۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83067577
T T
۰ نفر
الجزيره:تيم تفحص تركيه قتل قاشقجي را محتمل دانست

تهران-ايرنا-به گزارش شبكه الجزيره ، گروه تحقيق و تفحص تركيه كه وارد كنسولگري عربستان در استانبول شده اند در گزارش اوليه خود احتمال دادند كه جمال خاشقچي روزنامه نگار سعودي در داخل كنسولگري به قتل رسيده است.

به گزاش الجزيره، تيم تفحص و بررسي سرنوشت «جمال خاشقچي» روزنامه نگار ناپديد شده در كنسولگري عربستان سعودي در استانبول در چارچوب كار گروه مشترك عربستان و تركيه، وارد اين ساختمان شد و پس از 9 ساعت جستجو از آن خارج شد.
براساس گزارش الجزيره، دادستان كل تركيه و گروه وابسته به عربستان نيز پس از دو ساعت خروج گروه تفحص مكان كنسولگري را ترك كرده اند.
طبق اين گزارش تيم تفحص تركيه تحت نظارت دادستاني اين كشور از ابزارهاي تفحص و تفتيش استفاده كرده و يك منبع در دفتر دادستاني تركيه اعلام كرده كه گروه اوليه تحقيق احتمال مي دهند كه خاشقچي در داخل كنسولگري به قتل رسيده است برغم اينكه تلاش شده است تا همه شواهد محو شود.
قرار است تحقيقات تركيه دو تا سه روز ادامه داشته باشد تا نتايج قطعي اعلام شود و اين بررسي ها شامل بازجويي از كاركنان كنسولگري عربستان از جمله «محمد العتيبي» سركنسول عربستان در استانبول است اما بازرسي از منزل وي منوط به موافقت دولت عربستان است.
اين تيم تحقيقاتي مشترك كه تشكيل آن در گفت و گوي تلفني رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه با سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان نيز مورد تاكيد قرار گرفت، پس از بررسي تخصصي موضوع، نتايج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو كشور به صورت مشترك نتيجه تحقيقات را اعلام خواهند كرد.
اردوغان و پادشاه عربستان دو شب پيش درباره خاشقچي به صورت تلفني گفت و گو و بر لزوم تشكيل تيم مشترك تحقيقاتي در اين خصوص تاكيد كردند.
رسانه هاي تركيه، قتل در ساختمان كنسولگري، ربايش و قتل در محلي ديگر و نيز ربايش و زنده بودن خاشقچي را سه گزينه محتمل در مورد او اعلام مي كنند.
خاشقچي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود اوايل ماه جاري ميلادي مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد و ديگر خارج نشد.
خاورم**9366**1049

سرخط اخبار جهان