حاشیه سازی ها مانع انجام اصلاحات در دانشگاه نشد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی می گوید: حاشیه سازی و هجمه هایی علیه این دانشگاه بوده و علت آن هم اجرای دقیق برنامه و سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط این دانشگاه است .

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه، بیش از دو سال از ریاست محمد حسین امید بر دانشگاه جامع علمی كاربردی می گذرد. از تیرماه 1395 تاكنون این دانشگاه تحولات عمده ای را در گزینش مدرسان، تعداد مراكز علمی كاربردی در سراسر كشور، تدوین اساسنامه، تغییر رویه در عملكرد و روند برخی مراكز شاهد بوده است.
عملكرد امید و مجموعه تحت نظارت وی در دانشگاه جامع علمی كاربردی اما در این سال ها از تیغ هجمه ها و انتقادات در امان نمانده است.
تازه ترین این هجمه ها به انتشار تصویری از یك نامه محرمانه با محتوای دستور رئیس جمهوری برای انفصال از خدمت رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی بازمی گردد.
منتقدان با انتشار تصویر این نامه محرمانه عنوان كردند كه رییس جمهوری دستور به تغییر ریاست این دانشگاه داده است اما مسئولان به این دستور بی توجهی كرده اند.
پیشتر نیز اظهاراتی در باره عملكرد او در دانشگاه علمی كاربردی در فضای رسانه ای كشور مطرح شده بود.
امید در گفت وگویی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، دلایل هجمه ها و وجود حاشیه سازانی را كه به گفته وی قصد سنگ اندازی در مسیر درست و قانونی دانشگاه جامع علمی كاربردی دارند، را تشریح كرد.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی در ادامه گفت وگو تاكید كرد كه تمامی تصمیمات و برنامه های اجرایی دانشگاه علمی كاربردی مبتنی بر سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ابلاغیه های وزیر علوم در ماموریت ها به دانشگاه بوده است اما هر مقطعی كه سیاست ها اجرا می شد، حاشیه هایی برای مجموعه به دنبال داشت.

** پایش مدرسان؛ بهانه ای برای هجمه ها
امید با بیان اینكه حاشیه ها از دو سال گذشته آغاز شده ، گفت: دانشگاه جامع علمی كاربردی با اهداف بسیار عالی شكل گرفت اما به دلایلی در برخی دوره ها از اهداف اولیه خود فاصله گرفت. بسیاری از مراكز دانشگاه بدون محیط كار مشغول فعالیت بودند كه به طور ناخواسته برنامه ها را تغییر داده و برخی رویه ها نادیده انگاشته شد. مجموعه این عوامل باعث شد تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فكر تحول و بازنگری در فعالیت های دانشگاه باشد.
وی افزود: بنده این ماموریت را از سوی وزیرعلوم وقت بر عهده گرفتم و تغییرات در دانشگاه كلید خورد. بسیاری از فرآیندهای قانونی به كارگیری مدرسان در دانشگاه به درستی اجرا نشده بود كه در ارزیابی های صورت گرفته نام برخی افراد سرشناس و مسئولان نیز به چشم می خورد اما این قانون برای همه باید اجرایی می شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی با عنوان اینكه به رغم همه اغماض های صورت گرفته 25 درصد از مدرسان شرایط ادامه همكاری را نداشتند، اظهار داشت: همین غربالگری موجی از گله مندی ها را به سوی دانشگاه روانه ساخت و عده ای از این فرصت برای حاشیه سازی استفاده كردند.
« تا پیش از این با یك سفارش و درخواست، افراد مدرس دانشگاه می شدند اما در رویه جدید ورود به تدریس تنها از طریق فراخوان و شایستگی های علمی امكان پذیر است. »
آنطور كه امید عنوان می كند؛ موج زیادی از حملات علیه دانشگاه جامع علمی كاربردی و ریاست آن از سوی افرادی است كه توقع جذب آسان در مدرسان و هیات علمی ها داشتند اما اكنون باید طبق چارچوب های جذب وارد شوند.

** نارضایتی سودجویان از اجرای سیاست ماموریت گرایی
وی با تاكید چند باره بر این كه تمامی تغییر و تحولات دانشگاه جامع علمی كاربردی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناروی است، عنوان كرد: اجرای سیاست های ماموریت گرایی كه مورد تاكید وزارت علوم نیز بود، موج بعدی حملات را به سوی دانشگاه جامع علمی كاربردی روانه ساخت چرا كه در این بخش نیز دانشگاه ها بر اساس ماموریت هایی كه برایشان تعریف شده بود حركت نمی كردند.
امید گفت: سیاست دانشگاه بر ماموریت گرایی است و مراكز تنها بر اساس چهار گروه آموزشی كشاورزی، صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر دانشجو جذب كنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی تصریح كرد: ماموریت گرایی باعث شد حدود 14 هزار كد رشته محل در سال 94 به كمتر از 6 هزار كد رشته محل در سال 97 كاهش یابد كه این نیز برای عده ای خوشایند نبود چرا كه آنان به دلیل كسب درآمد بالا به دنبال جذب دانشجوی بیشتر بودند.
امید در این باره اظهار داشت: مركز علمی كاربردی یك واحد دانشگاهی است كه مدت ریاست آن باید دوره مشخصی داشته باشد. صرف اینكه مركز خصوصی یا غیردولتی است نمی توان مقررات و ضوابط عالی آموزش عالی را نقض كرد. روسای مراكز باید صلاحیت اخلاقی، علمی و عمومی داشته باشند كه این ویژگی ها را برای رئیس مراكز اعمال كردیم و برای عده ای ناخوشایند بود.

