۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83051548
T T
۰ نفر

روابط بانكی ایران و چین، قربانی عدم عضویت در FATF

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83051548
روابط بانكی ایران و چین، قربانی عدم عضویت در FATF

تهران - ایرنا - روابط بانكی و اقتصادی ایران با چین به عنوان شریك نخست تجاری تهران، به دلیل عدم عضویت ایران در 'گروه ویژه اقدام مالی' موسوم به FATF در حال تضعیف است.

به گزارش ایرنا، بانك مركزی چین در تازه ترین اقدام خود و به خاطر عدم عضویت ایران در FATF ، جمهوری اسلامی ایران را در صدر كشورهای پر ریسك بانكی قرار داده است.
در این فهرست كه حدود 20 كشور و سازمان را شامل می شود ایران بعد از كره شمالی در جایگاه دوم قرار گرفته است با قرار دادن ایران در لیست كشورهای تحریم شده و دارای خطر پذیری بالا، هیچ بانك چینی به ایرانیان و شركت های ایرانی مقیم این كشور خدمات بانكی ارائه نمی دهد.
در این لیست كه شامل كشورهای تحریم شده و دارای خطرپذیری بالا است چند كشور دیگر از جمله سودان، سوریه و عراق هم دیده می شوند.
گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال 1989 میلادی از سوی كشورهای گروه هفت شكل گرفت و كاركرد كنونی آن نیز وضع استانداردهایی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی است كه سلامت نظام مالی را تهدید می كند.
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) هم اكنون در دستور كار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، مجلس برای پیوستن به این لایحه مخالفان و موافقانی دارد.
به دنبال گنجاندن ایران در فهرست كشورهای پر خطر بانكی توسط بانك مركزی چین، بانك هایی نظیر بانك كشاورزی و بانك سازندگی چین این اسناد را به دنبال فشار مشتریان ایرانی كه در بانك ها با مشكل مواجه شده بودند، در اختیار آنها قرار داده اند.
این فهرست مدت هاست در اختیار بانك های چین قرار دارد و بر اساس همین فهرست است كه برای برخی از كشورها در چین مشكلات بانكی فراوانی نیز بوجود آمده است.
نام هایی چون كره شمالی، سودان، سوریه و چند كشور دیگر در این فهرست دیده می شود در مقابل اسم این كشورها نوشته شده است، بر اساس اعلام آمریكا، سازمان ملل و سازمان مبارزه با پولشویی، این كشورها جزو كشورهای پرخطر بانكی محسوب می شوند.
بسته شدن حساب های بسیاری از ایرانیان در بانك های چین در ماه های اخیر كه البته برای چند هفته گذشته فروكش كرده بود، بر اساس همین فهرست صورت می گیرد.
به سختی می توان از طریق بانك ها به این فهرست دست یافت اما هر از چند گاهی نام كشورها در فهرست بر اساس یك رده بندی تازه منتشر می شود كه در تازه ترین رده بندی در زمان حاضر نام ایران بعد از كره شمالی در صدر فهرست قرار گرفته است.
به گفته نایب رئیس وقت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران ، پنج ماه پیش بود كه گفته شد ساز ناكوك چینی‌ها برای ایران نواخته می‌شود در آن زمان تاكید شد كه چینی‌ها در تجارت با ایران، دیگر آن چشم‌بادامی‌های سابق نیستند كه حاضر باشند همه كار كنند تا بازار ایران را به دست بگیرند و با ایرانی‌ها مراوده داشته باشند اكنون آنها روش‌های متنوعی را برای كاهش تجارت خود با ایران به دست گرفته و اتفاقا، شاهرگ مبادلات تجاری یعنی روابط بانكی را نشانه گرفته‌اند.
این اولین باری نیست كه چین، حساب ایرانی‌ها را در این كشور مسدود می‌كند و البته هر بار هم بهانه‌ای جدید برای آن می‌آورد در گذشته و بخصوص در سال های 2012 و 2013 میلادی بود كه چینی‌ها حساب دانشجویان ایرانی و برخی تجار را مسدود كرده بودند دلیل اصلی‌شان اجرای برخی قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی بود و اكنون بار دیگر در اقدامی جداگانه، به تازگی حساب شركت های ایرانی فعال در این كشور با سوابق بالا را مسدود كرده است.
اكنون برخی تجار با دریافت اخطارهایی از سوی برخی بانك های چینی مواجه شده‌اند كه مسدود كردن حساب ها را خبر می‌دهد و البته از تغییراتی در سیاست این كشور در مقابل ایران حرف می‌زنند كه شاید آینده درخشانی را پیش روی تجارت خارجی دو كشور قرار ندهد.
پدرام سلطانی، نایب رئیس وقت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در این رابطه پیشتر گفته بود حساب شركت های ایرانی ثبت شده در چین یك به یك در بانك های چینی در حال بسته شدن است و موضوع، تنها منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نیست.
مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در گفت و گویی اعلام كرده بود: بانك‌های چینی در سال 2017 برای تجار ایرانی، ایرانیان دارای شركت در چین و دانشجویان و ساكنان ایرانی در چین محدودیت‌های بسیار زیادی ایجاد كرده‌اند كه این محدودیت‌ها براساس همان بخشنامه FATF است كه ایران را با ریسك بالا شناخته‌اند حتی مواردی مشاهده شده كه مسافران ایران در چین برای تبدیل پولشان به یوان مراجعه كرده‌اند و بانك‌ها برای آنها این كار را انجام نداده‌اند.
پیش از این نیز بانك مركزی چین در بخش نامه ای به بانك های چین به دلیل نپیوستن ایران به FATF، از آنها خواسته بود حساب های بانكی ایرانیان مقیم این كشور را ببندد و موجودی حساب آنها را تا زمان مراجعه صاحب حساب و برداشت تمام پول، مسدود كند.
مدیركل امور بین الملل بانك مركزی چین همان زمان از پاسخ به ایرنا در مورد دلیل بسته شدن حساب های ایرانیان مقیم چین خودداری كرد اما گفت تنها ایرانیان در این لیست قرار نگرفته و مشمول بسته شدن حساب بانكی نیستند بلكه كشورهای دیگری هم مشمول این قوانین شده اند.
او افزود: بانك های چین به دلیل اینكه بتوانند ارتباطات جهانی خود را حفظ كنند مجبور هستند قوانین مالی بین المللی از جمله عضویت كشورها به گروه ویژه اقدام مالی در را رعایت كنند.
كارشناسان معتقدند «پایبندی به اصول گروه كاری اقدام مالی FATF و پذیرفته شدن در آن، این تضمین را به سایر كشورها می­دهد كه مراودات مالی با ایران، پرخطر نیست. در صورت عدم پایبندی ایران به رعایت توصیه های 40 گانه، ‏انزوای مالی كشور قطعی خواهد بود».

