۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83067802
T T
۰ نفر

پائیز واژگونی

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83067802
پائیز واژگونی

همدان - ایرنا - آمار نگران كننده واژگونی خودرو با ورود به فصل پائیز به ویژه در جاده های فرعی و روستایی به دغدغه جدی پلیس تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، آغاز فصل رنگارنگ و زیبای پائیز نوید دهنده شروع برگ ریزان و بارش پراكنده باران، خارج شدن بخاری از پستوی انبار و لباس های گرم از كنج خانه است.
تردد از جاده های كه بوی باران و رطوبت آن را فرا گرفته و بیرون آوردن دست از شیشه خودرو برای لمس باران لحظات خاطره انگیز و ناب را در ذهن تداعی می كند.
اما در كنار نظاره این نقش و نگار زیبا، دیدن صحنه دلخراش خودروهایی كه به واسطه سهل انگاری راننده از جاده خارج شده و خانواده هایی كه گریان و نگران منتظر حضور تیم های امدادی هستند، شاهدان را آزرده خاطر می كند.
داده های آماری نشان دهنده بالا بودن آمار واژگونی وسایل نقلیه در جاده های اصلی و فرعی كشور به ویژه همدان نسبت به سایر استان ها است.
طبق آخرین گزارش پلیس راه، 50 درصد سوانح فوتی و جرحی همدان به علت واژگونی است كه 24 درصد آن در جاده های فرعی و روستایی رخ می دهد.
این در حالیست كه سهم واژگونی از مجموع سوانح رانندگی در كشور 38 درصد بوده با این توصیف همدان 12 درصد از نرم كشوری بیشتر است.
نبود مكانی برای توقف و استراحت راننده و سرنشینان، جاده های استان همدان را به مسیری بی روح و سرد و خواب آور تبدیل كرده و طبق آمارها مهمترین علت واژگونی در جاده های اصلی خستگی و خواب آلودگی است.
بارش نخستین باران و شسته شدن سطح روغن آلود جاده، احتمال واژگونی خودرو را چندین برابر كرده چرا كه در این مواقع مسیر بسیار لغزنده و حادثه خیز می شود.
بسیاری بر این باورند كه جاده های اصلی و آزاد راه ها بیشترین میزان آمار واژگونی خودرو را به خود اختصاص دادند؛ در حالیكه این آمار در جاده های فرعی و روستایی نسبت به راه های اصلی بیشتر و نگران كننده تر است.
توسعه راه های روستایی و آسفالت شدن آن زمینه را برای افزایش سرعت در این محورهای فاقد پلیس و دوربین بیشتر كرده است و رانندگان متخلف به علت نبود هیچگونه اهرم نظارتی پا را بر روی پدال فشار داده و با سرعت به آغوش مرگ می روند.
علت واژگونی در مسیرهای فرعی و روستایی با مسیرهای اصلی متفاوت است چرا كه در مسیرهای اصلی و بزرگراه ها خواب آودگی و بی توجهی به جلو اما در مسیرهای فرعی تردد با سرعت غیرمجاز عامل واژگونی به شمار می رود.
محورها فرعی و روستایی 70 درصد از راه های استان همدان را شامل می شوند و از پنج هزار و 400 كیلومتر راه موجود در همدان حدود سه هزار و 300 كیلومتر راه روستایی است.
آغاز پائیز با پایان فصل كشاورزی و شروع سال تحصیلی همراه شده و در این زمان خلوت شدن جاده ها و بالا رفتن سرعت خودرو ها زمینه را برای تردد با سرعت غیرمجاز آن هم در سطح خیس و لغزنده فراهم آورده است.
به طور حتم با توجه به گسترگی راه های روستایی، پراكندگی سوانح و كمبود نیرو، نمی توان به حضور پُرشمار عوامل پلیس راه در جاده های فرعی و روستایی دلخوش كرد.
مجهز كردن مسیرهای فرعی و روستایی به دوربین كنترل و ثبت تخلف سرعت نیز با توجه به محدودیت اعتباری و در اولویت نبودن مسیرهای فرعی و روستایی امری ناممكن است.
داده آماری گویای این است كه بیشتر واژگونی خودروها در مسیرهای فرعی و روستایی مربوط به رانندگان بومی است یعنی رانندگان آشنا به مسیر بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند.
بیشتر رانندگان غیربومی با حساسیت و توجه به مسیر پیش رو تردد می كنند اما افراد بومی به بهانه آشنایی با مسیر بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی با سرعت رانندگی می كنند.
امید می رود با برگزاری دوره های آموزشی به ویه برای روستائیان، به تصویر كشیدن حوادث رانندگی و نصب بنر در سطح جاده های پرترافیك بتوان این آمار را كاهش داد.
7526*2090
۰ نفر