۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 83073803
T T
۰ نفر
الجبیر برای پاك كردن صورت مساله خاشقچی تلاش كرد

تهران- ایرنا- وزیر خارجه عربستان در تلاشی برای پاك كردن صورت مساله قتل خاشقچی به دست مقام های سعودی، ضمن ابراز بی اطلاعی خاندان سعودی از جزئیات این قتل گفت كه نزدیكان محمد بن سلمان در این ترور دست نداشته اند.

به گزارش یكشنبه شب ایرنا، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در گفت و گو با شبكه فاكس نیوز آمریكا با تایید قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی، هرگونه اطلاع خاندان سعودی از جزئیات این قتل و محل دفن جسد وی را انكار كرد.
الجبیر دلیل وجود تناقض در اظهارات مقام های سعودی در طول 18 روزی كه از ناپدید شدن خاشقچی گذشته را گزارش های اشتباه ماموران سعودی عنوان كرد كه به ادعای وی گفته بودند این روزنامه نگار از كنسولگری خارج شده است.
وی در پاسخ به پرسش مجری فاكس نیوز مبنی بر اینكه با وجود «استبدادی» بودن رژیم عربستان آیا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از این موضوع خبر نداشت، گفت: ما یك حكومت استبدادی نیستیم، ما پادشاهی هستیم.
الجبیر با بیان اینكه عاملان این قتل خارج از حوزه اختیارات خود عمل كرده اند، افزود: قطعا اشتباهی بزرگ رخ داده و وقتی خواسته اند بر آن سرپوش بگذارند، اشتباهی دیگر مرتكب شده اند.
وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد كه خاندان سعودی از زمان بنیان گذاشتن عربستان جدید هرگز در چنین اقداماتی دست نداشته اند.
وی اطلاع بن سلمان یا نزدیكانش از این قتل را رد كرده و تاكید كرد كه این اقدام یك عملیات خودسرانه بوده است.
الجبیر در پاسخ به پرسشی درباره جدیدترین روایت خاندان سعود از قتل خاشقچی مبنی بر درگیر شدن وی با تیم 15 نفره ماموران سعودی كه یكی از آنان متخصص كالبدشكافی بوده است، گفت: گمان نمی كنم همه این 15 نفر در كنسولگری بوده اند.
به گزارش ایرنا، خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اكتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
دولت سعودی بعد از 18 روز سكوت و تكذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه تایید كرد كه او در كنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
بعد از این اعتراف 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احكامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیكان' محمد بن سلمان' ولیعهد، 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ 'محمد مریح' معاون اطلاعاتی، سرتیپ 'عبدالله بن خلیفه الشایع' معاون امور انسانی و سرتیپ 'رشاد المحمادی' مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را بركنار كرد.
سلمان بن عبدالعزیز همچنین دستور تشكیل كمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر كرد.
دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام كرد: تحقیقات اولیه مرگ جمال خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تأیید می كند.
دادستانی عمومی افزوده است: تحقیقات در خصوص مرگ جمال خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا كنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
این نهاد قضایی مدعی شده كه قرار است افراد دخیل در كشته شدن جمال خاشقچی را به دادگاه معرفی كند.
ناظرین امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می كنند و معتقدند كه نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا كردن ولیعهد این كشور از اتهام قتل است.
شبد**9416**9122

سرخط اخبار جهان