۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83037242
T T
۰ نفر

وقت بازنشستگی رسید

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83037242
وقت بازنشستگی رسید

تهران- ایرنا- قانون منع بكارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی كه هفته گذشته از سوی شورای نگهبان تایید شد، بازار داغ شایعاتی را مبنی بر فرار بازنشستگان از بازنشستگی دامن زده است مهمترین موضوع، مراجعه مدیران اجرایی برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید است.

در روزهای اخیر بحث های زیادی در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده كه برخی مدیران برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید مراجعه كرده اند تا بتوانند با استفاده از این قانون، درصد جانبازی شان را به 50 درصد برسانند تا همچنان بر كرسی های مدیریتی تكیه بزنند و چند سالی بیشتر در عرصه مدیریت بمانند.
زمانی كه كلیات طرح ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید، بارقه امید در دل جوانان جرقه ای خورد اما در رسانه ها و فضای مجازی خبرهایی به گوش می رسد كه بازنشسته ها تلاش بیشتری برای ماندن دارند و به این بار باز هم ناامیدی سایه بر زندگی آنها افكند چرا كه شنیده ها حاكی از نرفتن است.
عباسعلی كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تایید كلیت طرح ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان در جلسه چهارشنبه هفته گذشته این شورا خبر داد و گفت: این طرح برای جامعه موثر است چون این مصوبه به بكارگیری جوانان در بخش های مختلف كمك می كند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی دوم مرداد 97 طرح اصلاح قانون ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان را با 194 رأی موافق تصویب كردند كه بر اساس این طرح بكارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای روسای قوا، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری ممنوع است.
این خبرها با واكنش های مختلفی مواجه شد به طوری كه محمدرضا بادامچی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «به ‌زودی با ابلاغ رئیس‌ جمهوری، اجرای قانون منع بكارگیری بازنشستگان الزامی می‌ شود و جز مواردی كه در نص قانون تصریح شده، هیچكس مستثنی نخواهد بود. همه بازنشسته‌ ها باید صندلی‌ ها را رها كنند و فرصت را به جوان ‌ها بدهند. مصلحت ‌سازی‌ و‌ تلاش‌ برای دور زدن قانون، غیرممكن است».
با وجود اینكه برخی شنیده ها حاكی از آن است كه مدیران برای افزایش درصد جانبازی به بنیادشهید مراجعه كرده اند اما بنیاد شهید این موضوع را به شدت تكذیب می كند.
حسن نوروزی، رئیس فراكسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفته بود كه مجلس با رصد عملكرد بنیاد شهید اجازه هجوم مدیران بازنشسته به این نهاد را نخواهد داد و افراد متخلف در زمینه دستكاری میزان جانبازی به مراجع قضایی معرفی می شوند.
نوروزی ادامه داد: فشار به مسئولان بنیاد شهید برای افزایش درصد جانبازی از سوی مدیران بازنشسته به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مجلس با این پدیده به شدت برخورد می ‌كند. البته بنیاد شهید نیز برای تعیین درصد جانبازی كمیسیون پزشكی تشكیل می ‌دهد كه حدود 15 پزشك هر پرونده را بررسی می كنند بنابراین احتمال اینكه درصد جانبازی مدیران بازنشسته و حتی مدیران صاحب نفوذ بخواهد به راحتی تغییر كند، ممكن نیست.
سخنگوی كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه كرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز باید در زمینه چگونگی بررسی درصد جانبازی افراد اطلاع رسانی كند كه حساسیت ‌های افكار عمومی در این زمینه برطرف شود.
نوروزی تأكید كرد: افرادی كه بخواهند خارج از این روال پرونده‌ خود را پیش ببرند، مجلس در جهت اجرای صحیح قانون مصوب خود از ابزار نظارتی خود استفاده خواهد كرد و اجازه دور زدن قانون را نخواهد داد. پس توصیه می شود افراد به جای دور زدن قانون مصوب مجلس به این قانون تمكین كنند چرا كه مجلس به صورت جدی تخلفات در این زمینه را رصد و به مردم و مقامات قضایی گزارش خواهد داد.
با این حال پس از ابلاغ این قانون، طبق معمول برخی به صرافت افتاده اند تا روزنه ‌ای پیدا كنند تا شاید قانون را دور بزنند. این مساله از مدیران ورزشی و مشخصا فوتبال شروع شد. كلید خوردن این شایعات از بحث افزایش درصد جانبازی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال شروع شد. او اعلام كرد من 50 درصد جانبازی دارم و در 20 سال گذشته هم هیچ تغییری نكرده است اما غلامرضا طائبی مدیركل كمیسیون پزشكی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینكه هیچ مقامی درخواست افزایش درصد جانبازی نداشته است، تاكید كرد: مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به طور مشخص درخواستی در این خصوص ارائه نداده است.
طائبی با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درخواست برخی مقامات برای افزایش درصد جانبازی، تصریح كرد: آقای تاج دارای ۴۵ درصد جانبازی است و از سال ۸۵ تاكنون به بنیادشهید مراجعه نكرده و درخواستی مبنی برافزایش درصد جانبازی نداشته است.
عباسعلی كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره این قانون توضیحات بیشتری ارائه داده و گفته است كه قانون منع بكارگیری یا پایان همكاری بازنشستگان تا 2 ماه آینده لازم ‌الاجراست.
