۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83061101
T T
۰ نفر

امكان صادرات بیش از یكصد هزار تن نخود وجود دارد

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83061101
امكان صادرات بیش از یكصد هزار تن نخود وجود دارد

كرمانشاه - ایرنا - رییس شورای ملی نخود ایران گفت: علاوه بر تامین نیاز داخلی می توانیم سالانه بیش از یكصد هزار تن نخود به خارج از كشور صادر كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر مرادی روز چهارشنبه در مجمع عمومی شورای ملی نخود كه در اتاق بازرگانی كرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ممنوعیت صادراتی یكی از بزرگترین لطمه هایی بود كه در سال 91 برای نخود اعمال شد‌.
وی افزود: در سال 93 برای كمك به تولید نخود ، عوارض صادرات آن را برداشتیم و توانستیم در همان سال حجم قابل توجهی صادرات كنیم.
رییس شورای ملی نخود ایران با بیان اینكه در بحث صادرات، نخود از گروه حبوباتی خارج شده است و تعرفه ای جدید برای آن در نظر گرفته می شود، گفت: با وجود عوارض صادراتی برای حبوبات، نخودكاران محصولات خود را به راحتی صادر می كنند.
مرادی با اشاره به اینكه نخودهای كشت پاییزه با بذرهای مقاوم در استان كرمانشاه كشت می شود، گفت: 20 هزار هكتار از اراضی كرمانشاه سال گذشته زیركشت نخود پایه بلند رفت.
به گفته وی ، واردات نخود به تولید داخلی لطمه می زند كه باید جلوی آن گرفته شود.
رییس شورای ملی نخود ایران با بیان اینكه صادرات نخود در ایران خام فروشی است، گفت: باید با كمك صنایع تبدیلی محصول نخود را فراوری كنیم تا علاوه بر اشتغالزایی ارزش افزوده آن را بالا ببریم.

** انتخاب اعضای شورای ملی نخود
در مجمع عمومی شورای ملی نخود ایران ، اعضای هیات مدیره این شورا انتخاب شدند.
در این مجمع ناصر مرادی، برهان حیدری، كیوان فلاحی، اكبر میره بیگی و یداله باباخانی به عنوان اعضای هیات رییسه شورای ملی نخود ایران برگزیده شدند.
كرمانشاه قطب اصلی تولید نخود در كشور محسوب می شود به طوری كه سالانه بیش از 70 هزار تن نخود در این استان تولید می شود.
كرمانشاه 946 هزار و 871 هكتار زمین كشاورزی آبی و دیم دارد كه سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات كشاورزی در این استان تولید می شود.
8066/7445
۰ نفر