سهم ايران در كالابُردهاي دريايي يك هفتادم آمارهاي جهاني است

تهران- ايرنا- مديركل مركز بررسي‌ها و مطالعات راهبردي سازمان بنادر و دريانوردي سهم ايران در كالابُردهاي دريايي را يك هفتادم آمارهاي جهاني عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، علي مرادي شامگاه پنجشنبه در آيين اختتاميه چهارمين جشنواره ملي «دريا مسير پيشرفت» در موزه دفاع مقدس، اظهار داشت: با نگاهي اجمالي به صنعت حمل و نقل دريايي متوجه مي‌شويم كه در جهان و در سال 2017 حدود 7/10 ميليارد تن كالا از طريق دريا جا به جا شده كه در مقايسه با سال 2016 به رقم 4 درصد رشد داشته است، اما سهم ايران در كالاي دريا بُرد 157 ميليون تن است.
وي سهم ايران در كالابُردهاي دريايي را يك هفتادم آمارهاي جهاني عنوان كرد و گفت: اين درحالي است كه حمل و نقل دريايي جايگاهي ويژه در صنعت امروز دارد بنابراين ما از كشورهاي توسعه يافته در اين زمينه بسيار عقب‌تر هستيم.
مرادي بيان كرد: طبق بررسي‌هاي انجام شده در 5 سال آينده حمل و نقل دريايي 4 درصد رشد ساليانه خواهد داشت اين موضوع توجه ما را نسبت به جدي گرفتن فعاليت‌هاي دريايي، دريا و دريانوردي در ايران جلب مي كند.
مديركل مركز بررسي ها و مطالعات راهبردي سازمان بنادر و دريانوردي، افزود: در زمينه كالابُرد دريايي توجه به تكنولوژي هاي نو ظهور اهميت دارد چرا كه اين تكنولوژي ها حمل و نقل و تجارت را تسهيل مي كنند.
وي با اشاره به كنوانسيون‌هاي مربوط به كشتيراني خاطرنشان كرد: مهم است كه بدانيم قرار است با چه قواعد و مقرراتي در اين عرصه حضور داشته باشيم و تابع چه كنوانسيون‌هايي باشيم.
مرادي گفت: يكي ديگر از مسائلي كه ما بايد براي رونق صنعت دريانوردي به آن توجه كنيم هوشمندسازي بنادر است كه اين مبحث بخش تكنولوژيك و مديريتي و روش‌مندي را شامل مي شود. توجه كارشناسان به اين حوزه ها ما را به اهدافمان در اين زمينه نزديك مي‌كند.
حبيب الله مسعودي فريد، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور نيز در ادامه اين مراسم، گفت: مسائل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به يكديگر مربوط هستند و ما بايد از فرصت هايي كه در همه اين زمينه ها وجود دارد درست استفاده كنيم تا بتوانيم بحران ها را مديريت كنيم.
وي افزود: به عنوان نمونه اگر فرصت‌هايي كه در سواحل وجود دارد مديريت نشود باعث مهاجرت، خالي شدن منطقه از سكنه و بحران هاي زيستي مي شود. اما همين فضا ها در صورت وجود برنامه‌ريزي سكوي پرتاب و پيشرفت كشور مي تواند باشد.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، با اشاره به اينكه بايد فرهنگ دانش محور بودن را به نسل جديد منتقل كنيم، خاطرنشان كرد: بايد فرصت يابي و فرصت سازي كنيم و تفكر راهبردي را در ساختار مديريتي كشور جدي بگيريم.
چهارمين جشنواره ملي « دريا مسير پيشرفت» عصر پنج شنبه با معرفي برگزيدگان اين جشنواره به كار خود پايان داد.
علمي**1836** 9053
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد