۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83068796
T T
۰ نفر

چرا خاك پاكستان برای تروریست ها امن است

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83068796
چرا خاك پاكستان برای تروریست ها امن است

زاهدان – ایرنا- درحالی مقامات پاكستان بعد از هر حادثه تروریستی در مرز ایران قول پیگیری و مقابله می دهند كه از ابتدای امسال حداقل هشت حمله تروریستی ازخاك این كشورعلیه پاسگاههای مرزی ما انجام شده و دیروز نیز در اقدامی دیگر تعدادی مرزبان در مرز میرجاوه ربوده و به پاكستان منتقل شدند.

به گزارش ایرنا از ابتدای امسال افزون بر 10 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند كه از این تعداد هشت شهید در مرز میرجاوه در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
علاوه بر این در این مدت پنج حمله گروهك تروریستی كه قصد ورود به خاك ایران از نقطه مرزی سراوان را داشتند، توسط نیروهای قرارگاه قدس سپاه پاسداران ناكام ماند كه در آخرین درگیری 6 مهر سالجاری خبر هلاكت «ملاهاشم نكری» شخص دوم گروهك تروریستی جیش الظلم مخابره شد و ضرب شصتی اساسی به تروریست ها وارد كرد.
اما اكنون كه اعضای این گروهك توان مقابله نظامی و رو در رو با نیروهای جان بركف جمهوری اسلامی را ندارند شامگاه گذشته (دوشنبه 23 مهر) با استفاده از عوامل نفوذی در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی لولكدان میرجاوه تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی را ربودند.
نكته قابل توجه فعالیت آزادانه این گروهك تروریستی در خاك كشور پاكستان است كه در طول 6 ماهه گذشته چندین بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوری اسلامی ایران را داده و بعد از هر درگیری اعضای باقیمانده این گروهك به خاك پاكستان متواری شدند و این بار نیز با ربودن تعدادی از مرزبانان ایران مجددا به لانه خود در گوشه ای از خاك آن كشور بازگشتند.

**پاكستان باید مسئولیت پذیرتر باشد
پس از حادثه دیروز و ربوده شدن تعدادی از نیروهای نظامی ایران در نقطه صفر مرزی میرجاوه سردار پاكپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران كه خود در منطقه حضور داشت با انتشار ویدئویی برای آزادی گروگان ها از دست تروریست ها طی عملیاتی مشترك با ارتش پاكستان اعلام آمادگی كرد.
وی اظهار داشت: تماس های مختلفی با ارتش پاكستان گرفتیم و از آنان خواستیم نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده شدگان تضمین دهد.
سردار پاكپور با بیان اینكه پاكستان باید نسبت به مرزهای خود مسئولیت پذیرتر باشد، تصریح كرد: از ابتدای امسال تعداد زیادی از پاسگاه های ما از داخل خاك پاكستان مورد حمله قرار گرفتند.
وی ادامه داد: همین اتفاق حدود 15 روز پیش در میل مرزی 164 اتفاق افتاد كه نفر دوم این گروهك به نام «هاشم نكری» به درك واصل شد.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران تصریح كرد: این تروریست ها در پاكستان پایگاه و مقر دارند و در این خاك زندگی می كنند كه جمهوری اسلامی برای هرگونه عملیات مشترك با ارتش پاكستان علیه آنان و آزادی ربوده شدگان آمادگی دارد.

