۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 83048216
T T
۰ نفر

چرا آمریكا كنسولگری بصره را می بندد

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 83048216
چرا آمریكا كنسولگری بصره را می بندد

بغداد – ایرنا – تصمیم به بستن كنسولگری آمریكا در بصره از سوی واشنگتن افكار عمومی و نخبگان سیاسی عراق را دچار نگرانی كرده است به ویژه اینكه واشنگتن در ماههای اخیر به بهانه های مختلف اصرار داشته است فضای عمومی عراق را بی ثبات و ناامن جلوه دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كمتر از چند ساعت از اعلام بسته شدن موقت كنسولگری امریكا در بصره به بهانه وجود تهدیدهای امنیتی، وزارت خارجه آمریكا در بیانیه ای امروز شنبه دوباره نسبت به وضع عمومی عراق ابراز نگرانی كرده و به شهروندان آمریكایی نسبت به عملیات آدم ربایی و خشونت در عراق هشدار داده است.
دستگاه دیپلماسی آمریكا در یك شیطنت آشكار تبلیغاتی با بهانه قراردادن قتل چند تن از زنان فعال اجتماعی و اقتصادی در عراق، آنچه 'باندهای تروریستی و سركش' نامیده متهم به قتل مستمر نظامیان و غیر نظامیان در عراق كرده است.
وزارت خارجه آمریكا همچنین مدعی شده است كه گروه های شبه نظامی فرقه ای (تعبیر جریان آمریكایی - سعودی و بعثی از نیروهای مردمی عراق) شاید شهروندان و شركت های غربی را در عراق نیز هدف قرار دهند.
پیرامون چرایی اصرار آمریكا در برهه اخیر به ناامن جلوه دادن فضای عمومی عراق گمانه زنی های متعددی وجود دارد كه مجموعه این دیدگاه ها در سه سناریو خلاصه می شود:
- افزایش فشار بر عراق برای روی كار آوردن یك دولت دلخواه آمریكا و فاصله گرفتن دولت جدید در عراق از ایران
- فضاسازی برای دست زدن به اقدام نظامی احتمالی در منطقه
- سیاست فشار علیه عراق و ایران استراتژی آشكار دولت دونالد ترامپ برای دوشیدن بیشتر شیخ نشین های حوزه خلیج فارس
'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا در خصوص دلایل بستن كنسولگری در بصره به این دو احتمال اشاره كرده و گفته است: 'واشنگتن به تهران اطلاع داده است كه در صورت هر گونه تعرض به شهروندان یا تاسیسات آمریكایی در عراق توسط آنچه نیروها و گروه های نزدیك به ایران نامیده، تهران در قبال آن مسوول است.'
عضو پارلمان عراق از گروه عصائب اهل الحق به خبرنگار ایرنا گفته است كه آمریكا اخیرا نشان داده كه اصرار دارد در عراق بحران امنیتی ایجاد كند.
'حسن سالم' افزوده است كه حمله چند روز قبل ائتلاف نظامی تحت امر واشنگتن به نیروهای عراق خصوصا الحشد الشعبی در جوار مرزهای عراق با سوریه بخشی از سناریو آمریكا برای ایجاد ناامنی در عراق است.
در همین این راستا، یكی از كارشناسان امنیتی عراق گفته است كه تصمیم وزارت خارجه آمریكا به بستن كنسولگری اش در بصره و فراخواندن تمامی كاركنانش از آنجا، نوعی مانور واشنگتن برای رساندن پیام به جمهوری اسلامی ایران است.
'صفاء الاعسم' گفته است كه آمریكا مدتی است كه فشارهای خود را بر ایران افزایش داده و طرف گیرنده پیام آمریكا در بستن كنسولگری در بصره، نیز جمهوری اسلامی ایران است.
از فحوای بیانیه وزارت امور خارجه عراق متعاقب تصمیم آمریكا به بستن كنسولگری اش در بصره نیز بر می آید كه دستگاه دیپلماسی عراق نسبت به انعكاس این اقدام واشنگتن بر وضع عمومی عراق ابراز نگرانی كرده است.
