۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۵
کد خبر: 83075014
T T
۰ نفر
ارزیابی ثبت جهانی جنگل های هیركانی از فردا آغاز می شود

تهران- ایرنا- ارزیابی ثبت جهانی جنگل های باستانی هیركانی در یونسكو به عنوان یكی از كهن ترین جنگل های جهان در ایران، از فردا (سه شنبه - یكم آبان) با حضور نمایندگان اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست در این منطقه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جنگل‌های مختلط پهن برگی كه در حاشیه جنوبی دریای خزر به جنگل‌های هیركانی شناخته شده‌اند، این جنگل های باستانی و حیرت آور 40 میلیون ساله اند كه به گفته طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وسعتی دو میلیون هكتاری دارد.
قدمت بیش از 40 میلیون ساله جنگل‌های هیركانی كه جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی است از یك سو و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری همچون راش، بلوط، توسكا، نارون، گیلاس وحشی، بارانك، سرخدار، نمدار از سوی دیگر، این منطقه را تبدیل به موزه زنده كرده است.

** نمایشگاه عكس 'هیركانی: سبز ازلی'
به همین مناسبت نخستین نمایشگاه عكس «ثبت جهانی جنگل های هیركانی» شامل 23 قطعه عكس منتخب برای به تصویر كشیدن وجوه مختلف جنگل‌های هیركانی حوزه دریای خزر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، ویژگی‌های طبیعی و طبیعت بكر هیركان، تنوع گونه حیوانات، پرندگان خاص و گونه‌های گیاهی این منطقه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران عصر امروز دوشنبه 30 مهر تا هشتم آبان گشایش یافت. پروفسور كنپ نماینده بنیاد سوكوی آلمان در مراسم گشایش نمایشگاه عكس «هیركانی، سبز ازلی» در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران گفت: این نمایشگاه ارزش منحصر بفرد این جنگل ها را به تصویر كشیده است.
وی افزود: هنگامی كه برای نخستین بار با گروه ده نفره پژوهشگر به ایران آمدم، تنوع دست نخورده و بكر جنگل های هیركانی مرا بسیار به خود جلب كرد.
تخصص همه ما منابع طبیعی در مناطق مختلف اروپا بود اما هیچ جای دنیا درختانی با این قدمت ندیده بودم.
وی اظهار داشت: ما در سال ۲۰۰۱ كارهایی را با سازمان جنگل های ایران آغاز كردیم و سازمان محیط زیست آلمان هزینه های آن را تقبل كرد. به دلیل اینكه هیچ جای دنیا چنین جنگل ها و پوشش گیاهی وجود ندارد، تحقیقات و پژوهش ها ادامه یافت.
وی ادامه داد: در نهایت ایران در ژانویه ۲۰۱۸ معرفی جنگل های هیركانی را به یونسكو ارسال كرد. پرونده ای كه حاصل تلاش، سازمان جنگل ها، محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، كمیسیون ملی یوتسكو- ایران و دانشگاه تربیت مدرس است.
پروفسور كنپ، تهیه این پرونده و معرفی آن به یونسكو را دارای اهمیت بسیار برای ارتقای آگاهی جمعی برای حفظ منابع طبیعی نه تنها در ایران بلكه در سطح جهان دانست.
وی تصریح كرد كه این نمایشگاه عكس نه تنها زیبایی های جنگل های كهن هیركان بلكه نقش هنرمندان را در ارتقای آگاهی عمومی نشان می دهد.
حجت الله ایوبی دبیر كمیسیون ملی یونسكو در ایران نیز گفت: جنگل های هیركان گنجینه ای است كه نیاز به تلاش هنرمندان در این عرصه دارد، چرا كه پس از ثبت جهانی آن كار تمام نمی شود و نیاز به هزینه های هنگفت دارد اما حضور هنرمندان و مردم در صحنه بهترین ضامن ادامه كار است.
آنها می توانند آگاهی بخش اهمیت میراث باشند.
نمایشگاه عكس 'هیركانی: سبز ازلی' به عنوان یك اقدام ملی برای ثبت داشته های معنوی كشور با هدف معرفی جاذبه های هیركانی و بیان دلایل ثبت این جنگل ها برای هیأت اعزامی یونسكو به ایران با همكاری كمیسیون ملی یونسكو- ایران، انجمن سینمای جوان ایران و مجموعه نیاوران طی روزهای برپایی از ساعت 8 صبح تا 16 میزبان علاقه مندان است.
ارتقای آگاهی‌های عمومی و جوامع محلی به منظور اهمیت حفظ جنگل‌های هیركانی، ایجاد همبستگی ملی در امر حفظ و نگهداری منابع ملی، توجه به مقوله‌های زیست محیطی و منابع طبیعی، اهمیت حمایت از منابع طبیعی ایران، ثبت مناظر بكر و تنوع زیستی مناطق جنگلی هیركان و ضرورت مشاركت جوامع محلی در مدیریت جنگل‌ها از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
فراهنگ9012 ** 1418

سرخط اخبار فرهنگ