۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۰۰
کد خبر: 83036750
T T
۰ نفر

تب تقاضای مسكن بی كیفیت بالا رفت

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۰۰
کد خبر: 83036750
تب تقاضای مسكن بی كیفیت بالا رفت

بجنورد - ایرنا - افزایش قیمت مسكن در ماه های گذشته و همچنین كاهش توان خرید مردم، شرایط را برای رونق بازار واحدهای مسكونی بی كیفیت بیش از همیشه فراهم كرده است.

به گزارش ایرنا، این وضعیت موجب شده تقاضای مردم در بازار مسكن به سمت حواشی شهر و نیز واحدهای بی كیفیت مسكن مهر سوق یابد كه این موضوع تا حدی نگرانی كارشناسان را موجب شده است.
در این میان، مسوولان و دست اندركاران نیز از ساخت و سازهای شبانه و غیرمجاز در حاشیه شهرها، توسعه سكونتگاه های غیررسمی و خانه سازی های غیراصولی ابراز نگرانی می كنند.
آنان می گویند كه در این شرایط ممكن است خریداران كم بنیه از روی شتابزدگی و برای عقب نماندن از كورس قیمت ها به ناچار دست به خرید واحدهای مسكونی بی كیفیت زده و سرمایه ها را هدر دهند.

** تقاضای مسكن به حاشیه شهر سوق یافته است
رئیس كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: با توجه به گرانی مسكن و كاهش توان مردم در تامین این نیاز اساسی، اكنون تقاضاها به حاشیه های شهر سوق یافته و خرید و فروش به این مناطق كشیده شده است.
سید محسن موسوی اظهارداشت: البته اكنون بازار مسكن، وضعیتی مبهم و نامشخص دارد و با افزایش قیمت ها، هیچ تعادلی میان عرضه و تقاضا در این بازار وجود ندارد.
وی بیان كرد: به نظر می رسد این وضعیت، ممكن است در شهر بجنورد منجر به گسترش بیشتر حاشیه شهر و سكونتگاه های غیر رسمی شود.
موسوی اظهارداشت: سیاست های تامین مسكن روشن و شفاف نبوده و قشر ضعیف جامعه اكنون در تامین مسكن با مشكل جدی رو به رو شده اند و در این شرایط امكان رشد و توسعه سكونتگاه های غیررسمی متصور بوده و ممكن است متاثر از گرانی ها، بخشی از نیازها برای مسكن به شكل شتابزده به سمت این سكونتگاه ها هدایت شود.
رئیس كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد گفت: قیمت كنونی مسكن كاذب است و شاهد نوسان قیمت گذاری و اختلاف آن در مناطق مختلف شهر هستیم و مشاوران املاك در هر منطقه قیمتی را برای مسكن تعیین می كنند كه هیچ یك كارشناسی نیست.
وی با بیان اینكه اكنون شاهد رونق سوداگری در بازار خرید و فروش و اجاره مسكن هستیم، افزود: ضروری است دستگاه های نظارتی پایش بیشتری بر بازار مسكن داشته باشند.
موسوی تاكید كرد: این تفاوت قیمت ها حاصل بی ثباتی در حوزه اقتصاد مسكن است و راه حل اضطراری برای رونق ساخت و ساز، كنترل و ثبات وضعیت اقتصاد است.
رئیس كمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد گفت: اكنون ثبات در اقتصاد مسكن وجود ندارد، قیمت مصالح ساختمانی نوسان دارد و سیاست گذاری ها برای تامین مسكن اقشار كم درآمد نامشخص است.

