۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۰۶
کد خبر: 83036712
T T
۰ نفر

37 هزار و 200 مجوز دهياري در كشور صادر شده است

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۰۶
کد خبر: 83036712
37 هزار و 200 مجوز دهياري در كشور صادر شده است

مشهد - ايرنا - معاون امور دهياري ‌هاي سازمان شهرداري ‌ها و دهياري ‌هاي كشور گفت: تاكنون 37 هزار و 200 مجوز دهياري صادر شده و 35 هزار دهيار در كشور مشغول خدمت هستند.

سعيد رضا جندقيان بيدگلي روز دوشنبه در نشست هم انديشي دهياران سه شهرستان كاشمر، خليل ‌آباد و بردسكن در كاشمر افزود: از ابتداي سال 82 تا پايان ارديبهشت امسال بيش از 156 هزار ميليارد ريال به حساب دهياريها واريز شده كه 125 هزار ميليارد ريال از اين مبلغ در دولت يازدهم و دوازدهم بوده است.
وي اظهار داشت: در گذشته هفت هزار ميليارد ريال براي توزيع در اختيار سازمان شهرداري ها بود كه از ابتداي امسال در اختيار اين سازمان گذاشته نشده است لذا از نمايندگان مجلس درخواست داريم اين مبلغ را به سازمان شهرداري ها برگردانند تا بتوانيم اعتبارات لازم براي اجراي پروژه ها و خريد ماشين آلات مورد نياز را از اين محل تامين كنيم.
وي گفت: اكنون اين مبلغ به طور سراسري و غيرعادلانه توزيع مي شود.
جندقيان افزود: در 30 سال قبل روستائيان در توليد ناخالص ملي كشور حدود 25 درصد نقش داشتند ولي اين رقم در سال 95 به 10 درصد كاهش يافته است.
وي اظهار داشت: در پنج سال اخير بسياري از محصولات كشاورزي در حاشيه شهرهاي بزرگ توليد مي شوند كه ساكنان آن روستايي نيستند.
وي گفت: اين فاجعه است كه 20 ميليون و 760 هزار نفر جمعيت روستايي فقط سه تا پنج درصد در توليد ناخالص ملي كشور نقش داشته باشند.
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري خراسان رضوي نيز در اين نشست با بيان اينكه اعتبارات تخصيصي به دهياري ها طي سال هاي اخير رشد چشمگير داشته است گفت: اعتبارات دهياريهاي كاشمر در سال 95 حدود 47 ميليارد ريال بود كه در سال گذشته به 71 ميليارد ريال افزايش يافت.
محمد علي همدمي نژاد افزود: اعتبارات دهياريهاي شهرستان بردسكن از 26.9 ميليارد ريال به 51.7 ميليارد ريال و در شهرستان خليل‌آباد از 21.15ميليارد ريال به 37 ميليارد ريال افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: در هفته دولت نيز پروژه هايي افتتاح كرديم كه بيشتر از اين اعتبارات بود و اين نشان مي دهد مردم روستا مشاركت بسيار خوبي در اجراي پروژه ها داشته اند.
وي با بيان اينكه با همكاري پليس راه، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشكي آموزش هاي سوانح و تصادفات براي دهياران برگزار شده است گفت: بر اساس آمار، تصادفات امسال به دليل آموزش هاي ارائه شده نسبت به سال هاي قبل 20 درصد كاهش يافته كه اين امر نشان مي دهد آموزش ها از تاثير گذاري خوبي برخوردار بوده اند كه بايد به روستائيان نيز انتقال داده شود.
همدمي نژاد افزود: در طول سال نيز آموزش هاي متعدد براي دهياران در نظر گرفته شده و در چند روز آينده آموزش آتش نشاني نيز برگزار و نيرو هايي براي ايستگاه هاي آتش نشاني در روستاها بكار گرفته خواهند شد.
وي اظهار داشت: در آغاز اجراي طرح ارائه تسهيلات اشتغالزايي به روستاها در جايگاه بيست و هشتم بوديم اما با تلاش هاي انجام شده در حال كسب مقام اول كشور هستيم.
وي گفت: استان خراسان رضوي 301 دهيار زن دارد كه نشان مي دهد زنان روستايي در اين عرصه فعاليت خوبي دارند.
نماينده مردم كاشمر، بردسكن و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: در چند سال اخير قدمهاي بزرگي در خدمات رساني و ايجاد زيرساخت در روستاها برداشته شده به طوريكه قبل از آن كاري براي روستاها انجام نشده است.
بهروز بنيادي با تاكيد بر توانمندي روستائيان افزود: در روستاها شاهد خرده مالكي هستيم كه درآمد را كاهش داده است.
وي با بيان اينكه در كنار كشاورزي بايد به كشاورزان در روستاها آموزش دهيم تا در اوقات فراغت بتوانند اقدامات ديگري انجام دهند، اظهار داشت: در نيمه دوم سال اغلب خانواده هاي روستايي بيكارند و توان بانوان روستايي مورد غفلت قرار گرفته است.
وي گفت: بايد با آموزش هاي لازم به دهياران توان اقتصادي روستاها را افزايش داد.
بنيادي تداخل وظايف دستگاهها در روستاها را از مهمترين مشكلات دانست و افزود: دستگاههاي بسياري امروز در روستاها متولي هستند و شاخص ها و استانداردها و قوانين با يكديگر متفاوت است كه اين امر سبب سرگرداني دهياران، شوراها، فرمانداران و مردم شده است.
وي اظهار داشت: در مديريت روستايي شاهد آشفته بازار هستيم كه بايد در اين زمينه فكر اساسي انجام شود.
در اين نشست فرمانداران شهرستانهاي كاشمر، خليل آباد و بردسكن به بيان مشكلات و توانمندي هاي روستاهاي اين سه شهرستان پرداخته و اولويتها و نيازهاي منطقه خود را بيان كردند.
سه شهرستان كاشمر، خليل آباد و بردسكن در جنوب غربي خراسان رضوي 220 هزار نفر جمعيت دارد.
7497 / 6053
۰ نفر