلویزیونی «ان بی سی»، سیاست های ترامپ را در قبال موضوعات مختلف به ویژه ایران و برجام زیر سوال برد. وی با تاكید بر اینكه رفتار ترامپ همه زمینه ‌های مثبت را از بین می‌ برد، درباره مذاكره ایران با آمریكا گفت وقتی از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریكا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاكره معنا ندارد.
همان طور كه اشاره شد، بیهوده بودن مذاكره با آمریكا در دولت ترامپ از مواضع جمهوری اسلامی آشكارا برداشت می شود. زیرا ترامپ در پی توافق تازه ای با ایران است -كه برخی از آن تحت عنوان توافق ثانویه نام می برند- تا با كسب امتیازهای بیشتر بر برجام به عنوان یكی از بزرگترین دستاوردهای دموكرات ها، اروپایی ها و تهران بر آن خط بطلان بكشد.
از شرایط دوازده گانه ای كه «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا برای مذاكره با ایران انتشار داد می توان به زیاده خواهی های تیم جدید ترامپ پی برد؛ مطالباتی كه هر عقل سلیمی را نسبت به پذیرش آن برحذر می دارد. در شرایط كنونی یگانه راه آمریكا برای مذاكره با ایران از برجام می گذرد و تنها در صورت بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و پایبندی كامل به برجام می توان انتظار ادامه مذاكرات فی مابین را داشت.
به باور ناظران، مواضع ضد ایرانی اخیر ترامپ مبنی بر جلوگیری از فروش نفت ایران و قطع كامل ارتباطات بانكی تهران با كشورهای همپیمان آمریكا كه سوم آبان در كاخ سفید ایراد شد، شانس مذاكرات احتمالی تهران و واشنگتن را كاهش داده و بر گسترش همكاری تهران با دیگر اعضای توافق خواهد افزود.
در مقابل، اروپا نیز با هدف حفظ استقلال خود در برابر آمریكا تلاش مضاعفی را برای نجات برجام در پیش گرفته به طوری كه «فیلیپ بونكارر» رئیس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران، چند روز پیش در نشست خبری روسای گروه‌ های دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه و همچنین مجلس شورای اسلامی از تلاش اتحادیه اروپا برای اتصال یك بانك ایرانی به سوئیفت در آستانه اجرای دور دوم تحریم ‌های امریكا علیه ایران پرده برداشت.
پژوهش**9242**1552
۰ نفر

سرخط اخبار جهان