۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۳
کد خبر: 83069987
T T
۰ نفر
دانشگاه و حوزه؛ دو بال اصلی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان گفت: دانشگاه و حوزه دو بال اصلی و نقطه ثقل الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت به شمار می روند چرا كه آرمان ها، رسالت و افق چشم انداز كشور با تدابیر حوزه علمیه و دانشگاه ها به تئوری و نظریه تبدیل شده و سپس جلوه عملی در جامعه می یابد.

پرویز كرمی روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در باره بند پنجم فراخوان رهبر انقلاب اسلامی به دستگاه ها و مراكز علمی كشور، دانشگاه و حوزه را دو بال اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان كرد.
وی گفت: یكی از نقش های اصلی دانشگاه جامعه سازی است. دانشگاه ها باید به مبانی ارزش های شناختی، دینی، آرمان ها و شعائر كشور و انقلاب كمك كرده و آن ها را به جامعه منتقل سازند.
درپی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، كه در آن اهم مبانی و آرمان ‌های پیشرفت و افق مطلوب كشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه ‌ها، مراكز علمی، نخبگان و صاحب ‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین شده و ارائه نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تكمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
در بند پنجم این فراخوان آمده است: دانشگاه‌ ها و حوزه‌ های علمیه و صاحب نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت كشور مشاركت جویند.
كرمی در این باره افزود: تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی متناسب با مقتضیات روز باید از شاخص هایی برخوردار باشد و تنها صرف دستوری و بخشنامه ای عمل كردن، كافی نیست. از این رو ترویج آموزه های اخلاقی، اسلامی، هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین نقش دیگری است كه حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید برای آن برنامه ریزی كنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه وظیفه دیگر مراكز علمی و دانشگاهی كشور گسترش تعلیم و تربیتِ وحیانی و عقلانی است، گفت: به تناسب این اهداف سازمان و ساختارهای حوزه باید به این سمت حركت كنند. اساتید این مراكز نیز باید در مسیر ارتقای موقعیت شغلی، كرامت انسانی را ترویج كنند.
به گفته وی، دانشجو و طلبه ای كه از این دانشگاه و حوزه فارغ التحصیل می شود باید تمامی مفاهیم اشاره شده را به جامعه منتقل سازد.
دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: اگر قرار است الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را به عینه در ایران اسلامی پیاده سازیم از دو بال اصلی آن دانشگاه و حوزه نباید غفلت كرد. همانگونه كه می بینیم در تدوین این سند نیز، بحث اصلی بر حوزه و دانشگاه است.
اجرای سند اسلامی - ایرانی پیشرفت حوزه و دانشگاه نقش اصلی و موثر را برعهده دارند و باید شكل عملیاتی به این الگو ببخشند. در غیر این صورت این سند نیز به سندهای دیگری كه خوبی نگاشته شده اما در مسیر درست عملیاتی شدن قرار نگرفته است، خواهد پیوست و دچار سهل انگاری ها خواهد شد.
**9283**1601**
۰ نفر