**بی نتیجه ماندن قول های مقامات سیاسی پاكستان
شاید تلخ ترین حادثه مرزی دو سال اخیر مربوط به حمله گروهك تروریستی جیش الظلم به 11 مرزبان ایرانی در اردیبهشت 1396 در مرز میرجاوه باشد كه هر 11 نفر به شهادت رسیدند. این شرارت ها با استفاده از خاك سرزمینی پاكستان ادامه یافت و مشابه سایر فعالیت های تروریستی، باز هم در فروردین امسال رخ داد و چهار مرزبان و بسیجی در همین مرز و به وسیله همین گروهك به شهادت رسیدند.
اما این پایان تحركات تروریست ها از سمت خاك پاكستان به مرزهای ایران نبود چراكه این گروهك اقدامات خرابكارانه خود را همزمان با بازی های تیم ملی ایران در جام جهانی ادامه داد و چهار نیروی نظامی در میرجاوه را به شهادت رساند.
بعد از این حادثه كه پنجم تیرماه امسال در مرز میرجاوه اتفاق افتاد، سفیر پاكستان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و تذكری جدی نسبت به این موضوع دریافت كرد.
همچنین قبل از آن در پایان خرداد ماه سالجاری نیز پنجمین نشست كمیته دائمی مشترك مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاكستان در زاهدان برگزار شده بود كه مذاكره بر سر امنیت مرزها و حوادث مرزی بخش مهم این نشست را به خود اختصاص داد اما گویا هیچكدام از این نشست ها فایده ای در بر نداشت چرا كه همچنان شرارت ها در مرز پاكستان و ایران ادامه دارد.
این درحالی است كه بارها جمهوری اسلامی ایران بر همكاری و اقدام مشترك با ارتش پاكستان در مقابله با تروریست ها اعلام آمادگی كرده است و مسئولان ایرانی همچنان خواهان حل این مشكلات با مشاركت كشور پاكستان هستند اما تاكنون عملكرد قابل قبولی از سوی طرف پاكستانی دیده نمی شود.
پاكستان از جمله كشورهایی است كه تاكنون صدمات بسیاری از جانب فعالیت های تروریستی متحمل شده است اما این انفعال در برابر حضور گروهك های تروریستی مانند جیش الظلم در خاك این كشور سوال برانگیز است.
شاید همین آرامش مقامات پاكستانی در برخورد با تروریست ها سبب شده تا خاك این كشور به مكانی امن برای زندگی، ایجاد پایگاه و انجام فعالیت های خرابكارانه تبدیل شود.
شدت عمل و اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بر گروهكهای تروریستی و مقابله با دسیسه های دشمنان به ویژه سازمانهای جاسوسی وابسته به سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آمریكا، اسرائیل و عربستان تاكنون از ورود عوامل گروهك های تروریستی به داخل خاك ایران اسلامی جلوگیری كرده است.
در صورت همكاری شایسته پاكستان با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ایران با وجود این اشراف اطلاعاتی می تواند خاك پاكستان را برای تروریست ها به جد ناامن كند.
بنا به اظهار برخی منابع، ورود به خاك ایران و انجام اقدامات خرابكارانه و جنایت علیه مردم این منطقه از اهداف مهم گروهكهای تروریستی به ویژه جیش الظلم است اما هر تلاش آنان در نقطه صفر مرزی با اقتدار نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و بسیج مردمی و سپاه پاسداران خنثی شده و با تحمل تلفات و خساراتی به ناچار به داخل خاك پاكستان باز گشتند.
پس از متلاشی شدن گروهك تروریستی جندالله و معدوم شدن عبدالمالك ریگی و تعدادی از سركردگان این گروهك، برادر عبدالمالك و تعدادی دیگر از اشرار تروریست در تلاش برای ساماندهی باقیمانده گروهك برآمدند كه به علت اختلافات درون گروهی و تسویه حسابهای داخلی با یكدیگر درگیر و به 2 شاخه تقسیم شدند و در نهایت گروهی به نام جیش العدل راه انداختند.
این گروهك از زمان تشكیل تاكنون برای اعلام موجودیت و كسب رضایت اربابان خود هر ازگاهی به پاسگاهها و پایگاههای مرزی ایران حمله می كند یا از داخل خاك پاكستان پاسگاههای ما را مورد حملات سلاح های نیمه سنگین قرار می دهند.
عمل به تعهدات مصوبات كمیسیون مشترك مرزی دو كشور از سوی پاكستان و همكاریهای مشترك مرزی می تواند منجر به قلع و قمع این گروهك های تروریستی شود.
حاكم بودن گرایشات قومی و قبیله ای در ایالت بلوچستان پاكستان و اشراف اندك دولت مركزی آن كشور بر مناطق مرزی موجب شده تا گروهك های تروریستی به راحتی در این ایالت لانه كنند و از همین منطقه نیروها و پاسگاههای ما را هدف قرار دهند.
تلاش های دیپلماتیك هر چند موثر است اما تاكنون به عینه مشاهده شده است كه طرف پاكستانی یا توان عمل به تعهدات كمیسیون های مشترك مرزی را ندارد یا تمایلی به انجام آنها نشان نمی دهد.
برای این منظور لازم است مسئولان سیاسی امنیتی در شورای امنیت ملی و شورای تامین سیستان و بلوچستان برای حل این مشكلات چاره اندیشی اساسی بكنند و همانگونه كه تاكنون بارها مسئولان خطاب به دولت پاكستان اعلام كرده اند: اگر توان مقابله با این اشرار و تروریست ها را ندارد، ایران حق خود می داند كه آنان را در داخل خاك پاكستان هدف قرار دهد.
9908 **6081
۰ نفر