** مردم برای خرید مسكن شتابزده عمل نكنند
مدیر امور شعب بانك مسكن در خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش قیمت ها، از مردم درخواست می شود برای خرید مسكن شتابزده عمل نكنند.
مجید اسدی فر اظهارداشت: با افزایش نرخ مصالح در اقلام مختلف همچون میلگرد، آهن و سیمان، قیمت تمام شده تولید مسكن هم افزایش یافته و این روند رو به گرانی داشته است.
وی گفت: در این شرایط ممكن است مردم به سراغ واحدهای بی كیفیت بروند و واحدهای بساز و بفروشی، متقاضی پیدا كند.
این مسوول بانكی خراسان شمالی درباره تقاضا برای خرید مسكن مهر افزود: با توجه به اینكه هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت مسكن مهر گرفته نشده و البته افزایش قیمت در این بخش دور از انتظار به نظر می رسد، پیش بینی می شود كه متقاضی برای واحدهای مسكن مهر هم بیشتر شود.
اسدی فر با اشاره به اینكه با افزایش قیمت مسكن، توان مردم برای خرید مسكن كاهش یافته است، گفت: در این شرایط حتی افزایش سقف تسهیلات ساخت، نمی تواند راهكار درستی برای رونق دادن به بازار ساخت و ساز باشد زیرا در این صورت، متقاضیان دریافت وام بدهكارتر و توان آنها برای بازپرداخت كمتر می شود.
وی گفت: البته شورای پول و اعتبار هنوز تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات مسكن نگرفته و پرداخت تسهیلات به روال گذشته است اما افزایش سقف تسهیلات مسكن در صورتی مفید خواهد بود كه سطح درآمد مردم افزایش یافته و توان بازپرداخت تسهیلات وجود داشته باشد.
اسدی فر با بیان اینكه در وضعیت كنونی، مردم در بازپرداخت وام ها دچار مشكل هستند، اضافه كرد: افزایش قیمت ارز، بازار مسكن را هم تحت تاثیر قرار داده و شمار زیادی از سازندگان كه از وضعیت آینده بازار مسكن و فروش واحدها نگرانند، دست از كار كشیده اند.
وی افزود: البته با كمك های دولت به ساخت مسكن در قالب خانه اولی ها، ساخت و ساز در این بخش رونق گرفته و استقبال خوبی از «صندوق مسكن یكم» در استان شده است.
اسدی فر گفت: بر این اساس احتمال می رود خرید و فروش در بافت فرسوده بیشتر شود زیرا نرخ سود برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در قالب وام های خانه اولی پایین است و زوجین می توانند از این تسهیلات استفاده كنند.
او بیان كرد: تاكنون در این استان سه هزار و 661 نفر برای مسكن یكم ثبت نام كرده اند و 459 فقره وام به مبلغ 256 میلیارد ریال پرداخت شده كه این روند ادامه دارد.
رئیس امور شعب بانك مسكن خراسان شمالی ادامه داد: نرخ سود وام های مسكن یكم برای زوجین به منظور ساخت و ساز در بافت فرسوده 6 درصد و سایر موارد 8 درصد است و این نرخ پایین، سبب شده تا استقبال از آن مطلوب باشد.
اسدی فر با بیان اینكه در خصوص پرداخت تسهیلات به انبوه سازان هم مشكلی وجود ندارد، گفت: در دولت تدبیر و امید، انبوه سازان برای ساخت دو هزار و 763 واحد، دو هزار و 530 میلیارد ریال تسهیلات دریافت كرده اند.
وی تاكیدكرد: برای رونق بازار مسكن و خارج شدن از وضعیت و مشكلات كنونی، باید بی ثباتی موجود در عرصه اقتصاد حل شود.

** نظارت ها باید بیشتر شود
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی هم با ابراز نگرانی از گرایش مردم به خرید مسكن بی كیفیت در مناطق حاشیه ای، گفت: در این شرایط ممكن است ساخت و سازهای شبانه بیشتر شود و واحدهای مسكونی غیراصولی و بدون مجوز ساخته شود.
علی اكبر رمضانی اظهارداشت: بر این اساس باید نظارت ها بر ساخت و ساز و نیز خرید و فروش ها بیشتر شود تا سرمایه های ملی صرف ساخت و یا خرید واحدهای بی كیفیت نشود.

** افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسكن مهر
سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: با توجه به افزایش قیمت واحدهای مسكونی در استان، استقبال از واحدهای مسكن مهر بیشتر شده است.
جواد عمادیان فر با بیان اینكه اكنون واحدهای مسكن مهر كه در گذشته بدون متقاضی بوده، خریدار پیدا كرده است، اظهارداشت: البته كیفیت واحدهای مسكن مهر با توجه به قیمت تمام شده آن مناسب است.
وی با اشاره به روی آوردن مصرف كنندگان به واحدهای مسكونی حاشیه شهر گفت: افزایش قیمت مسكن سبب شده تا برخی از تقاضاها به حاشیه های شهر سوق یابد و در این شرایط امكان افزایش حاشیه نشینی دور از انتظار نیست.
سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ضروری است ادارات و نهادهای مرتبط با تخلفات ساخت و ساز در نقاط حاشیه ای شهرها برخورد جدی كرده و از توسعه این مناطق جلوگیری كنند.
وی با اشاره به اینكه واحدهای بدون متقاضی مسكن مهر در استان زیاد نیست، اظهارداشت: در بجنورد 150 واحد مسكن مهر بدون متقاضی وجود داشت كه در سه ماه گذشته و با توجه به شرایط پیش آمده 70 واحد آن تاكنون واگذار شده و برای دیگر واحدها نیز متقاضیانی نام نویسی كرده اند.
عمادیان افزود: با توجه به بررسی ها و مقایسه انجام شده، آمار صدور پروانه ساختمانی و ساخت و ساز در دو سه ماه اخیر رونق داشته است.
وی گفت: شمار پروانه های صادر شده در پنج ماهه سال 96 در بجنورد 832 فقره برای ساخت یك هزار و 720 واحد بود كه این رقم در پنج ماهه امسال به یك هزار و 80 پروانه برای دو هزار و 409 واحد رسیده است.

** تاثیر قیمت مصالح
عمادیان فر تاكیدكرد: بی شك عواملی چون قیمت مصالح، نرخ ارز و تورم عمومی بر بازار مسكن تاثیرگذار است و با توجه به جو روانی بازار در نتیجه گرانی و نوسان نرخ ارز، قیمت مصالح به نحو حباب گونه رشد كرده، به طوری كه قیمت مصالح اولیه ساختمان مثل آهن و میلگرد چون از طریق بورس خریداری می شود و متاثر بودن بورس از نرخ ارز، افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: قمیت آهن و میلگرد از ابتدای امسال 40 درصد رشد كرده و نتیجه این افزایش قیمت ها بر قیمت مسكن تاثیر داشته است.
سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: از سوی دیگر افزایش تقاضا برای مسكن هم بر قیمت مسكن تاثیرگذار بوده است.
7185/5132/1042

سرخط اخبار اقتصاد