۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱:۲۴
کد خبر: 83057945
T T
۰ نفر

رئيس دولت وفاق ملي ليبي 4 وزير را بركنار كرد

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱:۲۴
کد خبر: 83057945
رئيس دولت وفاق ملي ليبي 4 وزير را بركنار  كرد

الجزيره-ايرنا- «فايز السراج » رئيس دولت وفاق ملي ليبي روز يكشنبه در چارچوب ترميم كابينه، چهار وزير را بركنار كرد و شخصيت هاي جديدي را وارد دولت كرد.

به گزارش ايرنا ، تارنماي «الوسط » ليبي در اين خصوص نوشت، السراج وزيران كشور، دارايي، اقتصاد و ورزش و جوانان را بركنار كرد و افراد جديدي را وارد كابينه كرد.
بر اساس اعلام اين تارنما، «علي عبدالعزيز العيساوي» به عنوان وزير اقتصاد و صنعت جايگزين «ناصر الدرسي» شده و «فتحي علي باش أغا » نيز به عنوان وزير كشور جايگزين سرتيپ « عبدالسلام عاشور» شد.
رئيس دولت وفاق ملي ليبي « اسامه حماد» وزير دارايي را بركنار و سكان اين وزارتخانه را به دست «فرج عبدالرحمن عمر بومطاري » سپرد و «بشير أبوعجيلة محمد القنطري» نيز وزير ورزش و جوانان ،جايگزين «زياد قريره » شد.
هيات پشتيباني سازمان ملل در ليبي در بيانيه اي در صفحه فيس بوك خود، ضمن آرزوي موفقيت براي وزيران جديد، اعلام كرد، حاضر است براي ايجاد امنيت در پايتخت و پيشبرد اصلاحات اقتصادي در ليبي و متحد كردن سازمان ها و نهادهاي ملي اين كشور به آن ها كمك كند.
از سوي ديگر «سعد بن شراده » عضو شوراي عالي حكومتي ، ترميم كابينه را فرار به جلوي السراج دانست و گفت، اين اقدام در جهت يكپارچه كردن قوه مجريه نيست زيرا مجلس نمايندگان و شوراي عالي حكومتي در حال انجام تغييراتي در توافق سياسي است و مي خواهد شوراي رياستي جديد متشكل از يك رئيس و دو معاون باشد و اين شورا نخست وزيري جديد براي تشكيل كابينه معرفي مي كند.
«عبدالسلام نصيه »عضو مجلس نمايندگان ليبي نيز با مخالفت با ترميم كابينه، اين اقدام را تلاش براي بستن راه بر ايجاد قوه مجريه واحد در ليبي دانست و در صفحه توييتر خود نوشت،مشكل ليبي در شرايط كنوني وزيران و شايستگي آن ها نيست ، مشكل اكنون نبود دولتي است كه نماينده همه مردم ليبي باشد و بر همه نقاط ليبي كنترل داشته باشد.
«غسان سلامه » نماينده سازمان ملل براي جل بحران ليبي روز يكشنبه گفت، 200هزار جنگجو در گروه هاي نظامي مختلف در ليبي فعاليت مي كنند و حقوق خود را از دولت مي گيرند و در عين حال از فرماندهان گروه هاي شبه نظامي فرمانبرداري مي كنند.
سلامه افزود، اين روزها تمايل براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و مجلس در آينده نزديك وجود دارد اما شرايط برگزاري آن از نظر امنيتي و قانوني فراهم نيست.
ليبي از زمان سرنگوني نظام سرهنگ «معمر قذافي» در سال 2011 با مشكل هرج و مرج و بي ثباتي روبه رو است.
اكنون دو دولت شامل دولت 'وفاق ملي' به رياست 'السراج' در طرابلس كه مورد حمايت جامعه جهاني است و دولت «طبرق» در شرق ليبي به رياست «عبدالله الثني» كه از ژنرال «خليفه حفتر» فرمانده نيروهاي مسلح اين كشور حمايت مي كند؛ در اين كشور وجود دارد. پارلمان ليبي نيز از دولت مستقر در شرق ليبي حمايت مي كند.
شبس**خاورم **2041** 1917

سرخط اخبار جهان