ارتباط مستقیم سرعت انتشار برقدرت تاثیرگذاری در فضای مجازی

تهران- ایرنا- یك پژوهشگر شبكه های اجتماعی گفت: اخبار و اطلاعاتی كه به مرور و در بازه زمانی بیشتر در شبكه های اجتماعی منتشر می شود ، قدرت فراگیری و یا تاثیر بیشتری نسبت به اطلاعاتی دارد كه به سرعت و یا با اجبار برای فراگیری به افراد می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد حسینی مقدم در نشست علمی انتشار نوآوری در شبكه‌های اجتماعی، عمر انتشار، نشست انتشار و قواعد احتمالی به بررسی چگونگی تحلیل های معطوف به شباهت، مركزیت، اثرگذاری و تاثیرگذاری از سطح كلان به خرد پرداخت.
وی دراین سخنان كه در محل انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران برگزار شد ، با بیان اینكه انتشار به سه حالت منبع مركزی، روابط میان فردی و انتشار تركیبی تقسیم می شود، گفت: هرگاه در یك محیط، شبكه و جامعه وضعیتی خاصی حاكم باشد برای تغییر از یك وضعیت به وضعیتی دیگر نوآوری صورت می گیرد.
این پژوهشگر با ارایه دسته بندی از مدل های مختلف انتشار، خاطر نشان كرد: مدل ها با یكدیگر همپوشانی دارند. از این رو مدل های انتشار به صورت های مختلف بر رفتار جمعی تاثیر گذار و اراده اكثریت تاثیرگذار است ولی ممكن است فعال یا غیر فعال باشند.
وی به تشریح مدل های آستانه خطی و آبشاری مستقل در انتشار پرداخت و تصریح كرد: هدف از بررسی این مدل ها، تخمین گره های فعال شده پس از اتمام فرآیند بوده و در آن اتصالی بین دو فرد ایجاد می شود كه احتمال تاثیر گذاری از سطح آستانه فرد مقابل بیشتر می شود.
حسینی به مدل های مبتنی بر نظریه گراف تكاملی اشاره كرد و ادامه داد: این مدل ها بطور كلی از همان قواعد مدل های آبشاری مستقل پیروی می كنند و هدف این مدل بررسی میزان تناسب یك فرد با جامعه و میزان انتشار عدم تناسب در شبكه است. این مدل در توزیع ژنی (انسانی) كاربرد دارد.
وی درباره مدل برنامه ریزی منطقی نیز اظهار داشت: هدف این مدل لحاظ ویژگی های فردی در فرآیند انتشار است كه بیشتر در هوش مصنوعی كاربرد دارد.
حسینی در ادامه جلسه ارایه پایان نامه دكتری خود افزود: گفت: افرادی اطلاعات بیشتری دریافت می كنند كه بیشتر در معرض اطلاعات قرار می گیرند و به همین دلیل ممكن است براساس فشار جامعه به مرور زمان افكار خود را كنار گذاشته و در مارپیچ سكوت یا خودسانسوری قرار گیرند.
وی با ارایه فرمول های ریاضی ثابت كرد كه افرادی كه 10 بار در معرض مطالب مختلف قرار گیرند برای بار یازدهم نظرات خود را تغییر می دهند چون تحت تاثیر پیرامون خود قرار می گیرند.
حسینی افزود: البته به هر میزان این اطلاعات بیشتر تكرار شود بعد از بار دهم، تاثیرگذاری بر افراد كاهش می باید چون پس از آن افراد تصمیم خود را گرفته و به مطالبی منتشر شده توجه نخواهند كرد.
این دانشجوی دكتری دانشگاه تهران با بیان اینكه اگر افراد در معرض انتخاب های بیشتر قرار گیرند ، آستانه شكنندگی بیشتر می شود، خاطر نشان كرد: البته اگر افراد در جامعه ای قرار گیرند كه افكار ثابتی داشته باشند، دیرتر به مرز شكنندگی می رسند.
وی تصریح كرد: مردم آنچیزی را كه به اجبار پذیرفته و یاد گرفته اند، به سرعت جدا شده یا به فراموشی خواهند سپرد پس آن چیزی كه به مرور زمان پذیرفته می شود نیز دیرتر از اذهان خارج می شود.
حسینی در پایان افزود: وقتی اطلاعاتی زودتر از زمان اتفاق منتشر شود، تاثیر كمتری خواهد داشت و زمانی كه اتصال در شبكه های اجتماعی زیاد باشد، سرعت انتشار آن كمتر خواهد بود.
**9103** 1601**

سرخط اخبار علم و آموزش