'احمد محجوب' سخنگوی وزارت خارجه عراق با ابراز تاسف از این اقدام آمریكا گفته است كه مراكز دیپلماتیك مستقر در عراق به شایعاتی كه با هدف تیره كردن فضای امنیت و ثبات و تخریب روابط عراق با كشورهای جهان دامن زده می شود، توجه نكنند.
وی تاكید كرده است كه عراق به حفاظت و تامین امنیت مراكز دیپلماتیك مستقر در خاك خود پایبند است و عزم دولت مقابله با هرگونه تهدیدی است كه این مراكز و یا هر گونه مسافر خارجی را هدف قرار دهد.
در بیانیه تصریح شده است كه بغداد امنیت خارجی های مقیم در عراق را بخشی از امنیت خود می داند و خود را از نظر قانونی و اخلاقی به تامین آن ملزم می داند.
اما 'انتصار الموسوی' از نمایندگان استان بصره در پارلمان عراق، از تصمیمات اخیر واشنگتن از جمله بستن كنسولگریش در بصره به عنوان 'توطئه آمریكا' یاد كرده و گفته است كه توطئه های آمریكا علیه عراق، هرگز متوقف نمی شود.
وی كه از منادیان بستن كنسولگری آمریكا در بصره و اخراج سفیر آمریكا از عراق به شمار می رود گفته است كه تصمیم واشنگتن به فراخواندن كاركنانش از كنسولگری بصره، نوعی باج خواهی جدید آمریكا است.
الموسوی تلویحا نوع باج خواهی های فعلی آمریكا از عراق را مشابه باج خواهی های ترامپ از شیخ نشین های حوزه خلیج فارس دانسته و افزوده است كه به دلیل اینكه عراقی ها در برابر تهدیدهای آمریكا برای دخالت در امور داخلی شان سرتعظیم فرو نیاورده اند، واشنگتن به این گونه باج خواهی روی آورده است.
برخی از روزنامه نگاران و صاحب نظران عراقی از تبعات سیاست های جدید آمریكا نسبت به تمامیت ارضی عراق ابراز تردید كرده و برخی مانند 'هادی جلو مرعی' كارشناس سیاسی عراق، حتی طرح احتمالی فروپاشی دولت عراق را مطرح كرده است.
این درحالیست كه سایت 'دیده بان عراق' كه مجموعه ای از كاربران عراقی در شبكه های اجتماعی آن را اداره می كنند، از بستن كنسولگری آمریكا در بصره استقبال كرده و تمنای روزی را كرده كه سفارت آمریكا در بغداد نیز بسته شود.
این سایت خبری حتی چالش های احتمالی كه عراق بعد از بسته شدن سفارت آمریكا با آن به طور موقت مواجه خواهد شد را نیز پیش بینی كرده است.
'اعلام جنگ دلاری آمریكا علیه عراق'، 'شكل گیری یك اراده و ابتكار عمل عراقی جدید در سطح جامعه برای مقابله با چالش جنگ دلار'، 'تكیه بر قدرت های ذاتی'، 'روی آوردن عراق به ائتلاف های منطقه ای' و بالاخره 'فرار مزدوران آمریكا و مافیاهای فساد از عراق' مجموعه ای چالش هایی است كه این سایت بعنوان برخی آثار بسته شدن احتمالی سفارت آمریكا به آن اشاره كرده است.
این اعتقاد در عراق وجود دارد كه با توجه به تعهد برخی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس به تامین هزینه های اقدامات آمریكا در منطقه، دولت ترامپ همچنان تا دوشیدن آخرین دینار برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس به بازی سیاست فشار ادامه می دهد.
برهمین اساس عده ای از كارشناسان خصوصا كارشناسان نزدیك به مقاومت اسلامی در عراق، معتقدند كه بغداد باید در برابر این فشارهای امریكا مقاومت كند زیرا ورشكستی شیخ نشین های خلیج فارس – به استناد موسسه های بین المللی اقتصادی جهان - نزدیك است.
خاورم *10*353*380*

سرخط اخبار جهان