۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83069094
T T
۰ نفر
عربستان يكصد ميليون دلار به ائتلاف آمريكا و پ.ك.ك كمك كرد

آنكاراـ ايرناـ روزنامه استار تركيه نوشت: حكومت آل سعود كه تحت فشار واكنش جهاني نسبت به ناپديد شدن جمال خاشقچي در كنسولگري عربستان در استانبول، روزهاي سختي مي گذراند، همزمان با ورود مايك پمپئو وزير خارجه آمريكا به رياض، يكصد ميليون دلار به ائتلاف واشنگتن با پ.ك.ك كمك كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، اين روزنامه با انتشار گزارشي تحت عنوان 'كمك 100 ميليون دلاري عربستان به همكاري آمريكا ـ پ.ك.ك' و با استناد به گزارش مطبوعات آمريكايي از جمله نيويورك تايمز افزود: عربستان پيش از اين وعده داده بود براي تامين هزينه بازسازي مناطقي از سوريه كه از دست داعش خارج شده است، مبالغي در اختيار آمريكا قرار دهد كه بنا بر اطلاعات مندرج در رسانه هاي آمريكايي، روز گذشته همزمان با ديدار پمپئو از رياض، يكصد ميليون دلار به حساب هاي متعلق به دولت آمريكا واريز شد.
به نوشته اين رسانه نزديك به حزب حاكم تركيه، دولت دونالد ترامپ مدت هاست كه تامين هزينه مالي حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه و به كارگيري نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) و يگان هاي مدافع خلق (ي.پ.گ) در شمال سوريه را از كشورهايي نظير عربستان طلب مي كند اما واريز يكصد ميليون دلار همزمان با ورود پمپئو به رياض در راستاي روشن شدن سرنوشت خاشقچي، بسيار مشكوك به نظر مي رسد.
روزنامه استار با استناد به گزارش مندرج در روزنامه نيويورك تايمز خاطر نشان كرد كه يك مقام عالي رتبه آمريكايي مسئول در اجراي سياست اين كشور در سوريه تصادفي نبودن همزماني كمك يكصد ميليون دلاري با سفر پمپئو را تاييد كرده است.
استار اضافه كرد: در همين حال ژنرال مك گورك فرمانده نيروهاي آمريكايي در ائتلاف عليه داعش كه رابطه حسنه اي با حكومت آل سعود نيز دارد، در مصاحبه با مطبوعات عربي، همزماني پرداخت يكصد ميليون دلاري عربستان به آمريكا با ورود پمپئو به رياض را تصادفي دانست.
به نوشته اين رسانه، سمير السبحان وزير حكومت آل سعود اكتبر سال گذشته با مقامات امنيتي آمريكايي در شهر رقه كه تحت كنترل پ.ك.ك و ي.پ.گ است ، ديدار كرد و پس از اين ديدار، حكومت رياض يكصد ميليون دلار به حساب آمريكايي ها در راستاي به كارگيري پ.ك.ك واريز كرده بود.
روزنامه استار در پايان گزارش خود نوشت: حكومت آل سعود اين روزها به دليل ناپديد شدن خاشقچي در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول به شدت تحت فشار افكار و واكنش هاي جهاني قرار دارد و گزارش هاي مندرج در مطبوعات غربي نشان مي دهد كه مقامات عربستان اقدامات وسيعي از جمله پرداخت رشوه به بعضي دولت ها در راستاي مختومه شدن پرونده خاشقچي را آغاز كرده اند و به همين دليل واريز يكصد ميليون دلار به حساب آمريكايي ها اين شائبه ها را تقويت مي كند.
هنوز از سرنوشت دقيق خاشقچي كه از روز دوم اكتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان كنسولگري عربستان در شهر استانبول مراجعه كرده و ناپديد شده، خبر دقيقي در دست نيست، ولي منابع غير رسمي پليس به رسانه ها گفته اند كه اسناد و شواهد نشان مي دهد كه وي در داخل ساختمان كنسولگري مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار گرفته و در همان جا به قتل رسيده است.
با انتشار خبر ناپديدشدن خاشقچي در ساختمان كنسولگري عربستان، موجي از خشم و واكنش هاي تند عليه حكومت آل سعود در سراسر جان به راه افتاد تا جايي سران بسياري از كشورهاي غربي خواهان پاسخي شفاف از سوي رياض شدند.
در همين ارتباط برگزاري 'كنفرانس سرمايه آينده رياض' نيز در هاله اي از ابهام قرار گرفت به طوري كه بسياري از مدعوين مشهور از شركت در اين كنفرانس خودداري كردند و حتي 'ارنست مونيز' وزير انرژي آمريكا در دوران رياست جمهوري باراك اوباما نيز چهارشنبه گذشته با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه تا روشن شدن زواياي بيشتري از ماجراي ناپديد شدن و قتل احتمالي «جمال خاشقجي» روزنامه نگار و منتقد برجسته عربستاني، عضويت خود در هيات مديره پروژه مگاشهر 'نيوم' در عربستان سعودي را به حالت تعليق در مي آورد.
خاشقچي 59 ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود اوايل ماه جاري ميلادي مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد و ديگر خارج نشد.
دولت تركيه كه بررسي وضعيت او را در اولويت كاري قرار داده، نتيجه آخرين بررسي هاي خود را به شكل رسمي اعلام نكرده است و مقامات اين كشور روش محتاطانه اي را در اظهار نظر در باره وضعيت خاشقچي در پيش گرفته اند.
خاشقچي روزنامه نگار مشهور عربستاني كه از اعضاي انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب بوده است، از دو هفته پيش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگري عربستان در شهر استانبول ناپديد شده است.
برخي منابع غير رسمي خبري، مدعي قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود از سوي ماموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده اند.
بر اساس شايعه منتشر شده، خاشقچي توسط 15 ماموري كه در زمان حضور او در كنسولگري، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود بازگشته اند.
خاشقچي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905/1436/

سرخط اخبار جهان