۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۷
کد خبر: 83041583
T T
۰ نفر
جلوه هایی از مهر در حادثه تروریستی خوزستان_ مهدی احمدی*

تهران- ایرنا-تنوع قومی، فرهنگی و تصویر موزاییكی كشوری همچون ایران چرخه ای از فرصت - تهدید را در مقابل منافع ملی رقم زده است؛ یعنی این ویژگی از یك طرف فرصت های مناسبی برای توسعه ایجاد می كند و از طرفی دیگر به یكی از بسترهای های مهم ناامنی و تهدیدات امنیتی تبدیل می شود. ویژگی كه در مناطق مرزنشین شاهد آن هستیم و برای استان خوزستان به عنوان یكی از این مناطق در مواقعی مساله آفرین شده است.

استان خوزستان كه نام آن پیوند عمیقی با نفت ؛ حماسه و مجاهدت و دفاع مقدس برقرار كرده است و علی رغم منابع فراوان آب و زمین های حاصلخیز و وجود مزیت های اقتصادی فراوان ، همچنان این طلای سیاه است كه مسیر آینده آن را رقم میزند. خوزستان با تنوع قومیتی و همزیستی مسالمت امیز اقوام وطوایف و درهم تنیدگی گروههای مختلف عرب ، لر و فارس و.. جلو ه ای از ایران درابعاد كوچك تر است كه در مواقعی گروههای جدایی طلب بادامن زدن به افتراقات و تحت تاثیر تحریكات بیگانگان، گرایش های گریز از مركز را به وجود می آورند كه در قالب عملیات های تروریستی، شورش و ... خودنمایی می كند.
مساله ای كه بیگانگان با استفاده از آن به طرح بی ثابت سازی و ناامنی خوزستان دامن می زنند كه نمونه آن در حادثه تروریستی 31 شهریور در جریان رژه‌ نیروهای مسلح در اهواز اتفاق افتاد؛ حادثه ای كه منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد تا ایران سرافراز داغدار عزیزترین فرزندان خود شود. هرچند این حادثه بار دیگر نشان داد كه دشمنان ایران ناتوان از دیدن آرامش و امنیت مردم و اقتدار نیروهای مسلح، در اقدامی كور دشمنی خود را با ملت ایران آشكار كردند.
اما واكنش مردم به خصوص شهروندان خوزستانی به این حادثه بار دیگر نشان داد آنهایی كه به دنبال استفاده از شكاف های قومیتی در این منطقه برای ضربه زدن به وحدت ملی ایران هستند، باید نیك بدانند كه این رویا توهمی بیش نخواهد بود چرا كه هویت ملی در ایران، فارغ هر نوع زبان، نژاد و مذهب، مبتنی بر یك آگاهی تاریخی، فرهنگی و سرزمینی بوده كه در طول تاریخ تكوین یافته و به دوره مدرن انتقال پیدا كرده است. بنابراین چنین حوادثی همواره محكوم بوده و نتوانسته هیچ خدشه ای به تمامیت ارضی ایران وارد كند.
و اما با وجود محكوم بودن حادثه اهواز و هرگونه حادثه تروریستی، صحنه هایی در این روز به وجود آمد كه فداكاری و وظیفه شناسی را بار دیگر زنده نگه داشت تا نشانی از انسانیت را در شرایط سخت برجای گذارد. در یكی از عكس های منتشر شده از این حادثه تروریستی، یكی از نظامیان كشورمان در حالی كه خود را سپر بلای دختر خانمی كرده، سعی دارد تا او را از این شرایط سخت دور كند؛ تصویری كه با مخاطب خود حرف می زند و در شرایطی كه عده ای انسانیت را به حراج گذاشته بودند درس انسانیت، وظیقه شناسی و فداكاری را به مخاطب خود می آموزد تا برگ زرین دیگری از دلاوری‌ها و از خودگذشتگی نیروهای مسلح كشورمان در ذهن ماندگار تاریخ به ثبت رساند.
و اما صحنه دیگری كه در این حادثه تروریستی رقم خورد از ناحیه خبرنگارانی بود كه در شرایطی كه همه جا بوی خون و باروت می داد بار دیگر رسالت خود را فراموش نكردند و با حضور در صحنه های مختلف تصاویری به ثبت رساندند تا همگان از یك طرف شاهد مظلومیت یك ملت و از طرفی دیگر نظارگر جنایت نظام استكباری باشند كه چگونه بی دفاع ترین مردم از زن و كودك را به گلوله می بندد. چنین صحنه هایی نشان داد كه خبرنگاران به عنوان منادیان حقیقت در سخت ترین شرایط با گام نهادن در وادی آگاهی بخشی به رسالت سنگین خود كه همانا اطلاع رسانی است، می پردازند و در حالی كه با انواع ناملایمات و خطرات روبرو هستند از هیچ كوششی برای به تصویر كشیدن واقعیات فروگذار نیستند.
بنابراین با وجود چنین درس های آموزنده ای، هر شهروند ایرانی باید به یاد داشته باشد كه این سرزمین متعلق به همه آنها است و انباشت مشكلات جامعه در این سال ها، منجر به بازتولید فقر و بیكاری و ... شده است و این مساله با تلاش و كوشش و همبستگی ملی قابل حل خواهد بود و نباید اجازه بدهند كه دشمنان ایران با استفاده از این مشكلات به شكاف های قومیتی دامن بزنند و آنها را بر مبنای قومیت، زبان، رنگ و... تقسیم بندی كنند زیرا این كاری به غایت غلط، خطرناك و خلاف منافع ملی است.
..............................................................................................................................................................................................
*پژوهشگر خبری ایرنا

سرخط اخبار پژوهش