به گفته وی، بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت كشوری كه شامل استانداران و سفرا و معاونان وزرا است، مشمول ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان می‌ شود. البته در این مصوبه استثنائاتی برای جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال و فرزندان شهدا دیده شده است.
كدخدایی با اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند. رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماهه است. سازمان‌ ها و ارگان ‌هایی كه این قانون برایشان صادق است ظرف دو ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام كنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم‌ انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.
پس از تصویب این قانون، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه گذشته در نامه ‌ای به رئیس جمهوری، «قانون ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان» را برای اجرا ابلاغ كرد.
كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: قانون ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان شفاف و در مقام اجرا بدون هرگونه تبعیضی اجرایی خواهد شد.
او درباره زمان اجرای این قانون گفت: این مصوبه مانند تمام مصوبات، پس از ابلاغ رئیس مجلس و رئیس جمهوری در ظرف زمانی مقرر در قانون اجرایی می شود؛ این مصوبه ناظر به ماده 71 قانون مدیریت خدمات كشوری است كه سه دسته از مقامات را به همراه گروه هایی از خانواده های شهدا و ایثارگران از شمول مقررات بازنشستگی مستثنی كرده است.
عادل آذر، رئیس كل دیوان محاسبات كشور نیز درباره این قانون توضیح داده است كه مقامات مشمول قانون ممنوعیت بكارگیری بازنشسته ها حدود 170 نفر هستند كه تعداد زیادی نیست، زیرا بیش از 100 هزار نفر مدیر میانی و تحصیلكرده و با تجربه در كشور داریم كه می توانند این خلاء را پر كنند.
رئیس كل دیوان محاسبات كشور گفت: قانون ممنوعیت بكارگیری بازنشسته ها، تمام دستگاه های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را كه در ماده (5) قانون خدمات كشوری بیان شده است، در بر می گیرد و نسبت به قانون بازنشستگی قبلی كه اجرای آن از تاریخ اول فرودین 1395 بوده است، یكسری از مقامات مثل استانداران، معاونان استانداران و معاونان وزیران و فرزندان جانبازان كه پیش از این می توانستند بازگشت به كار داشته باشند را از بكارگیری پس از بازنشستگی منع كرده است.
با وجود صحبت هایی كه درباره مراجعه برخی مدیران برای افزایش درصد جانبازی می شود، غلامرضا طائبی مدیركل كمیسیون پزشكی بنیاد شهید و امور ایثارگران این موضوع را به شدت تكذیب كرده و گفته است: برای افزایش درصد جانبازی سفارش از هیچ فرد یا مسئولی را نمی پذیریم و پزشكان بر اساس مستندات پزشكی درصد جانبازی را اعلام می كنند.
وی افزود: از زمانی كه قانون منع بكارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به تصویب رسیده است هیچ پرونده جدیدی برای افزایش درصد جانبازی به ما ارجاع داده نشده و هیچ فردی از مدیران فعلی درخواستی در این خصوص ارائه نداده است.
وی خاطرنشان كرد: برای اینكه فردی به عنوان جانباز بعد از بازنشستگی بتواند در دستگاهی مشغول به كار باشد، باید حتما درصد جانبازی بالای 5٠ درصد، آزاده با بیش از سه سال یا جزو فرزندان شهدا باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نیز در این باره گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ گونه توصیه و اعمال فشاری را برای افزایش درصد جانبازی نمی ‌پذیرد. البته در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات هستیم. مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد.
وی ادامه داد: تاكنون درخواستی از سوی مدیران و مسئولان برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نشده است، اگرچه افزایش درصد جانبازی در كمیسیون ‌های تخصصی پزشكی بررسی می ‌شود و این فرآیند بر اساس قوانین و ضوابط علمی و تخصصی صورت می‌گیرد و ساز و كارهای طراحی شده نیز اجازه اعمال سفارش و توصیه خارج از ضوابط را نمی ‌دهد.
شهیدی به فرایند بررسی درخواست افزایش درصد جانبازی به بالای 50 درصد نیز اشاره كرده و گفته است: در صورتی كه درخواست افزایش درصد جانبازی به بالای 50 درصد باشد این درخواست پس از ثبت در سیستم سجایا باید در كمیسیون‌ های پزشكی تخصصی در استان به تأیید برسد و علاوه بر آن شورای عالی پزشكی بنیاد شهید نیز باید پرونده را مجدد بررسی و افزایش درصد را تأیید كند كه این فرآیند به زمان طولانی‌تری نسبت به سایر درخواست‌ها نیاز دارد.
معاون رئیس جمهوری افزود: بنیاد شهید دقت و حساسیت فراوان در مورد درصدهای جانبازی دارد و این موضوع را صیانت از ارزش ‌های جامعه ایثارگری می‌داند و بر آن تأكید می ‌كند ضمن اینكه رعایت امانتداری در این زمینه به حفظ و ارتقای شأن و جایگاه ایثارگران به عنوان نمادهای ارزشمند فرهنگ ایثار و شهادت منجر می ‌شود.
شهیدی با اشاره به فعالیت ‌های تخصصی كمیسیون‌های پزشكی بنیاد تصریح كرد: پزشكان متخصص در كمیسیون پزشكی در بنیاد شهید شاغل نیستند و منتخبی از متخصصان متعهد كشور هستند كه با انطباق مدارك و مستندات با قوانین و آیین نامه ‌های مصوب و شاخص های دقیق علمی به درخواست جانبازان رسیدگی می ‌كنند و در این رسیدگی كوچكترین تفاوتی بین درخواست ‌كنندگان وجود ندارد و رسیدگی خارج از روال نیز به طور كلی ممنوع است.
بحث افزایش درصد جانبازی برای فرار از بازنشستگی برخی مدیران هنوز داغ است،اما قانون، قانون است و باید اجرا شود.
گزارش از مهناز بیرانوند
اجتمام * 7268 * 3063
۰ نفر