۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83070196
T T
۰ نفر
استراليا و اندونزي قرارداد تجاري 11 ميليارد دلاري امضا مي كنند

كوالالامپور- ايرنا- اسكات موريسون نخست وزير استراليا اعلام كرد قرارداد ميان استراليا و اندونزي براي ايجاد منطقه آزاد تجاري مشترك به ارزش 11 ميليارد دلار به زودي در سال جاري امضا مي شود و تغيير سياست كانبرا در قبال فلسطين نيز بر اين قرارداد تاثيري نخواهد داشت.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، از رسانه هاي استراليايي، موريسون اعلام كرد تغيير سياست اين كشور در قبال فلسطين تاكنون سبب لطمه به انعقاد قرارداد تجاري ميان كانبرا و جاكارتا نشده است.
موريسون نخست وزير استراليا روز سه شنبه گذشته اعلام كرد كه سفارت كشورش را در اراضي اشغالي ازتل آويو به بيت المقدس منتقل مي كند.
درپي اين اقدام دولت اندونزي به اين كشور هشدار داد كه با انتقال سفارت كانبرا از تل آويو به بيت المقدس، صلح در سرزمين هاي اشغالي تضعيف مي شود.
دولت اندونزي كه در سال جاري به اعضاي غيردائم شوراي امنيت پيوسته و همچنين به عنوان پرجمعيت ترين كشور مسلمان جهان به دولت استراليا هشدار داد كه در صورت اننتقال سفارت اين كشور در تل آويو به بيت المقدس، صلح ميان فلسطينيان با رژيم اشغالگر قدس تضعيف و نقض شود.
با اين وجود، موريسون نخست وزير استراليا گفت كه كشورش براي به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارتش آزاد است، اما با اين وجود همچنان به راه حل تشكيل دو كشور در سرزمين هاي اشغالي پايبند است.
اندونزي و استراليا براي انعقاد قرارداد منطقه تجارت آزاد دوجانبه دستكم يك دهه فعاليت مشترك و رايزني داشتند.
اسكات موريسون كه از سوي مخالفان دولت اين كشور در انتقال سفارت استراليا در اراضي اشغالي به بيت المقدس روبه روست ، با انتقادهاي شديد در مورد احتمال كنار كشيدن اندونزي از قرارداد تجارت آزاد با اين كشور نيز روبه رو شده است.
نخست وزير استراليا در پاسخ به اين انتقادات گفت كه اطمينان دارد اندونزي به دليل تغيير سياست كانبرا در مورد فلسطين از ايجاد منطقه تجارت ازاد با استراليا عقب نشيني نخواهد كرد.
رنتو مرسودي وزير خارجه اندونزي اعلام كرد كه كشورش پيام مخالفت با چنين اقدامي از سوي دولت استراليا را ارسال كرده است.
وي روز گذشته در ديدار با رياض المالكي، همتاي فلسطيني خود در جاكارتا گفت كه دولت اندونزي از دولت استراليا و ديگر كشورها مي خواهد به حمايت خود از روند صلح در سرزمين هاي اشغالي ادامه دهند و مرتكب اقدامي نشوند كه اين فرايند صلح و امنيت جهاني را تضعيف كند.
در مجموع مي توان گفت دولت جديد افراط گراي استراليا به هدايت موريسون ، جنگ سياسي تمام عياري را عليه فلسطين به راه انداخته كه آخرين مورد آن راي منفي كانبرا به قطعنامه سازمان ملل براي تحويل رياست گروه كشورهاي در حال توسعه 77 به فلسطين بود.
اندونزي كه تاكنون دراين زمينه اعلام نظر رسمي نكرده و با توجه به اين روند آينده نشان خواهد داد كه سياست هاي ضد فلسطيني استراليا در روابطش باجاكارتا به عنوان يكي از حاميان اصلي فلسطين در نهادهاي بين المللي چه تاثيري خواهد گذاشت.
آساق**1599*1049

سرخط اخبار جهان