۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83038751
T T
۰ نفر
يونسكو، كوالالامپور را به عنوان پايتخت كتاب جهان انتخاب كرد

كوالالامپور- ايرنا- سازمان علمي فرهنگي و آموزشي سازمان ملل 'يونسكو' شهر كوالالامپور مركز مالزي را به عنوان پايتخت كتاب جهان در سال 2020 انتخاب كرد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، يونسكو با انتشار بيانيه اي در وبگاه خود اعلام كرد: پايتخت مالزي به دليل تمركز گسترده بر آموزش جامع، توسعه جامعه مبتني بر دانش و خواندن براي مردم اين شهر انتخاب شده است.
طبق اين گزارش سال 2020ميلادي به عنوان سال كتاب جهان و كپي رايت توسط اين سازمان نامگذاري شده و كوالالامپور مالزي به عنوان پايتخت كتاب جهان براي برگزاري مراسم ويژه آن در دو سال آينده انتخاب شده است.
انتخاب پايتخت‌هاي ادبي از سال 2004 علاوه بر انتخاب پايتخت‌هاي كتاب از سال 2001 از مهمترين برنامه‌هاي سازمان فرهنگي آموزشي يونسكو براي ارتقا و رشد فرهنگ و مطالعه اعلام شده است.
طبق اين بيانيه چهار عامل ايجاد شرايط و تسهيلات براي خواندن در اشكال و شرايط مختلف شهري، توسعه زيربناهاي مرتبط با صنايع كتاب، مشاركت همه جانبه و دسترسي آسان به اينترنت و فضاي ديجيتالي و توانمندسازي كودكان براي خواندن از جمله علل ديگر انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت كتاب جهان در دو سال آينده بوده است.
ساخت شهر كتاب تحت عنوان 'كوتا بوكو كامپلكس'، ايجاد كمپين خواندن در قطارهاي درون و ميان شهري، توسعه دسترسي به اينترنت و فضاي آنلاين و ارائه خدمات ديجيتالي، گسترش دسترسي ها براي معلولان توسط كتابخانه ملي مالزي علل ديگر انتخاب كوالالامپور به عنوان پايتخت كتاب جهان در سال 2020 بوده است.
طبق اين گزارش مالزي خدمات ديجيتالي خود را در 12 كتابخانه گسترده در مناطق فقيرنشين اين كشور نيز گسترش داده است.
به گزارش يونسكو، اين شهر همچنين تا دو سال آينده پروژه شهر اقتصادي با عنوان 'رودخانه زندگي' را براي توسعه زيربناهاي شهري به فضاي آنلاين در عرصه هاي مختلف دردست اجرا دارد.
اين طرح يكي از پروژه هاي تحول اقتصادي دولت مالزي است كه تركيبي از طرح هاي متنوع اقتصادي،اجتماعي و زيست محيطي براي توسعه يافتگي پايتخت مالزي در نظر گرفته شده است.
يونسكو در چند سال اخير بيش از 180 شهر را براي پايتختي ادبي انتخاب كرده است.
سازمان بين المللي يونسكو، شاخص هاي متفاوتي مانند سرانه‌ مطالعه براساس تحقيقات علمي و برنامه‌هاي مدون براي افزايش آن، تعداد كتاب فروشي‌ها و كتابخانه‌هاي عمومي، آزادي عمل و بيان، رعايت قانون كپي رايت و حقوق مؤلفان داخلي و خارجي را براي انتخاب پايتخت هاي ادبي و كتاب مورد توجه قرار داده است.
آساق **1599**2040

سرخط اخبار جهان