** ابلاغ اساسنامه و لزوم پایبندی مراكز به قوانین
25 سال از تاسیس دانشگاه جامع علمی كاربردی می گذرد اما تا همین چندی پیش مراكز این دانشگاه اساسنامه نداشتند. بنا بر گفته رئیس این دانشگاه، تنظیم اساسنامه نارضایتی برخی مراكز به ویژه تهران را به دنبال داشت.
امید عنوان كرد: دانشگاه جامع با مشورت مراكز پیش نویس اساسنامه ای كه سازمان گسترش داده بود را به روزرسانی و سپس از طریق وزارت علوم به مراكز ابلاغ كرد.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی می گوید: این اساسنامه در برخی موارد اختیارات و عملكرد مراكز را محدود می ساخت مانند اینكه هیات امنای موسسات باید بازپرداخت ها را ضمانت كنند.
وی افزود: از مزیت های اساسنامه مانند دریافت تسهیلات بانكی یا زمین یا معافیت های مالیاتی و انرژی كه بگذریم داشتن اساسنامه به معنای قید و بند برای مراكز است بنابراین عده ای دوباره شروع به مخالفت كردند.
امید با تاكید بر اینكه كمتر از 20 درصد از مراكز مخالف تشكیل اساسنامه بودند، عنوان كرد: از میان 300 مركز علمی كاربردیِ مشمول اساسنامه، بیش از 80 درصد آمادگی پذیرش آن را داشتند اما در مراجعه به مراكز شهرستان ها متوجه شدیم برخی مراكز تهران به دلیل نفوذ بالا مراكز را تحت فشار گذاشتند تا اساسنامه را امضا نكنند.

** پشت پرده های یك نامه محرمانه
رئیس دانشگاه علمی كاربردی درباره نامه منتشر شده از سوی یكی از تارنماهای خبری توضیح داد: یك سال پیش عده ای از دوستان گزارشی خلاف واقع از عملكرد دانشگاه علمی كاربردی به رئیس جمهوری ارائه كردند. این نامه محرمانه نیز در پی همان گزارش های نادرست به وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری داده شده بود.
امید ادامه داد: در همان زمان بازرسان ویژه به مدت دو ماه در دانشگاه علمی كاربردی مستقر شده و تمامی اقدامات را به طور دقیق بررسی كردند و به این نتیجه رسیدند كه تمامی اقدامات دانشگاه بر اساس سیاست های وزارت علوم، دولت و شورای انقلاب فرهنگی بوده است. بنابراین رئیس جمهوری نیز به ادامه فعالیت های دانشگاه دستور دادند.
وی در ادامه با اشاره به اینكه عده ای بدون درنظرگرفتن فعالیت های دانشگاه هراز چندی نامه مربوط به یك سال پیش را منتشر می كنند كه دستگاه های امنیتی باید این را بررسی كنند.

** بارها تهدید شده ایم
امید در ادامه ضمن اشاره به اینكه حاشیه سازان را می شناسد، گفت: یكی از مسئولان مراكز علمی كاربردی در دیداری با صراحت عنوان كرد كه مراكز علمی كاربردی به آنان تعلق دارد و به دلخواه خود مراكز را اداره خواهند كرد و تهدید كرد كه عملیات روانی علیه دانشگاه را آغاز خواهد كرد.
« حاشیه سازی هایی كه رخ می دهد ریشه در فردی مشخص و جریان منتسب به وی دارد و آنان به طور علنی دانشگاه را تهدید كرده اند. تعداد این افراد به 10 درصد هم نمی رسد، این گروه تریبون و مطبوعات در اختیار دارند و هر زمان كه به هدفی از اهداف دانشگاه دست می یابیم، جنگ روانی علیه دانشگاه راه می اندازند. »

** مقابل رانت ایستاده ایم
رئیس دانشگاه علمی كاربردی همچنین از مصوبه شورای عالی اداری درباره واگذاری مراكز علمی كاربردی دولتی به بخش غیردولتی خبر داد و تصریح كرد: در واگذاری این مراكز رانت بزرگی وجود دارد كه عده ای به دنبال استفاده از آن هستند اما ما در مقابل رانت ایستاده ایم.
امید می گوید: برخی به دنبال در اختیار گرفتن 20 موسسه در آنِ واحد هستند؛ این یعنی گردش مالی 20 میلیارد تومانی كه با رویه های دانشگاه مغایر است.

** در صورت تكرار حاشیه ها، افشاگری خواهیم كرد
امید در پایان خطاب به حاشیه سازان گفت: تا من هستم سیاست ها ادامه خواهد یافت و چنانچه روزی نباشم نیز فردی جایگزین خواهد شد كه این سیاست ها را ادامه دهد.
وی عنوان كرد: عده ای سال ها از امكانات بهره جویی كردند اما از این پس باید در مسیر قانون حركت كنند.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی افزود: تاكنون به دلیل حفظ آبروی اشخاص و شرایط آرام و بی تنش دانشگاه بسیاری از مسائل را مطرح نساختم اما اگر حاشیه سازی و هجمه ها ادامه داشته باشد به رغم اینكه استاد عملیات روانی نیستم اما از تریبون و مطبوعات و رسانه ها برای انتشار سوابق و اطلاعات این گروه از افراد استفاده خواهم كرد تا مردم قضاوت كرده و تصمیم بگیرند.

**9283**1601**
۰ نفر