۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83072144
T T
۰ نفر
محافل صهیونیستی: امید تل آویو به بن سلمان نقش برآب شد

تهران – ایرنا- پایگاه خبری خلیج آنلاین امروز شنبه با اشاره به قتل خشونت آمیز روزنامه نگار سعودی و موقعیت متزلزل محمد بن سلمان، تاكید كرد كه این امر بر حمایت عربستان از پرونده معامله قرن اثر منفی می گذارد و امیدهای تل آویو را به ولیعهد سعودی نقش بر آب می كند.

به گزارش امروز شنبه پایگاه خبری 'خلیج آنلاین'، رسانه های صهیونیستی با ابراز نگرانی از سرنوشت بن سلمان خاطرنشان كردند كه ممكن است قتل 'جمال خاشقچی' بر وعده های عربستان به رژیم اشغال گر در خصوص 'معامله قرن' تاثیر منفی بگذارد.
در همین راستا 'حیزی سیمنتف' تحلیل گر صهیونیست در امور عربی به تلویزیون این رژیم گفت:'بن سلمان اكنون مانند شخصی بی مسؤولیت، نادان و مجنون به نظر می رسد'.
در همین راستا 'شیمریت مئیر' كارشناس صهیونیست امور عربی در گفت و گو با روزنامه 'یدیعوت آحرونوت' با انتقاد از مواضع بن سلمان، تاكید كرد:'ولیعهد عربستان فكر می كند كه اقتصاد آزاد می تواند هم راستا با حكومت استبدادی باشد. او در مقابل دشمنان خود از جمله ثروتمندان فاسد، عموزادگان رقیب تاج و تحت، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران منتقد مانند خاشقچی از قدرت و زور بی حد و مرز استفاده می كند تا بتواند دشمنان خود را سركوب كند'.
وی با تاكید بر این كه در این شرایط دیگر نیروی محركی وجود دارند كه پرونده 'معامله قرن' را به فلسطینیان تحمیل كند، در ادامه افزود: بن سلمان از این اقدامات بیشتر ضرر می كند تا سود. بی فكری های او ثبات عربستان را تهدید می كند.
این كارشناس صهیونیست در ادامه افزود: شاید بن سلمان زیاد فیلم آمریكایی می بیند یا زیاد بازی رایانه ای می كند اما بی تجربه گی او باعث شده كه نتواند تحولات رسانه ای را به شكل درست ارزیابی كند و ما امروز شاهد سقوط وی هستیم.
از سوی دیگر 'ایال زیسر' پروفسور دانشگاه تل آویو در مقاله خود در روزنامه 'اسرائیل هیوم' ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بن سلمان نوشت: همگان از دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی بهت زده شدند و این موضوع چهره روشنفكر رهبر عربستان را به طور كامل مخدوش كرد و صلاحیت مردی را كه می خواهد رهبری عربستان را به عهده به گیرد، زیر سوال برد. همان طور كه در موارد دیگر مانند جنگ یمن و بازداشت 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان هم بی فكر و بی درایتی وی ثابت شده بود.
وی با اشاره به این كه بن سلمان با قتل خاشقچی با آتش بازی كرد، در ادامه تاكید كرد : كسی كه مدعی روشنفكری است دست كم باید به بخشی از ارزش های اخلاقی پایبند باشد و قواعد بازی را بداند و مهم تر این كه باید دوراندیش باشد اما آنچه در كنسوگری عربستان در تركیه رخ داد خلاف همه این موضوعات را نشان می دهد.
در همین راستا 'آرون نهاری' تحلیل گر امور بین المللی در پایگاه صهیونیستی 'واللا' با بیان ناامیدی از بن سلمان خطاب به وی گفت : تو كسی را نداری كه به قتل خاشقچی متهم كنی. تو وجهه نظام بودی و عربستان تنها كشوری است كه در آن ولیعهد بیش از پادشاه در جریان امور است و تو كشور را مدیریت می كنی و تصمیم گیرنده هستی... دست كم دنیا چنین فكر می كند.
وی در ادامه خطاب به بن سلمان می گوید: تو غرب را قانع كردی و اعتباری بدست آوردی اما آن را به سرعت از بین بردی و وقتی كه بی اعتمادی به وجود می آید، دیگر راه بازگشتی نیست.
خاشقچی از دوم اكتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان كنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
وی سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده «تركی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود كه پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاك كشورش را ترك كرد و به آمریكا رفت. وی در سلسله مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با كانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاكم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می كرد.
دولت سعودی امروز روز 20 اكتبر (28 مهر) پس از 18 روز انكار، رسما اعتراف كرد كه خاشقچی ددر داخل كنسولگری این كشور در استانبول به قتل رسیده است.
خاورم**3224
۰ نفر

سرخط اخبار جهان