۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 83050685
T T
۰ نفر
ايران عضو شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون شد

تهران - ايرنا - مجري طرح زيتون وزارت جهادكشاورزي، از تصويب الحاق ايران به موافقت نامه جديد شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون خبر داد.

به گزارش دوشنبه ايرنا از وزارت جهاد كشاورزي، «سيدرحمت اله پريچهر» گفت: موضوع الحاق ايران به موافقت نامه بين المللي روغن و كنسرو زيتون پس از بررسي و تصويب در دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال و مصوب شد و مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت و چندي پيش تشريفات قانوني آن توسط وزارت امور خارجه كشور انجام شد.
وي اظهار داشت: در سال 2015 شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون در موافقت نامه خود تغييراتي را در زمينه نقش هايي كه اين شورا مي تواند داشته باشد و استانداردها و تعاريف در حوزه زيتون ايجاد كرد كه بايد به تصويب كشورهاي عضو مي رسيد.
به گفته وي، از اين رو، موضوع اين موافقت نامه در سال 95 به معاونت حقوقي رييس جمهوري ارسال شد و پس از پيگيري هاي زياد در 20 شهريور ماه امسال تشريفات قانوني آن از سوي وزارت امور خارجه ايران انجام شد.
پريچهر افزود: براساس شرايط جديد اين موافقت نامه و پذيرش آن، ايران به عضويت خود در شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون ادامه مي دهد و بزودي پذيرش اين موافقت نامه توسط ايران به سازمان ملل متحد اعلام خواهد شد.
وي تصريح كرد: اعضاي اين شوراي بين المللي مي توانند از خدمات و ظرفيت هاي آن شامل همكاري هاي فني بين المللي براي اجراي پروژه هاي تحقيقاتي، انتقال تجربه و تكنولوژي، گسترش تجارت روغن و كنسرو زيتون، به روز كردن استاندارها و افزايش كيفيت اين محصول استفاده كنند.
مجري طرح زيتون وزارت جهادكشاورزي، دسترسي به آخرين آمار در حوزه كشت و توليد روغن و دانه زيتون، برگزاري بازديدهاي ميداني، ايجاد كلكسيون ارقام و تبادل ژرم پلاسم را از ديگر مزيت هاي عضويت در شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون عنوان كرد.
وي گفت: ايران با توجه به برنامه هاي توسعه اي زيتون و در راستاي بهينه سازي توليد در سال 78 به طور رسمي به شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون پيوست.
مقر شوراي بين المللي روغن و كنسرو زيتون در مادريد اسپانيا است و علاوه بر اتحاديه اروپا، 15 كشور ديگر جهان عضو اين شورا هستند.
به گزارش ايرنا، در سال 1396 به دليل سرمازدگي و تنش هاي آب و هوايي نزديك 85 هزارتن ميوه زيتون در سطح 55 هزار هكتار باغات بارور توليد شد كه كاهش 11 هزارتني توليد ميوه را نسبت به سال قبل از آن نشان مي دهد.
طبق آمارها سال 95 حدود 96 هزارتن ميوه زيتون در كشور توليد شد كه بين 60 تا 65 درصد آن به كنسرو زيتون و 35 تا 40 درصد آن به روغن زيتون تبديل شده بود.
سرانه مصرف روغن زيتون كشور بين 11 هزار و 500 تا 12 هزار تن در سال است كه نزديك يك سوم آن در داخل كشور توليد و بقيه نياز مصرفي از طريق واردات تامين مي شود.
ميانگين جهاني عملكرد توليد زيتون در هر هكتار 1700 كيلوگرم است درحالي كه در بيشتر باغ هاي زيتون كشور عملكرد توليد زيتون 2100 كيلوگرم در هكتار برآورد مي شود.
42 كارخانه روغن كشي و هشت هزار كارگاه توليدي كنسروي در مناطق زيتون خيز كشور از جمله زنجان، قزوين و گيلان فعال هستند.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد