۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۸
کد خبر: 83053588
T T
۰ نفر
اختيارات ستاد احياي درياچه اروميه به استانها واگذار شود

اروميه- ايرنا- استاندار آذربايجان غربي با تاكيد بر اهميت احياي درياچه اروميه، گفت: اختيارات ستاد احيا به استان ها واگذار گردد تا روند كار تسهيل شود.

به گزارش ايرنا محمدمهدي شهرياري روز چهارشنبه در ديدار با مشاور رييس سازمان برنامه و بودجه در اروميه افزود: با توجه به مشكلات اقتصادي موجود كشور بايد از اعتبارات بين المللي براي احياي درياچه اروميه بهره گرفت.
وي اضافه كرد: تامين بودجه لازم براي تكميل طرح هاي ستاد احياي درياچه اروميه در زمان حاضر از اهميت بالايي برخوردار بوده و مشاركت مسوولان كشوري در تامين اين اعتبارات ضروري است.
نماينده عالي دولت در آذربايجان غربي همچنين در اين ديدار تشكيل مجمع مشورتي توسعه استان و احياي درياچه اروميه را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اعضاي اين مجمع مشورتي در كنار جايگاه علمي بايد از منزلت مردمي نيز برخوردار باشند و در حقيقيت بايد به حلقه ارتباطي بين مردم و دولت تبديل شوند.
به گزارش ايرنا درياچه اروميه يك حوضه آبي بسته است و قبل از تشكيل ستاد احيا تراز درياچه اروميه سالانه به طور متوسط 40 سانتي متر كاهش مي يافت اما برنامه ريزي، تخصيص اعتبار و تلاش دولت تدبير و اميد براي احياي اين درياچه، روند خشك شدن آن را متوقف كرده است.
طرح هاي انتقال آب به درياچه اروميه هنوز به بهره برداري نرسيده است و سال آينده چندين طرح انتقال آب به درياچه به بهره برداري مي رسد كه نقش بسزايي در احياي نگين آبي آذربايجان خواهد داشت.
درياچه اروميه در قالب طرح هاي ستاد احيا قرار است ظرف مدت 10 سال/ از سال 1394/ به تراز اكولوژيك خود برسد؛ اين درياچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و بنا بر آمار بين المللي تا سال 2015 ميلادي حدود 80 درصد از مساحت آن خشك شد.
8135/3072
۰ نفر