ماندلا انقلاب آفریقای جنوبی را مدیون انقلاب ایران می دانست

الجزیره - ایرنا - «محسن موحدی قمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی روابط دو كشور را در عرصه سیاسی، در بالاترین سطح دانست و گفت: روابط فرهنگی و اقتصادی نیز باید در كنار روابط سیاسی پیشرفت كند و مقام های تهران و پرتوریا عزم راسخی برای گسترش این روابط دارند.

موحدی قمی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره روابط دو كشور افزود: روابط ایران و آفریقای جنوبی در چند دهه گذشته فراز و نشیب های فراوانی داشته است. پیش از انقلاب اسلامی، موقعیت ژاندارمی ایران به نیابت از غرب در منطقه ژئوپلیتیك خلیج فارس و ایفای نقش آفریقای جنوبی به عنوان وكیل غرب برای مبارزه با گسترش نفوذ فعالیت های كمونیستی، همگرایی دو كشور برای جلوگیری از گسترش نفوذ شوروی و نظام كمونیستی در مناطق مورد نظر و نیاز رژیم آپارتاید به نفت ایران، سبب گسترش روابط دو كشور شده بود.
وی اضافه كرد: در زمان پهلوی، روابط ایران با آفریقای جنوبی با وجود مخالفت نظام بین الملل با سیستم آپارتاید، به علت همگرایی ایدئولوژیك و همچنین منافع اقتصادی حكام دو كشور، در سطح خوبی قرار داشت، اما به دلیل برخی ملاحظات داخلی و خارجی روابط از سطح كنسولی فراتر نرفت.
سفیر ایران در آفریقای جنوبی در خصوص روابط دو كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت، با پیروزی انقلاب اسلامی، روابط دو كشور به علت تعارضات ایدئولوژیكی دستخوش تغییراتی شد؛ نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل نژادپرست بودن نظام حاكم بر آفریقای جنوبی و در راستای حمایت از جنبش های آزادیبخش، به دستور حضرت امام خمینی (ره) روابط خود را در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی با این نظام قطع كرد.
وی افزود: پس از تغییر نظام سیاسی این كشور و فروپاشی رژیم آپارتاید، بار دیگر روابطی عمیق و همه جانبه تهران و پرتوریا برقرار شد و به دنبال دیدار « مك وتو» رهبر «كنگره پان آفریقایی» در سال 1369 و دیدار «نلسون ماندلا» رهبر «كنگره ملی آفریقا» در سال 1371 به تهران و نیز تغییرات مثبت در آفریقای جنوبی، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 نسبت به برقراری روابط با این كشور اقدام كرد. در سال 1373 در قالب طرح سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات آفریقای جنوبی، چهار دیپلمات از وزارت خارجه ایران عازم این كشور شدند و در همان سال پرچم جمهوری اسلامی در ژوهانسبورگ برافراشته شد و دو كشور به مبادله سفیر اقدام نمودند.
موحدی قمی در خصوص حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی برای سرنگون كردن نظام آپارتاید نیز گفت، در حقیقت می توان بزرگترین كمك جمهوری اسلامی به مخالفان رژیم آپارتاید را آموختن شیوه مقابله با ظلم و نفوذ در دل های مردم دانست.
وی درباره روابط كنونی جمهوری اسلامی ایران با آفریقای جنوبی نیز گفت، روابط دو كشوراكنون در بالاترین سطح قرار دارد؛ «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه كشورمان طی یك سال گذشته، دو بار از آفریقای جنوبی دیدار كرده و با مقام های عالی رتبه این كشور گفت و گو و تبادل نظرهایی در زمینه های مختلف داشته است.
وی افزود: نخستین دیدار ظریف آبان ماه سال 1396بود كه طی آن سیزدهمین كمیسیون مشترك دو كشور برگزار شد و دیدار دوم در 23 خرداد 1397 صورت گرفت كه یك تیم از مدیران ارشد اقتصادی از وزارتخانه های مختلف و مدیران شركت های بزرگ خصوصی، وزیر خارجه ایران را همراهی می كردند.
موحدی قمی اضافه كرد: جدا از این، همانگونه كه در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید آفریقای جنوبی به رئیس جمهوری كشورمان شاهد بودیم، ایشان در توصیف روابط با آفریقای جنوبی گفت، دو كشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌های بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی از یكدیگر حمایت كرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته توسعه دهیم.
سفیر ایران در آفریقای جنوبی در خصوص سیاست خارجی این كشور و موضع گیری های بین المللی آن به ویژه در خصوص ایران نیز گفت: آفریقای جنوبی موضع گیری های مثبتی در عرصه بین المللی درباره جمهوری اسلامی ایران داشته كه نمونه بارز آن، استقبال از رای دیوان لاهه در خصوص شكایت ایران از آمریكا به دلیل نقض «عهد نامه مودت» توسط واشنگتن، حمایت از برجام و ابراز آمادگی این كشور برای همراهی با ایران در مقابله با تروریسم است.
موحدی قمی در خصوص نوع رابطه ایران با ماندلا رهبر انقلابی این كشور و دیدگاه او درباره ایران نیز گفت: ماندلا به نوعی انقلاب آفریقای جنوبی را مدیون انقلاب اسلامی ایران می دانست و این را در دو دیدار از ایران و اظهارات و اقداماتش می توان یافت.
وی اضافه كرد: وقتی ماندلا از زندان رژیم آپارتاید آزاد شد، در مورد تأثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در قیام مردم آفریقای جنوبی گفت، 'انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی‌عدالتی به همراه داشته و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد كرد.
موحدی قمی گفت: ماندلا در سفر به تهران در سال 1992 پس از ملاقات با مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیر خارجه وقت ایران، وقتی مدرك دكترای افتخاری علوم سیاسی دانشگاه تهران را دریافت ‌كرد، در تجلیل از مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت، امام خمینی (ره) یكی از الگوهای ما در ادامه راهمان بود، او یكی از قهرمانانی بود كه ما با اتكاء بر آنان به مبارزه ضد آپارتاید خود ادامه دادیم.
خاورم **2041**1651

سرخط اخبار جهان