** 'اف ای تی اف' فواید فراوانی دارد
'لی چانگ جین' اقتصاد دان چینی در مورد ضرورت عضویت كشورها در گروه 'اف آی تی اف' می گوید این گروه یك ساختار بین المللی متشكل از كشورهای مختلف برای مقابله با پولشویی و جلوگیری از جریان های پولی مرتبط با تروریسم است و فواید فراوانی از لحاظ مالی و بانكی در ساختار اقتصادی دنیا دارد.
رئیس شركت 'مرچانیت آیرون' در گفت و گو با ایرنا خاطر نشان كرد كشورها برای مصون ماندن و دور بودن از فهرست های پر ریسك بانكی می توانند با این نهاد ارتباط و همكاری نزدیكی داشته باشند.
وی گفت كه پیوستن نزدیك به 198 كشور دنیا و پذیرش توصیه های آن از سوی سازمان های بین المللی نشان می دهد كه این نهاد از جایگاه ویژه ای برای مقابله با پولشویی مرتبط با تروریسم برخوردار است و قابلیت های آن می تواند به هر كشوری برای مقابله با این پدیده كمك كند.
این كارشناس امور اقتصادی چین تصریح كرد ضرورت مقابله با پولشویی و مبارزه با تروریسم مالی و تلاش هایی كه كشورها برای این منظور كرده اند باید برای همه كشورها مورد اهتمام قرار گیرد.
عضو اتاق بازرگانی پكن تاكید كرد همزمان باید به این آگاهی داشت كه مرتبط نبودن با این نهاد می تواند هزینه های سنگین مالی و خسارات بانكی به كشورها وارد كند و بعضا فعالیت های عادی بازرگانان این كشورها را در كشورهای دیگر تحت تاثیرات منفی قرار دهد.
لی تاكید كرد اگر كشورهای جامعه بین المللی می خواهند مبارزه مشتركی با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم داشته باشند طبیعی است كه در چارچوب نهاد، چنین همكاری هایی برای آنها میسر خواهد بود.
به هر حال چین یكی از كشورهای مهم در روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است و عدم رفع موانع و مشكلات بانكی كه به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF بستگی دارد می تواند روابط دو كشور را حداقل از نظر اقتصادی و تجاری، آسیب پذیر كند.
آساق**231**1904**1663**

سرخط اخبار جهان