۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83051924
T T
۰ نفر

برنج «دونوج» مازندران وارد بازار شد

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83051924
برنج «دونوج» مازندران وارد بازار شد

ساری - ایرنا - برنج «دونوج» مازندران با آغاز برداشت شالی از حدود 30 هزار هكتار از شالیزارهای استان وارد بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برنج دونوج (رتون) از پرورش دوباره ساقه های شالی پس از برداشت محصول اول به دست می آید.
برنج طارم محلی دونوج كه این هفته به بازار آمده است در حال حاضر به طور متوسط حدود هركیلوگرم 125تا 130 هزار ریال خرید وفروش می شود.
علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام، تولید آن به صورت بیولوژیكی و استفاده نكردن از سموم، برخورداری از ارزش غذایی زیاد ،كیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از شالیكوبی های استان مازندران نشان می دهد كه برنج طارم محلی كشت اول 110 هزار ریال در هر كیلو گرم خرید و فروش می شود.
برداشت كشت اول شالی از شالیزارهای مازندران اوخر ماه تیر آغاز شد و بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزی اكنون به پایان رسیده است.
رئیس اداره برنج جهاد كشاورزی مازندران با بیان اینكه امسال حدود 30 هزار هكتار از شالیزارهای استان كشت دونوج داشته اند، گفت: تاكنون 51 هكتار از این مزارع در حوزه آبریز هراز برداشت شده است.
ابراهیم قربان‌نژاد پیش بینی كرد دكه حدود 60 هزار تن برنج سفید دونوج از شالیزارهای مازندران برداشت شود.
وی با بیان اینكه امسال حدود 25 هزار هكتار هم پس از برداشت محصول كشت اول، دوباره نشا كاری شده است، گفت كه بزودی برداشت كشت دوم برنج ( نشا دوباره ) نیز آغاز می شود.
** پایان برداشت شالی در مازندران
رئیس اداره برنج جهاد كشاورزی مازندران همچنین با اعلام این كه از 202 هزار و 828 هكتار اراضی شالیزاری قابل برداشت در استان تاكنون در 202 هزار و 818 هكتار كار برداشت پایان یافته، گفت كه فقط 10 هكتار باقی مانده كه مربوط به مناطق كوهستانی شرق استان است كه شالی های دیررس دارند و در حال برداشت است.
وی افزود: امسال 18 هزار و 315 هكتار از شالیزارهای مازندران به روش سنتی و بقیه به روش مكانیزه به وسیله كمباین‌های مخصوص برداشت شده است.
مازندران سالانه با تولید حدود یك میلیون تن ، 42درصد برنج كشور را تامین می كند.
6990/1654
۰ نفر