۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲
کد خبر: 83044738
T T
۰ نفر
انعكاس گسترده سخنان رییس جمهوری ایران در رسانه های تركیه

آنكارا - ایرنا - رسانه های تركیه اعم از روزنامه ها و شبكه های تلویزیونی سخنان دیروز 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران در هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را به طور گسترده منعكس كردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه 'ملیت' تركیه با انتخاب عنوان 'دعوت روحانی از آمریكا در باره تحریم ها' نوشت: روحانی با بیان این كه هیچ راهی بهتر از مذاكره وجود ندارد، از آمریكا خواست تا به میز مذاكره برگشته و تحریم ها را لغو كند، چرا كه تحریم و تكفیر دو روی یك سكه هستند.
این روزنامه مشروح سخنان روحانی را منتشر كرده و به نقل از وی نوشت كه سیاست ایران درباره دیگر كشورها شفاف بوده و جنگ، تحریم، زورگویی و تهدید را رد كرده و وفای به تعهد و عمل به قانون را می خواهد.
این رسانه همچنین سخنان رییس جمهوری ایران درباره تحریم های آمریكا را برجسته كرده و نوشت: تحریم های آمریكا علاوه بر ایران، به سایر كشورها هم ضرر می رساند.
شبكه خبری 'ان.تی.وی' تركیه نیز در بخش اخبار تلویزیونی و وبسایت خود سخنان رییس جمهوری ایران را به طور كامل پوشش داده و با انتخاب عنوان 'انتقاد روحانی از آمریكا؛ پاسخ به سخنان ترامپ به تاخیر نیفتاد' به انعكاس مواضع روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.
این رسانه در وبسایت خود نوشت: روحانی در سخنانش انتقادات تندی علیه آمریكا مطرح كرده و با بیان مواضع كشور خود و بدون تاخیر، پاسخ سخنان 'دونالد ترامپ' را داد.
به نوشته این رسانه، روحانی در سخنان خود تحریم های یكجانبه آمریكا را تروریسم اقتصادی خواند و بیان كرد: آمریكا كشورهای حامی توافق هسته ای ایران را تهدید می كند.
ان.تی.وی همچنین نوشت: روحانی در سخنان مهم خود گفت و گو را بهترین راه حل مسائل عنوان كرد و مقامات آمریكایی را به بازگشت به میز مذاكره ای كه آن را ترك كرده اید، دعوت كرد.
روزنامه 'استار' تركیه نیز با انتخاب عنوان 'به میز مذاكره برگردید و تحریم نكنید'، به نقل از رییس جمهوری ایران خطاب به مقامات آمریكایی نوشت: مذاكره راهی مناسب برای حل مسائل است، به میز مذاكره برگردید و تحریم نكنید، چرا كه تحریم و تكفیر دو روی یك سكه هستند.
این رسانه همچنین با انتشار بخشی از سخنان رییس جمهوری در خصوص خروج آمریكا از معاهدات بین المللی افزود: رفتار آمریكا در قبال ایران از روز نخست اشتباه بوده و تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام از محورهای اساسی سیاست خارجی ایران است.
این روزنامه نیز بخشی از سخنان رییس جمهوری ایران در باره تحریم های آمریكا علیه دیگر كشورها را برجسته كرده و نوشت: این تحریم ها علاوه بر ایران، به سایر كشورها نیز ضرر می زند.
شبكه خبری 'سی.ان.ان.ترك' هم در بخش های خبری دیشب و هم در بخش خبری صبحگاه امروز و نیز در وبسایت خود بخش های مهمی از سخنان رییس جمهوری ایران را منعكس كرد.
این رسانه در وبساست خود با انتخاب عنوان 'دعوت روحانی از آمریكا؛ به میز مذاكره برگردید و تحریم نكنید' نوشت: آمریكا باید به تعهدات خود پایبند باشد و خلف وعده نكند.
این رسانه مشروح سخنان روحانی را منعكس و به نقل از وی اعلام كرد: هیچ راهی بهتر از مذاكره برای حل مسائل وجود ندارد و بر این اساس به میز مذاكره ای كه آن را ترك كرده اید، باز گردید و تحریم را لغو كنید، چرا كه تحریم و تكفیر دو روی یك سكه هستند، تكفیر انسان را از اندیشیدن باز می دارد و تحریم نیز انسان را از زندگی و رفاه دور می كند.
به نوشته این رسانه به نقل از دكتر روحانی، اقدامات آمریكا در برابر ایران از روز نخست اشتباه بوده، ولی سیاست تهران شفاف است و ایران مخالف جنگ، تحریم، زورگویی و تهدید است و تنها وفای به عهد و عمل به قانون و توافق را می خواهد.
این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: آمریكا فكر می كند چون زور دارد، پس حق هم دارد و به همین علت از طریق تحریم علاوه بر ایران به سایر كشورها هم ضرر می رساند.
روزنامه 'ینی شفق' نیز در مطلبی با عنوان 'روحانی خطاب به ترامپ؛ تحریم نكنید'، به انعكاس بخش های مهم سخنان رییس جمهوری ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و افزود: روحانی خطاب به ترامپ گفت كه راهی بهتر از مذاكره و گفت و گو وجود ندارد و آمریكا باید به میزی كه آن را ترك كرده، بازگردد.
این روزنامه به نقل از روحانی نوشت كه آمریكا باید به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت برگشته و به قواعد بین المللی تن دهد و به تعهدات بین المللی خود عمل كند.
به نوشته ینی شفق، آمریكا باید به میز مذاكره ای كه آن را ترك كرده بازگردد چرا كه هیچ راهی بهتر از مذاكره و گفت و گو برای حل مسائل وجود ندارد.
به نوشته ینی شفق، روحانی در سخنان خود عنوان كرد كه آمریكا با تصور قدرتمند بودن، خود را محق هم می داند، اما برداشت آنها از قدرت، مشروعیت نیست، بلكه زورگویی است.
روزنامه 'صباح' تركیه نیز به انعكاس سخنان روحانی در سازمان ملل پرداخت و با انتخاب عنوان 'پاسخی سریع به آن پیشنهاد' نوشت: روحانی با رد پیشنهاد دیدار از سوی ترامپ، از او خواست تا به توافقی كه از آن خارج شده برگردد و تحریم را كنار بگذارد.
به نوشته این روزنامه، روحانی با بیان این كه ترامپ ملت ایران را تهدید می كند، افزود: واشنگتن با تحریم خود، ملت ایران را تهدید می كند و با خروج از تعهدات بین المللی، باز دم از مذاكره می زند.
خبرگزاری 'آناتولی' تركیه نیز در تحلیلی با عنوان 'روحانی: به میز مذاكره برگردید و تحریم نكنید'، به انعكاس مشروح سخنان رییس جمهوری ایران در هفتاد و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك پرداخت و نوشت: روحانی در سخنان خود خواستار بازگشت آمریكا به میز مذاكره و توافقنامه هسته ای شده و اعلام كرد كه آمریكا تحریم را نیز لغو كند.
این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران افزود: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ورق پاره نیست. از شما دعوت می‌كنیم كه به این قطعنامه و میز مذاكره ای كه برهم زدید، باز گردید.
آناتولی همچنین به نقل از روحانی اضافه كرد كه 'سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف'.
آناتولی به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: نه جنگ، نه تحریم، نه تهدید، نه زورگویی، فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دمكراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌كنیم.
شبكه های خبری تلویزیونی از جمله ان.تی.وی، تی.آر.تی خبر، سی.ان.ان.ترك و آ.خبر نیز به طور مكرر مواضع رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را منعكس كردند.
برخی از این رسانه نیز سخنرانی 'رجب طیب اردوغان'، روحانی و ترامپ رییسان جمهوری تركیه، ایران و آمریكا را سه سخنرانی مهم هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عنوان و اعلام كردند كه همه جهان منتشر سخنان این سه شخصیت بودند.
خاورم/1905**1651

سرخط اخبار جهان