۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83059423
T T
۰ نفر
20 درصد محكومان متواری دستگیر شدند

تهران- ایرنا- مدیركل پیشگیری های قضایی قوه قضاییه گفت: با تلاش های مضاعف نیروی انتظامی و امنیتی تا پایان سال گذشته حدود 20 درصد محكومان فراری دستگیر شده اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایرنا از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، علی افتخاری روز سه شنبه با بیان اینكه محكومان متواری با هدف تسریع در اجرای احكام و كاهش آمار پرونده دستگیر می شوند، افزود: در بین دستگیر شدگان محكوم با سابقه فرار 15 ساله و محكوم به قصاص نفس، هم وجود دارد.
این مقام قضایی آخرین مرحله از فرآیند رسیدگی قضایی و به تعبیر دیگر برآیند و نتیجه اقدام­ها و تحقیقات را تعقیب، دادرسی و صدور حكم عنوان و اظهار داشت: اصل لازم الاجرا بودن آرای قضایی و اصل تأخیرناپذیری مجازات­ها در كنار مبانی دیگری همچون قطعیت، سرعت و دقت در اجرای احكام متضمن تحقق اهداف پیش بینی شده برای مجازات­ها هستند.
افتخاری اضافه كرد: حین اجرای حكم ممكن است با دو گونه موانع مواجه شویم كه موانع دسته نخست موجب توقف و سقوط اجرای حكم (فوت محكوم علیه، عفو و مرور زمان) و دسته دیگر بدون اینكه اجرای حكم را منتفی یا ساقط كنند صرفا سبب تاخیر در اجرای حكم (جنون، بی هوشی، فرار محكوم علیه) می شوند. اما آنچه مدنظر است مرتفع كردن برخی موانع قسم دوم باهدف تسریع در اجرای احكام كیفری است.
این مقام قضایی تصریح كرد: تلاش می كنیم با ایجاد بسترهای لازم، پس از استخراج اسامی محكومانی كه مجازات آنها مسجل شده است، با استفاده از ظرفیت ضابطین دادگستری مانند نیروی انتظامی، بسیج و مددگرفتن از توان بالقوه سازمان ها و نهاد­های دیگری مانند اداره اطلاعات و سپاه محكومان متواری را به منظور اعمال مجازات، شناسایی و جمع آوری كنیم.
وی ادامه داد: نتیجه اجرای این اقدام كه از سال 95 شروع شده است، شناسایی و دستگیری تقریبا پنج درصد محكومان اعم از متواری و دستگیرنشده در15 استان كشور بوده است كه پس از رسیدن به نتیجه مطلوب و موثر، استمرار طرح شناسایی و دستگیری محكومان در سال 96 در سطح ملی در دستور كار این معاونت قرار گرفت.
اجتمام**٧٣٢٩*1834

سرخط اخبار جامعه