۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۵
کد خبر: 83069582
T T
۰ نفر
عمليات انتقال گاز به منطقه ويژه اقتصادي لامرد پايان يافت

شيراز-ايرنا- عمليات اجرايي انتقال گاز به منطقه ويژه اقتصادي انرژي بر لامرد در جنوب استان فارس پس از 9 ماه با صرف حدود 380 ميليارد ريال به انجام رسيد و شرايط براي بهره مند شدن اين منطقه راهبردي از گاز طبيعي مهيا شد.

به گزارش ايرنا، روابط عمومي منطقه ويژه اقتصادي لامرد، چهارشنبه با اعلام اين مطلب، بيان كرد: اين پروژه مشتمل بر اجراي سه هزار و 312 متر خط انتقال گاز 20 اينچ، چهار هزار و 700 خط تغذيه گاز 30 و 42 اينچ، محوطه سازي، ايستگاه تقليل فشار گاز به ظرفيت 600 هزار متر مكعب بر ساعت، طراحي، ساخت و نصب ايستگاه تقليل فشار به ظرفيت 200متر مكعب و تهيه و نصب ايستگاه اندازه‌گيري گاز است.
در قالب اين طرح، فشار گاز در 2 مرحله ابتدا از يك هزار و 400 پوند بر اينچ مربع به 250 پوند بر اينچ در ايستگاه تقليل فشار كاهش مي يابد و به وسيله خط لوله تغذيه گاز در درون سايت منطقه منتقل خواهد شد.
گاز مورد نياز منطقه ويژه اقتصادي لامرد، شامل يك انشعاب اصلي 20 اينچي از خط 56 اينچ سراسري چهارم تامين مي‌شود.
به گفته كارشناسان، مهمترين نكته در اجراي عمليات اتصال گاز (hot tap )تقليل فشار از يك هزار و 400 پوند بر اينچ مربع به حدود 700 پوند بر اينچ است و اين عمليات مستلزم خطر پذيري بسياري است اما با دقت دست اندركاران و رعايت همه جوانب ايمني، اين مرحله به بهترين شيوه ممكن توسط متخصصان به اجرا در آمد.
مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي لامرد هم بيان داشت: تامين خوراك و زيرساخت‌هاي مورد نياز صنايع مستقر در اين منطقه از مهم ترين مواردي است كه با جديت پيگيري مي‌شود.
محمد آشفته آج بيشه افزود: تامين خوراك مورد نياز صنايع بزرگي كه در اين منطقه در حال احداث است در زمره تعهداتي است كه در قبال سرمايه گذاران داشته ايم كه خوشبختانه با وجود پاره اي چالش ها با همكاري همه بخش ها اين مهم به انجام رسيد.
بنا به اين گزارش، بهره برداري از منابع گازي در پارس جنوبي، توسعه صنايع اصلي كشور، جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي، ارتقاي سطح فناوري بومي، اجراي سياست‌هاي توسعه‌اي منطقه اي و اشتغالزايي در زمره اهداف استقرار منطقه ويژه اقتصادي لامرد است.
منطقه ويژه اقتصادي لامرد كه از زيرمجموعه‌هاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) است در جنوب استان فارس و در مجاورت كانون هاي انرژي كشور واقع است.
بنا به گفته مسئولان در اين منطقه ويژه، امكان توليد سالانه آلومينيوم با ظرفيت حدود يك ميليون تن، سيمان با ظرفيت 10ميليون تن، منيزيم با ظرفيت 60هزار تن، نيروگاه سيكل تركيبي، نيروگاه خورشيدي، پتروشيمي با ظرفيت سالانه پنج ميليون تن، پالايشگاه ميعانات گازي، زنجيره توليد بوتان، توليد پروپيلين از پروپان، صنايع پشتيبان و صنايع پايين دست فولاد در اين منطقه فراهم است.
شهرستان لامرد در فاصله 464 كيلومتري جنوب شيراز قرار دارد.
منطقه ويژه اقتصادي، محدوده جغرافيايي مشخصي در مبادي ورودي يا در داخل كشور است كه با هدف جذب سرمايه هاي خارجي و داخلي و همچنين ايجاد عرصه فعاليت هاي توليدي و تجاري براي افزايش صادرات كالا و ارايه بهينه خدمات براي حضور فعال در بازارهاي منطقه اي و بين المللي ايجاد مي شود.
از جمله مزاياي منطقه ويژه اقتصادي، صدور مجوز ساخت و پايان كار سرمايه گذاري و توليدي به صورت رايگان، تبعيت از قانون كار مناطق آزاد تجاري و صنعتي، ورود ماشين آلات خط توليد و ابزار و اثاثيه بدون عوارض گمركي، فعاليت گمركي تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمركي مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجي در توليدات، خرده فروشي كالا براي اتباع خارجي و تخفيف مالياتي ويژه است.
9873 /6118

سرخط اخبار استان‌ها