۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83061057
T T
۰ نفر

معاون وزیر خارجه:

رای لاهه لازم الاجرا است

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83061057
رای لاهه لازم الاجرا است

تهران- ایرنا- معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه درباره رای دیوان لاهه در محكومیت آمریكا گفت: رای و قرار دیوان لاهه قطعی و لازم الاجرا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا غلامحسین دهقانی روز چهارشنبه در نهمین نشست نیروی انتظامی با سفرا، كارداران و نمایندگان سازمان های بین المللی اظهار داشت: اگر كشوری كه دیوان از او خواسته اقداماتی را انجام دهد، انجام ندهد، در واقع از تعهدات خود تخلف كرده و دیوان به عنوان ركن پنجم سازمان ملل متحد از آن كشور می خواهد تا به تعهدات خود پایبند باشد.
وی درباره تمكین نكردن آمریكا از رای دادگاه لاهه و احتمال خروج از پیمان مودت اظهار داشت: رویه ترامپ در سال های گذشته این است كه از بسیاری معاهدات مانند برجام یا معاهده پاریس یا برخی معاهدات منطقه ای خارج شود و در این زمینه نیز همین برخورد را داشته است.
دهقانی گفت: فكر می كنم ترامپ تا یكی دو سال آینده از همه معاهدات بین المللی و منطقه ای خارج شود ولی به هرحال از نظر حقوق بین الملل آمریكا موظف به اجرای این قرار است و باید اقداماتی (مانند تحریم ها) را كه تاكنون انجام داده اند، قطع كنند.
وی درباره طرح شكایت با موضوع دستبرد آمریكا به اموال و دارایی های ایران گفت: این دعوا توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری طرح شده و همكاران آن را پیگیری می‌كنند و مساله این است كه وقتی طرح دعوا كردیم، به نتیجه آن امیدواریم تا بتوانیم اموال ایران را برگردانیم.
این مقام مسئول درباره احتمال تصمیم گیری شورای امنیت درباره دعوای ایران علیه آمریكا به خبرنگار ایرنا توضیح داد: از نظر مقررات بین المللی در صورتی كه آمریكا تعهدات خود را انجام ندهد، امكان چنین فرضی وجود دارد ولی مساله این است كه باید بعداً بررسی شود كه با توجه به حضور آمریكا و متحدانش در شورای امنیت ما این موضوع را در آنجا مطرح كنیم یا نه.

* دستگیری مدیرعامل سكه ثامن نشاندهنده اقتدار ناجا است
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: دستگیری مدیرعامل سكه ثامن به عنوان یك تروریست اقتصادی، نشانگر اقتدار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: دستگیری برخی از تروریست ها طی سال های گذشته به ویژه دستگیری مدیرعامل سكه ثامن كه دشمنان با یك برنامه ریزی تلاش داشتند امنیت اقتصادی ایران را از بین ببرند، اقتدار نیروی انتظامی را می رساند.
وی افزود: اگر برای برخی این سوال مطرح می شود كه چگونه در این منطقه پرآشوب، امنیت در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، باید گفت این موضوع به دلیل تلاش های نیروی انتظامی است كه با اعتقاد كار می كند و دیگر اینكه این نیرو متصل به مردم است و اگر حمایت های مردمی به صورت همه جانبه نبود امروز شاهد این امنیت نبودیم.
دهقانی با بیان فعالیت های ملی و بین المللی ایران در مبارزه با تروریسم گفت: ایران باید به عنوان قربانی تروریست و اولین كشور در مقابله با تروریست شناخته شود ولی به عنوان متهم تروریست از سوی حامیان تروریست شناخته می شود.
در این مراسم صلاح الدین زواوی سفیر فلسطین نیز سخنانی ایراد كرد و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ایران با اهدای هدیه ای قدردانی كرد.

* ایران در مبارزه با جنایات سازمان یافته فراملی پیشتاز است
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته فراملی جزو كشورهای پیشتاز در دنیا است.
دهقانی افزود: اقدامات ما با توجه این كه در منطقه ای قرار گرفته ایم كه مهمترین محل عبور مواد مخدر است و به ویژه با توجه به سیاست هایی كه برای ناامن كردن ایران از طریق تروریسم، مواد مخدر و گسترش فساد دنبال می‌كنند، چشمگیر است.
وی افزود: تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و ایران پیشتاز و موفق بوده است و ظرفیت‌های بالایی نیز در نیروهای نظامی و انتظامی داریم و آن را نیز نشان داده ایم.
معاون وزیر امور خارجه درباره همكاری های صورت گرفته با سازمان های بین المللی گفت: در این زمینه همكاری های بسیاری خوبی با سازمان های بین المللی مانند دفتر مواد مخدر سازمان ملل متحد داشته ایم و با برخی نهادها مانند وزارت كشور و سایر سازمان ها همچون كمیسیون پیشگیری از جرم سازمان ملل متحد همكاری های خوبی صورت گرفته است تا جنایتكاران فراملی كه موجب ناامنی كشورها می‌شوند، شناسایی و دستگیر شوند.
وی از تروریسم اقتصادی به عنوان یكی از عوامل ناامنی در كشور یاد كرد و گفت: تروریسم اقتصادی توسط برخی افراد سودجو و افرادی كه مرتبط با خارج از كشور هستند، در كشور ما درحال انجام است.
دهقانی اضافه كرد: با وجود تلاش های بسیاری كه جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم دارد، توجهی نمی شود و به همان میزان كمك دریافت نمی كنیم. چون فعالیت های ما به ویژه در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر فراتر از حد انتظاری است كه در كشورهای دیگر انجام می شود.
وی درباره همكاری های صورت گرفته با كشورهای همسایه برای بازداشت تروریست‌ها گفت: این مساله به عهده اینترپل است و پلیس بین الملل نیروی انتظامی در این راستا فعالیت می‌كند كه با وزارت امور خارجه ارتباط دارند و تاكنون موفقیت‌های خوبی نیز داشته اند.
* اجتمام*1003*1834

سرخط اخبار سیاست