۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83062125
T T
۰ نفر

سفير چين:مخالفتي با ورود رياض به «سي پك» نداريم

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83062125
سفير چين:مخالفتي با ورود رياض به «سي پك» نداريم

اسلام آباد - ايرنا - سفير چين در پاكستان گفت كه كشورش هيچ مخالفتي با پيوستن عربستان سعودي و ديگر كشورها به پروژه مشترك اقتصادي چين - پاكستان (CPEC) نداشته و از سرمايه گذاري رياض در اين پروژه استقبال مي كند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از تارنماي خبري تحليلي «اكسپرس تريبيون» پاكستان، «ياو جينگ» در سفر به شهر كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان و ديدار با بازرگانان اين ايالت گفت كه چين هيچ گونه مخالفتي با ورود عربستان سعودي و ساير كشورها در پروژه هاي كريدور اقتصادي چين (CPEC) ندارد و از سرمايه گذاري رياض در پاكستان خوشش مي آيد.
وي اضافه كرد: چين از سرمايه گذاري عربستان سعودي و ديگر كشورها در پروژه هاي CPEC استقبال مي كند و پكن در نظر دارد تا كريدور اقتصادي چين - پاكستان ( CPEC ) را از طريق افغانستان به كشورهاي آسياي مركزي گسترش دهد.
سفير چين همچنين تأييد كرد كه در پروژه هاي سي - پك با توجه به ديدگاه هاي دولت جديد پاكستان به رهبري حزب تحريك انصاف پاكستان (PTI) بازبيني كرده و پروژه هاي جديد توسعه در اين پروژه با هماهنگي دولت اين كشور برنامه ريزي و انجام مي شود.
اين اظهارات در حالي بيان مي شود كه تارنماي خبري تحليلي (DNA ) پاكستان اخيرا با انتشار تحليلي به نقل از كارشناسان چيني كه خواستند نامشان برده نشود، اعلام كرد كه پيوستن كشور سوم مانند عربستان به كريدور اقتصادي چين - پاكستان (CPEC) مي تواند با اهداف چين در قبال تكميل اين پروژه در تضاد باشد.
بر اساس اين تحليل، دولت چين هر چند به صورت رسمي از مشاركت عربستان در طرح موسوم به 'سي پك ' استقبال كرده است، اما به گفته كارشناسان، دولت چين نگراني هاي جدي در قبال پيوستن عربستان در طرح (سي- پك) دارد و اين اقدام مي تواند عواقب بسيار بد و غيرقابل جبران براي اين طرح داشته باشد.
به گفته كارشناسان چيني، آمريكا در راستاي منافع خود از سال هاي قبل خواهان پيوستن به اين طرح است حالا با توجه به قرابت روابط بين واشنگتن و رياض آمريكا مي تواند از طريق عربستان بر اين طرح، تاثير بگذارد.
برخي كارشناسان چيني معتقدند آمريكا از عربستان خواسته است با سرمايه گذاري در چند پروژه به اين طرح بپيوندد تا از اين طريق اين كريدور را از نزديك زير ذره بين داشته باشد.
حتي برخي از كارشناسان چيني با توجه به اهداف مشترك عربستان و آمريكا در منطقه اعلام آمادگي مشاركت عربستان در اين طرح چيني را خنده آور توصيف كردند.
از سوي ديگر دولت جديد پاكستان در راستاي منافع اقتصادي خود قصد دارد از كمك عربستان براي توسعه و پيشرفت اقتصادي اين كشور به صورت احداث طرح هاي زيربنايي كمك بگيرد.
بنابراين مشاركت عربستان در سرمايه گذاري در پاكستان مي تواند برآينده سي پك تاثير مستقيم بگذارد.
آساق**6125**1337

سرخط اخبار جهان