۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83045852
T T
۰ نفر
مجوز سرمايه گذاري در منطقه آزاد ماكو يك روزه صادر مي شود

اروميه- ايرنا- مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو گفت: مجوز اقتصادي براي سرمايه گذاري اتباع ترك در اين منطقه ظرف يك روز صادر مي شود.

به گزارش ايرنا، غلامرضا سليماني روز چهارشنبه در ديدار جمعي از فعالان اقتصادي و صاحبان صنايع بندر 'مرسين' تركيه از حمايت بي سابقه اين سازمان از سرمايه گذاران خبر داد و گفت: دولت امنيت هرگونه سرمايه گذاري خارجي در اين منطقه را تضمين مي كند.
وي با اشاره به واگذاري زمين مورد نياز به فعالان اقتصادي خارجي، افزود: تغييراتي در واگذاري زمين به سرمايه گذاران در مناطق آزاد ايجاد شده است و فعالان اقتصادي مي توانند با خيال آسوده از امكانات اين مناطق استفاده كنند.
وي در ادامه به مزيت هاي قانوني سرمايه گذاري در منطقه آزاد ماكو نيز اشاره و اضافه كرد: معافيت هاي 20 ساله ماليات بردرآمد و دارايي و معافيت هاي گمركي از جمله آنهاست.
وي با اشاره به مهيا بودن انرژي ارزان و زيرساخت هاي سرمايه گذاري از جمله آب، برق، گاز و فيبرنوري در اين منطقه، از سرمايه گذاران ترك خواست تا از فرصت هاي سرمايه گذاري در منطقه آزاد ماكو استفاده كنند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو، سرمايه گذاري در حوزه گردشگري و صنايع كشاورزي در منطقه را بسيار سودآور عنوان كرد و افزود: فرصت هاي سرمايه گذاري مناسبي براي كشت گلخانه اي و احداث مراكز گردشگري مهياست.
وي افزود: برندهاي ترك در بازار ايران فروش خوبي دارد و سرمايه گذاران تركيه در ايران بايد از اين فرصت براي ثبت برند و توليد استفاده كنند.
فعال اقتصادي تركيه و بزرگترين صادركننده موز به ايران نيز در اين نشست گفت: در طول 25 سال گذشته همكاري هاي برادرانه و خوبي با طرف هاي ايراني داشتيم.
وي تداوم ديدارهاي مقامات ايراني با تجار تركيه اي را خواستار شد و افزود: يكي از مشكلات عمده ترانزيت، معطلي 6 روزه در گمرك بازرگان است و اين موضوع موجب فاسد شدن بار كاميون ها مي شود.
وي با بيان اينكه مسوولان گمرك كاميون هاي ايراني را در اسرع وقت ترخيص مي كنند، اضافه كرد: تعداد آزمايش هاي شيميايي و فيزيكي مواد غذايي در ايران 15 مورد و در تركيه 12 بند است و اين ناهماهنگي موجب بروز مشكلاتي در ترخيص كالا از گمرك مي شود.
به گزارش ايرنا، منطقه آزاد ماكو به لحاظ محدوده جغرافيايي شامل شهرستان هاي ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در منتهي اليه شمال غرب كشور واقع شده است.
مساحت اين منطقه حدود پنج هزار كيلومترمربع و جمعيت آن بر اساس نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماكو به عنوان بزرگترين منطقه آزاد كشور داراي 140 كيلومتر مرز مشترك با كشور جمهوري آذربايجان و 130 كيلومتر مرز مشترك با كشور تركيه است.
مرسين نيز شهري بندري در سواحل درياي مديترانه است و در جنوب تركيه قرار دارد.
7132 /3072

سرخط اخبار استان‌ها