۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۴
کد خبر: 83052314
T T
۰ نفر
كشت كلزا در خوزستان تا سه سال آينده سه برابر مي شود

اهواز - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به برنامه وزارت جهاد كشاورزي براي توسعه سطح زيركشت كلزا گفت: سطح زير كشت كلزا تا سه سال آينده به 20 درصد سطح زير كشت غلات پاييزه مي رسد كه بيش از سه برابر شرايط كنوني است.

به گزارش ايرنا كيخسرو چنگلوايي روز سه شنبه در همايش يك روزه كلزا در سالن اجتماعات جهاد كشاورزي خوزستان بيان كرد: هم اكنون 5.6 درصد كشت غلات پاييزه در خوزستان به محصول كلزا اختصاص دارد كه تا سه سال آينده اين رقم به 20 درصد افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه هم اكنون85 درصد روغن مورد نياز كشور از خارج وارد مي شود افزود: اين حجم واردات يك كالاي اصلي به معناي وابستگي و ايجاد 3.5 ميليون شغل در خارج از كشور است.
چنگلوايي گفت: اين ميزان واردات باعث مي شود كه غرور ملي ما در اين زمينه خدشه دار شود و وزارت جهاد كشاورزي در مقابل مملكت تعهد دارد كه از همه امكانات براي توليد دانه هاي روغني استفاده كند تا به جايگاه گندم و نيشكر برسد.
وي مهمترين كشت براي توسعه دانه هاي روغني را كلزا توصيف كرد و افزود: كلزا نسبت به سويا و آفتابگردان و زيتون مزاياي بيشتري دارد كه كيفيت روغن، امكان كشت در شرايط اقليمي و محيطي متفاوت، شباهت ادوات كشت با گندم، كشت پاييزه، بهبود ساختمان خاك و... از آن جمله است همچنين در زمين هاي شور و با تنش آبي، كلزا بهتر از گندم جواب داده است.
چنگلوايي تاكيد كرد: در برنامه الگوي كشت كه در حال تدوين است جايگاه ويژه اي براي كلزا در نظر گرفته شده و توسعه دانه هاي روغني با تاكيد بر كلزا پيش بيني شده است.
وي افزود: توليد كلزا در خوزستان از پنج هزار و 600 تن در چهار سال گذشته به بيش از 31 هزار تن در فصل زراعي گذشته رسيده با وجودي كه خشكسالي و توفان نيز وجود داشته است.
به گفته وي، بيشترين توليد كلزا در بهبهان با 6 هزار تن و كمترين در لالي با يك هزار تن بوده است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان محدديت كشت كلزا در خوزستان را كمبود پشتيباني، نامناسب بودن زمان و پراكنش بارش ها و وزش باد شديد بيان كرد.
چنگلوايي در ادامه خواستار تعيين تكليف خريد محصول كلزا و تامين اعتبار پرداخت بهاي آن شد و گفت: در خوزستان در بازه زماني كوتاه در دهه اول اسفند، سه ميليون تن محصول اعم از گندم، چغندر، سيب زميني و كلزا براشت مي شود كه نياز به پشتيباني ويژه دارد.

* خسارت 30 درصدي باد و باران
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نيز در ادامه اين نشست، برنامه ريزي امسال را توليد 70 هزار تن كلزا در خوزستان بيان كرد.
محمد قاسمي نژاد افزود:سال كشاورزي گذشته 90 درصد كلزا به صورت آبي و در تاريخ توصيه شده در خوزستان كشت شد.
وي با بيان اينكه باد و باران همزمان پارسال خسارت 30 درصدي توليد كلزا را در پي داشت گفت: پارسال در مدت رشد كلزا، گرد و غبار به اوج خود رسيد و شاهد افزايش دما بوديم، به طوري كه 17 نوبت گرد و غبار به مدت 417 ساعت رخ داده بود كه 10 تا 15 درصد روي كلزا تاثير منفي داشت.
قاسمي نژاد افزود: پيش بيني سال كشاورزي جاري، توسعه كشت كلزا از 35 هزار هكتار به 44 هزار هكتار است و 948 ميليارد ريال براي آن پيش بيني تسهيلات شده است.
وي همچنين با اشاره به گزارش مركز تحقيقات صفي آباد دزفول، گفت:بارندگي از دهه سوم آبان در خوزستان آغاز مي شود و پيش بيني شده كه بارش هاي سنگين داشته باشيم كه اگر چه باعث خوشحالي است ولي تهديد هم به شمار مي رود چون زمان كشت گندم است.
قاسمي نژاد افزود: در سال زراعي جاري در حوزه رودخانه كرخه مشكلي نداريم، اما در كارون بزرگ مديريت بايد بيشتر شود و در مارون و زهره نيز بايد برنامه ها تعديل شود.
وي گفت: نگراني از بابت تامين آب كلزا وجود ندارد زيرا حتي در حوضه مارون اولويت بندي انجام شده و تامين آب كلزا در اولويت است به اين معني كه رهاسازي آب بايد از شبكه بهبهان آغاز شود.
9754/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها