۲ مهر ۱۳۹۷، ۵:۳۰
کد خبر: 83041894
T T
۰ نفر

پاداش دولت به گندمكاران كردستانی

۲ مهر ۱۳۹۷، ۵:۳۰
کد خبر: 83041894
پاداش دولت به گندمكاران كردستانی

سنندج - ایرنا - بهار امسال سخاوت آسمان سبب شد كه گندمكاران كردستانی با لب های خندان محصول خود را برداشت كنند و دولت نیز با خوش قولی در پرداخت 50 درصدی مطالبات آنان، زحمت های بهره برداران را بدون پاداش نگذاشت.

به گزارش ایرنا، گندم محصولی مهم در كردستان است به گونه ای كه عمده محصول كشاورزی این استان را شامل می شود كه هر سال به صورت میانگین به گواه داده های آماری سازمان جهاد كشاورزی حدود 14 هزار میلیارد ریال از این محل عاید بهره برداران می شود.
گشاده رویی آسمان باعث شد كشتزارها و گندمزارهای كردستان پربارتر از سال های گذشته به ثمر بنشیند، به طوری كه میزان برداشت این محصول در همسنجی با سال زراعی گذشته از رشد 30 درصدی و در بحث خرید تضمینی نیز از افزایش 100 درصدی برخوردار شده است.
از طرفی دولت به منظور تشویق مردم و كشاورزان در تحقق اهداف تامین امنیت غذایی، وعده پرداخت 50 درصد بهای محصول حداكثر تا دو هفته پس از تحویل گندم به انبارها داد،؛ از این رو گندمكاران كردستان، تیر ماه سال جاری كار خود را با امیدی بیشتر برای درآمدی فزون تر آغاز كردند.
در مدت سه ماه از آغاز برداشت گندم حدود یك میلیون و 26 هزار تن محصول به ارزش 13 هزار 600 میلیون ریال به انبارها و مراكز خرید تحویل داده شده و به گفته نماینده شركت بازرگانی دولتی در كردستان، دولت نیز تاكنون حدود 50 درصد از این میزان شامل 6 هزار و 747 میلیارد ریال را پرداخت كرده است.
جمال صالحی اظهار داشت: استان كردستان در سال جاری توانست با خرید تضمینی یك میلیون و 26 هزار تنی افزون بر رشد دو برابری نسبت به سال گذشته در خرید، رتبه دوم كشوری را نیز از آن خود كند.
وی یادآور شد: پرداخت نیمی از بهای گندم خریداری شده در مهلت مقرر نشان از خوش قولی دولت به گندمكاران این استان است و با توجه به نزدیكی فصل برداشت و كاشت گندم در كردستان به علت شرایط جغرافیایی می تواند مهمترین اقدام در تشویق كشاورزان در ادامه كار باشد.
صالحی پیش بینی كرد كه 50 درصد باقی مانده مطالبات گندمكاران استان به زودی از سوی وزارت جهاد كشاورزی تامین اعتبار و به حساب آنان واریز شود كه در صورت خوش قولی در این مورد نیز می توان لبخند شادی بیشتری بر چهره بهره برداران نشاند.
برای تحقق این هدف، 86 مركز خرید تضمینی محصولات كشاورزی شامل 66 مركز خرید سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر و 20 مركز نیز از سوی بخش خصوصی راه اندازی شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی كردستان نیز در این زمینه با بیان اینكه سالانه 75 تا 80 هزار بهره بردار از حوزه زراعت به ویژه كشت گندم ارتزاق می كنند، گفت: این بهره برداران تنها از كشت محصول گندم حدود 11 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.
محمدصالح احمدی اظهار داشت: افزون بر بهره برداران، فعالان مرتبط با حوزه گندم از جمله كمباین داران، كامیون داران و كارخانه های آرد از ناحیه فعالیت های خود سالانه حدود سه هزار میلیارد ریال درآمد كسب می كنند.
وی تاكید كرد: به منظور ساماندهی این میزان درآمد و تحقق كامل آن به سود بهره برداران، سازمان جهاد كشاورزی هر سال اقدام به خرید تضمینی محصولات می كند كه در سال جاری پیش بینی می شد حداكثر 900 هزار تن گندم خریداری شود اما با توجه به وضعیت مناسب بارش ها میزان خرید حدود 12 درصد از این پیش بینی ها فراتر رفت.
احمدی گفت: علاوه بر فراتر رفتن خرید از میزان پیش بینی ها، امسال میزان تولید گندم نیز حدود 30 درصد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری، 556 هزار هكتار شامل 522 هزار هكتار زمین دیم و 34 هزار هكتار مزارع آبی به كشت گندم اختصاص یافته است.
در سال جاری 94 مركز خرید گندم، شامل 73 مركز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مركز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و كارخانه های آرد، كار خرید گندم را از كشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار و 520 ریال با لحاظ درجه پاكی گندم شروع كرده اند و این روند تا مهر 97 ادامه دارد.
كردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است كه این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراكز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در كارخانه های آرد بخش خصوصی است.
استان كردستان به سبب داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز، یكی از قطب های تولید محصولات كشاورزی به ویژه غلات در غرب كشور به شمار می رود و جایگاه چهارم كشوری در تولید گندم را به خود اختصاص داده است.
3034/6108/6033/1042/3404
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد