۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83031280
T T
۰ نفر

رسانه های اصلاح طلب و تشریح زوایای «دولت در سایه»

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83031280
رسانه های اصلاح طلب و تشریح زوایای «دولت در سایه»

تهران- ایرنا- شرایط نابسامان اقتصادی، مخالفان را بیش از پیش به سوی مانع تراشی مقابل تصمیمات و سیاست های دولت سوق می دهد. در این اوضاع، موازی كاری یا اخلال در عملكرد دستگاه های اجرایی كلاف مشكلات را پیچیده تر می كند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سایت ها و مطبوعات اصلاح طلب امروز چهارشنبه بیست ویكم شهریورماه علاوه بر بررسی مانع تراشی ها مقابل دولت، به مسایلی چون حضور رئیس جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، عملكرد بازار ثانویه ارز، بسته حمایتی گمرك، اهمیت مسوولیت پذیری مردم و ... پرداختند.

** ضرورت حمایت از دولت در بزنگاهی تاریخی
تارنمای خبری تحلیلی «عصر ایران» در گزارشی به سخنان «محسن‌ هاشمی» رئیس شورای شهر تهران كه در روزنامه «ایران» انتشار یافته، پرداخت و از قول وی نگاشت: باید توجه داشت كه از زمان بروز نوسانات اقتصادی تا امروز، زمان زیادی نگذشته است، به این معنی كه امروز كمتر از 6 یا 7 ماه است كه ما مشكلات اقتصادی اخیر را كه بیشتر آن ناشی از تحریم است، مشاهده می‌كنیم. در همین مدت هم، اینقدر مؤلفه‌ها و عوامل دخیل در اداره كشور تغییر كرده است كه قطعاً اكنون نمی‌توان مدعی شد كه دیگر به دولت برای اداره كشور امیدی نیست. به همین دلیل است كه رهبر معظم انقلاب تأكید دارند دولت باید حمایت شود تا بتواند مشكلات را مدیریت كند.
سایت «انتخاب» نیز بخش هایی از سخنان هاشمی را برجسته كرد و آورد: نشانه های وجود دولت در سایه دیده می شود. گروهی كه معلوم نیست كجاست و دور از انظار نشسته‌، مقابل تصمیمات دولت می‌ایستد. هر جا موافق عملیات یك وزارتخانه نباشند، با یك روش عملیاتی یا تبلیغاتی، آن عمل و برنامه را به هم می‌زنند. با دادن اطلاعات متناقض به مراجع بالاتر به گونه‌ای عمل می‌كنند كه دولت نتواند در یك زمینه خاص تصمیم بگیرد. گاهی دولت تصمیم می‌گیرد روابط خود را با فلان كشور بهبود ببخشد، اما این گروه كاری می‌كند تا میان دولت و دولت مقصد دعوا شود.
همچنین رئیس شورای شهر تهران، «دولت سایه» را به مراتب بدتر از موازی‌كاری با دولت دانست. او با اشاره به تجربیات دولت سازندگی، تشریح كرد كه تخریب‌های دولت سایه، نه سیاست خارجی می‌شناسد، نه سیاست داخلی.
«پشت پرده واقعی وقایع اخیر كشور چیست؟» عنوان گفت وگوی «غلامرضا ظریفیان» استاد دانشگاه و فعال سیاسی با «نامه نیوز» است كه در آن می خوانیم: موضوع سیاسی موثر در اقتصاد ایران مساله نقش دولت پنهان است. به هر حال جریاناتی در كشور وجود دارد كه می توان آن ها مافیا نامید و به شدت درعرصه اقتصاد اثرگذار هستند. این جریان ها ممكن است در درون دولت یا بیرون از دولت باشند و پرداختن به آن ها در حوزه سیاست تعریف می شود.
به‌ گزارش «ایلنا»، «مصطفی سالاری» استاندار گیلان درحاشیه نشست پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور با اشاره به برخی از انتقادها و مخالفت‌ها در انتصابات مدیران سیاسی گفت: به جای موضع گیری‌های غیر مرتبط در فكر خدمت به مردم باشیم نه اینكه تمام تلاش‌ برای تحمیل حزب و گروه خود به دولت بكار گیریم.
سالاری با انتقاد از اینكه عده‌ای به دنبال مانع تراشی برای تصمیمات دولت هستند، افزود: این افراد چون گروه موافق‌شان در مناصب دولتی قرار ندارند، به دنبال بهانه‌گیری و چوب لای چرخ گذاشتن هستند. وی با اشاره به این كه به جای حاشیه‌پردازی و تلاش برای متوقف كردن جوانان باید به دنبال خدمتگذاری به مردم و جذب اعتبارات لازم به استان باشیم گفت: همین افرادی كه در امور دولتی دخالت می‌كنند اگر بتوانند قدمی برای حل مشكلات مردم بر دارند، دولت از آنها حمایت می كند.

** عوامل مشكل ساز خارج از دولت و تیم اقتصادی است
به گزارش روزنامه «آرمان»، «عبدا... ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص موضوع استیضاح‌های اخیر مجلس اظهار كرد: طبق آخرین اخباری كه در دست داریم در خصوص جایگزین وزیر اقتصاد با دو نفر صحبت شده، اما هیچ یك از آنها مسئولیت این وزارتخانه را نپذیرفتند و این افراد هم از معاونان وزارت اقتصاد هستند. وی افزود: البته با توجه به شرایط فعلی افراد حق دارند این مسئولیت را نپذیرند.
وی با اشاره به روندی كه برای استیضاح‌ها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: این روند هم در همان چارچوب ناكارآمدی بخش قابل توجهی از دولت خصوصا در حوزه اقتصادی است، البته باید توجه داشت مشكلات اقتصادی نه بر عهده وزیر اقتصاد و نه بانك مركزی و نه حتی رئیس‌جمهور است. باید عوامل مشكلات فعلی را در خارج از دولت و تیم اقتصادی آن جست‌وجو كرد. روند فعلی هم به نظر من بعد از سخنرانی روحانی در مجلس متوقف شده است و ادامه پیدا نخواهد كرد.

** پاسخ به مخالفان حضور روحانی در سازمان ملل
منتقدان دولت به روحانی پیشنهاد داده‌ اند كه ازشركت در اجلاس سازمان ملل خودداری كند. روزنامه «اعتماد» در تیتر یك خود با عنوان «رفتن یا نرفتن مساله این نیست»، آورد: به نظر می‌رسد این‌بار جریانی خاص با وجود علم به اینكه تصمیم‌گیری در سیاست خارجی در چنین سطحی تنها در اختیار رییس دولت نیست و با وجود مخالفت آشكار رهبر انقلاب و تاكید بر اینكه «نه مذاكره می‌كنیم، نه جنگ می‌شود» تلاش دارند با بیان پیشنهاداتی به ظاهر خیرخواهانه به روحانی هشدار دهند. اما بعید است كه از این نكته هم بی‌اطلاع باشند كه عدم حضور در این اجلاس تنها وجهه دیپلماتیك ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
«الهه كولایی» استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشت: حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در سطوح مختلف در مجامع مختلف و گردهمایی‌هایی كه نمایندگان كشور‌های مختلف جهان حضور دارند، این فرصت را پیدا می‌كنند تا با استفاده از رسانه‌های بین‌المللی به بیان دیدگاه‌ها، خواسته‌ها، ‌مطالبات و در واقع نگرش‌های واقعی مردم و دولت ایران پرداخته و فضای تبلیغاتی سنگین علیه ایران را بشكنند. حضور ایران در مجامع بین‌المللی، حتی در سازمان ملل فرصتی خواهد بود تا رهبران ایران به ویژه رییس‌جمهور به بیان دیدگاه‌های خود به‌طور مستقیم مردم جهان و افكار عمومی بین‌المللی را درباره دغدغه‌ها و نگرش‌ها و حقوق حقه ایران به‌طور مستقیم روبه‌رو ساخته و از این مسیر فضا را برای پیشبرد ابزار دیپلماسی و استفاده از آن در جهت تامین منافع ایران مهیا سازد.
«جلال‌ خو‌ش چهره» فعال رسانه ای هم در روزنامه «ابتكار» به تجربه ایران در بهره‌مندی از تریبون های جهانی اشاره كرد و آورد: تحریم تریبون های جهانی، به معنای خالی كردن جا برای دیگرانی است كه می‌خواهند دیدگاه‌های خود را بر افكار عمومی و اصولا سیاست جهانی القا كنند. ایران‌ سال‌ها و در بزنگاه‌هایی حساس به دلیل تحریم برخی تریبون‌ها، فرصت را برای عرض اندام دیگرانی فرآهم كرد كه اهداف خود را علیه تهران دنبال می‌كردند. اصلاح این وضع موقعیت‌هایی را ایجاد كرد كه برجام، برجسته‌ترین نتیجه آن است.
روزنامه آرمان در گزارش «روحانی فرصت نیویورك را از دست ندهد» به انتشار نظرات كارشناسان درباره سفر رئیس جمهوری به نیویورك پرداخت. «روحانی برود یا نرود» نیز تیتر یك روزنامه «شرق» در این ارتباط بود.

** بسته حمایتی گمرك برای ترخیص كالاها
به گزارش روزنامه «همدلی»، معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران از تدابیر ویژه گمرك برای مقابله با تحریم ها خبر داد. «مجتبی پورسیف» در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان این مطلب به ارائه بسته حمایتی گمرك برای تسریع در ترخیص كالاها با استفاده از قوانین و مقررات مصوب اشاره كرد و گفت: این بسته حمایتی از سوی گمرك ایران به ستاد مقابله با تحریم‌ها ارسال شد كه برخی از آنها از سوی این ستاد مصوب و ابلاغ شده است.
او همچنین به ترخیص كالاهای سلامت محور از جمله دارو و تجهیزات پزشكی اشاره كرد و افزود: كالاهای این بخش، تنها با داشتن تاییدیه وزارت بهداشت در سریع ترین زمان ممكن ترخیص می شوند.

** مسوولیت مردم
روزنامه «جهان صنعت» با درج عنوان «رشد تقاضا، بحران اقتصادی را تشدید می‌كند»، نوشت: چندی پیش پستی در شبكه‌های مجازی دست به دست شد كه در آن عنوان شده بود اولین كالاهایی كه در ونزوئلا كمیاب یا نایاب شده بود، دستمال كاغذی، نواربهداشتی و پوشك بچه بود‌.
این گزارش افزود: فارغ از صحت و سقم اتفاقی كه در ونزوئلا افتاده است كه لازم است مردم كه اتكای بیش از حد به فضای مجازی دارند به یاد داشته باشند كه مطالب منتشرشده در فضای مجازی لزوما صحت ندارد، باید بدانیم كه ایران هیچ‌گاه شبیه ونزوئلا نبوده و نخواهد بود‌. دوم، خواسته یا ناخواسته همه می‌دانیم كه كشور ما در شرایط سخت و حساسی قرار گرفته و سران نظام و دولتمردان به صراحت اعلام كرده و می‌كنند كه در حال جنگ اقتصادی هستیم‌... بدون شك در چنین اوضاع و احوالی مردم هم وظایف بسیار مهمی برعهده دارند كه لازم است برای برون‌رفت از شرایط فعلی به آنها عمل كنند و با هجوم برای خرید كالا زمینه را برای احتكار فروشندگان فراهم نكنند‌.

** بازار ثانویه ارز؛ راهكاری مناسب و نیازمند تقویت
«وحید شقاقی شهری» استاد دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد سیاست‌های ارزی بانك مركزی و بازار ثانویه گفت: سیاست‌هایی كه در یك ماه اخیر توسط بانك مركزی اجرا شده به ویژه دادن مجوز به صرافی‌ها جهت خرید بخشی از ارز حاصل از صادرات سامانه نیما مناسب محسوب می‌شود، هر چند بازار ثانویه مشكلاتی دارد كه باید برطرف شود.
وی ادامه داد: ما در سال گذشته تقریبا 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم بر اساس همین روال ما باید در طی شش ماه گذشته 20 الی 25 میلیارد دلار به بازار ثانویه تزریق می‌كردیم، در حالی كه این رقم بسیار ناچیز است حتی انتقاد آقای رئیس جمهور را نیز برانگیخته است و در این شرایط، وزارت نفت و سایر نهادهای دولتی باید پیگیر تزریق ارز صادرات غیرنفتی پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و ... به بازار ثانویه باشند تا این بازار تاثیرات مثبت خود در نرخ را نمایان كند.
شقاقی شهری در مورد مهار سوداگری در بازار ارز گفت: بازار ثانویه شفافیت لازم را دارد و در آن خریدار و فروشنده كاملا مشخص هستند و می‌تواند سوداگری را كاهش دهد اما نباید از سایر ابزارها، مانند مالیات كه تاثیر مهمی در راستای كنترل سوداگری دارد، غافل شویم.

** تركیدن حباب سكه با مالیات خرید
به گزارش سایت خبری تحلیلی انتخاب، در پی نوسانات بازار سكه و ارز صبح امروز «سیدكمال تقوی ‌نژاد» رییس سازمان امور مالیاتی اعلام كرد كه در مورد خرید سكه تا 25 عدد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یك جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است؛ به طوریكه برای 1000 سكه می‌توانیم تا 35 درصد مالیات بگیریم.
در این راستا «محمد كشتی آرای» عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر درباره تاثیرگذاری این تصمیم بر بازار سكه گفت: این اقدام می‌تواند حباب قیمت سكه را بشكند و ارزانی آن را در پی داشته باشد، چراكه دیگر كسی نمی‌تواند با پول‌های باد آورده تعداد زیادی سكه بخرد و با قیمت و بازار آن بازی كند.
از نگاه كشتی آرای، آنچه مسلم است اینكه عدالت در بازار سكه رعایت می‌شود و همه مردم می‌توانند به عنوان متقاضی در این بازار اقدام به خرید و فروش كنند، چراكه دیگر كسی نمی‌تواند 35 هزار سكه بخرد و به كس دیگری حتی یك سكه هم نرسد. البته از سوی دیگر نیز با توجه به شفاف شدن خرید و فروش معاملات در بازار سكه می‌تواند تاثیر مثبتی روی این حوزه بگذارد و امیدوار باشیم كه قیمت سكه با این سیاستگذاری متعادل شود.
پژوهش**9242**9279
۰ نفر