۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83062319
T T
۰ نفر
شیرخشك های رژیمی و آلرژیك تامین شدند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر از تامین انواع شیرخشك های رژیمی و آلرژیك مورد نیاز نوزادان و كودكان شیرخوار از سوی این سازمان خبر داد و گفت: این شیرخشك ها اكنون از طریق داروخانه مركزی هلال احمر در حال توزیع است.

علی فرجی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: پیش از تامین این شیرخشك ها، در خصوص توزیع شیرخشك های رژیمی و آلرژیك برخی محدودیت ها و كمبودهای مقطعی وجود داشت اما در زمان حاضر هیچگونه كمبودی در این خصوص در داروخانه مركزی جمعیت هلال احمر وجود ندارد.
وی اظهار داشت: این شیرخشك های رژیمی و آلرژیك از سوی سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر تامین شده و عموم مردم و والدین نوزادان و كودكان شیرخوار می توانند این شیرخشك ها را از داروخانه مركزی هلال احمر دریافت كنند.
شیرخشك های رژیمی برای نوزادانی كه به پروتئین شیرگاو موجود در برخی شیرخشك ها حساسیت دارند یا به بیماری های متابولیك مبتلا هستند، تولید می شود.
برخی از این نوزادان مانند مبتلایان به بیماری فنیل كتونوری (PKU) باید در نخستین زمان ممكن از این شیرخشك های ویژه تغذیه شوند، چرا كه در غیر این صورت به مرور زمان به عوارض كند ذهنی مبتلا می شوند.
فنیل كتونوری، بیماری ژنتیكی با نقص آنزیم است كه در صورت رعایت نكردن رژیم غذایی مناسب نوزاد و به دنبال تجمع اسید آمینه فنیل آلانین تجزیه نشده در مغز و اندام ها، نوزاد دچار افت ذهنی و كاهش ضریب هوشی می شود.
از آنجایی كه مواد حساسیت زای موجود در رژیم غذایی مادر می تواند از شیر مادر گذشته و در شیرخوارانی كه تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند، موجب واكنش حساسیتی شود، این نوزدان نیز باید شیرخشك های رژیمی مخصوص نوزادان مبتلا به آلرژی را مصرف كنند.
همچنین كودكانی كه از شیرخشك تغذیه می‌شوند و «هایپو آلرژیك» هستند، باید از شیرخشك‌های ضد حساسیت استفاده كنند؛ در برخی موارد این كودكان به بیماری‌های متابولیك مبتلا بوده و به اسیدآمینه شیر حساسیت دارند؛ از این رو باید از شیرخشك رژیمی استفاده كنند.
اجتمام*7029*3229*1834
۰ نفر