۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83075971
T T
۰ نفر
صادرات كالا از مرزهای كرمانشاه 46 درصد افزایش یافت

كرمانشاه - ایرنا - مدیركل گمركات كرمانشاه گفت: صادرات كالاهای غیرنفتی از بازارچه های مرزی استان در هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، از نظر حجمی 28 درصد و از نظر ارزش پولی 46 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل حیدری روز سه شنبه در نشست خبری كه به مناسبت روز ملی صادرات در سرسرای اتاق بازرگانی استان كرمانشاه برگزار شد، حجم صادرات از مرزهای استان كرمانشاه در این مدت را سه میلیون و 369 هزار تن به ارزش یك میلیارد و 657 میلیون دلار اعلام كرد.
او بیشترین میزان صادرات از نظر حجم را مربوط به بازارچه سومار دانست، افزود: این مرز به دلیل نزدیكی به بغداد مركز كشور عراق، بیشتر مورد توجه تجار عراقی قرار گرفته است.
حیدری با اشاره به اینكه صادرات یكی از محورهای اصلی توسعه استان كرمانشاه است اظهار داشت: برای توسعه صادرات باید زیرساخت ها در مرزها بویژه در پرویزخان و سومار فراهم شود.
مدیركل گمركات كرمانشاه در ادامه 36 درصد صادرات غیرنفتی كشورمان به عراق را از مرزهای استان عنوان و پیش بینی كرد تا پایان سال جاری فقط از مرز سومار تا یك میلیارد دلار كالا صادر شود.
حیدری در ادامه بیان داشت: از مرزهای استان كرمانشاه صادرات كالا به 35 كشور جهان انجام می گیرد.
او میزان صادرات واحدهای تولیدی كرمانشاه در سال جاری به عراق را 210 میلیون دلار برآورد كرد و گفت: بیشتر صادرات استان علاوه بر محصولات كشاورزی، پتروشیمی، لبنیات و فولاد و آهن آلات است.
حیدری در پایان مهم ترین كالاهای صادراتی به عراق را شامل، مواد شوینده و پاكیزیگی ، لوازم خانگی پلاستیكی، محصولات سیب زمینی مانند چیپس، گوجه فرهنگی، انواع كاشی و سرامیك، پتروشیمی و كولر آبی ذكر كرد.

** صادرات به رونق تولید و اشتغال كمك می كند
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت كرمانشاه نیز در این نشست خبری، این استان را دارای چند واحد تولیدی نمونه در سطح كشور كشور مانند سیمان سامان، سیمان غرب، شركت روژین تاك، شركت لبنیات مانیزان و فولاد جهان غرب دانست و گفت: هرچه صادرات بیشتر داشته باشیم رونق اقتصادی تولیدی ها را در پی داشته و موجب اشتغال زایی می شود.
محسن رستمی در ادامه از پیگیری رسمی شدن مرز سومار خبر داد و افزود: با توجه به اینكه بیشترین بازار عراق در جنوب و مركز آن قرار دارد و مرز سومار نزدیكترین نقطه به بغداد است ، سعی می كنیم با رسمی شدن این مرز زمینه های تامین زیرساخت های آن را فراهم كنیم.
او بیشترین واردات مرزهای استان كرمانشاه در سال جاری را مربوط به ماشین آلات صنعتی بنگاه های تولیدی به ارزش 83 میلیون دلار ذكر كرد.

** صادرات پشتوانه تولید در كشور است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان كرمانشاه نیز در این جلسه، صادرات را پشتوانه اشتغال و رونق اقتصاد ذكر كرد و افزود: در شرایط فعلی اقتصادی و تفاوت ارزش ریال و دلار، صادرات می تواند منبع خوبی برای ارزآوری و رونق كسب و كار و اشتغال باشد.
كیوان كاشفی ، صادرات را فرصت مناسبی برای شناخته شدن كالاهای برند كشور به بازارهای جهانی عنوان كرد و از ابهام در سپرده گذاری ارزی برای صادرات و واردات انتقاد كرد.
او یك سوم صادرات كشور به عراق را از مرزهای كرمانشاه اعلام كرد و بیان داشت: متاسفانه عراق تاكنون به «عهد نامه بین المللی تیر» نپیوسته و این باعث شده در مرزهای استان روزانه شاهد حجم زیادی از تخلیه و بار كامیون ها باشیم و این صادرات را با مشكل رو برو می كند.
كاشفی نیز مرز سومار را دارای موقعیت مناسب برای افزایش صادرات استان دانست كه نیازمند تامین فوری زیرساخت های است.
او در ادامه گفت: صادرات تابع شرایط خاصی است، با توجه به نیاز داخلی هر كشور سیاست آن تنظیم می شود. مثلا گرانی های اخیر باعث شد وزارت صنعت ، معدن و تجارت ممنوعیت صادرات برخی از كالاها را اعلام كند.
استان كرمانشاه با 371 كیلومتر مرز مشترك با 2 بخش كُرد و عرب نشین كشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از كل صادرات كالاهای غیرنفتی كشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از 2 میلیارد دلار كالا از كرمانشاه به عراق صادر می شود كه بیش از 50 درصد كل صادرات ایران به این كشور را تشكیل می دهد.
3209/8066