۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 83029643
T T
۰ نفر
اورتگا آمریكا را به طراحی كودتا در نیكاراگوئه متهم كرد

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری نیكاراگوئه روز گذشته ضمن رد درخواست ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این كشور، آمریكا را به طرح ریزی كودتا علیه دولتش متهم كرد.

به گزارش تارنمای شبكه فرانس 24، دانیل اورتگا در مصاحبه اختصاصی با این شبكه فرانسوی این مساله را كه وی دستور سركوب مرگبار طی اعتراض های چند ماه اخیر نیكاراگوئه را صادر كرده، رد كرد.
وی در عین حال اعلام كرد كه آماده است با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا ظرف هفته های آتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار كند.
رئیس جمهوری چپ گرای نیكاراگوئه در ادامه گزارش ها در این رابطه كه وی سركوب مرگبار معترضان طی اعتراض های اخیر را سازماندهی كرده، رد كرد.گروههای حقوق بشری مدعی هستند طی اعتراض های چند ماه اخیر علیه دولت ماناگوآ بیش از 320 نفر كشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. دولت نیكاراگوئه آمار كشته ها را 198 نفر اعلام كرده است.
اورتگا همچنین در مورد گزارش كمیسیونر ارشد امور حقوق بشر سازمان ملل در باره خشونت های اخیر در نیكاراگوئه آن را گزارشی همراه با تهمت توصیف كرد. این كمیسیونر پیشتر در گزارشی به كشتار بی رویه، ناپدید شدن افراد و همچنین شكنجه و سوء رفتار با معترضان طی اعتراض های اخیر اشاره كرده بود. اورتگا اضافه كرد كه نهاد حقوق بشر سازمان ملل از واشنگتن در مورد انتشار این گزارش دستور گرفته است.
وی گفت كه نیروهای پلیس و نیروهای دولتی نیكاراگوئه هرگز مرتكب جرمی نشده اند.
رئیس جمهوری نیكاراگوئه ضمن اشاره به اینكه آمریكا كودتا علیه او را طرح ریزی كرده عنوان نمود كه سیا گروههایی نظامی را برای سرنگونی دولتش آموزش داده و بودجه در اختیار آنها قرار داده بود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال مداخله نظامی امریكا در نیكاراگوئه گفت: زمانی كه نام آمریكا مطرح می شود هر چیزی امكان دارد.
وی گفت كه با مقامات اروپایی همچون اسپانیا و المان و سازمان ملل برای از سرگیری مذاكره با مخالفان در حال رایزنی است.اورتگا همچنین كلیسای كاتولیك را به جانبداری از مخالفان متهم كرد.
رئیس جمهوری 72 ساله نیكاراگوئه تصریح كرد كه برای اولین بار طی سالهای اخیر قصد دارد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شركت كند و اماده است با دونالد ترامپ دیدار داشته باشد.
به گزارش ایرنا، اعتراض‌ها در نیكاراگوئه از آوریل (فروردین ماه) و زمانی آغاز شد كه دولت طرحی را برای تغییر نظام تامین اجتماعی با هدف تامین كسری بودجه پیشنهاد داد.
این طرح بعدها منتفی شد، اما اعتراض‌ها علیه اورتگا همچنان ادامه یافت. معترضان خواستار كناره گیری اورتگا از قدرت شده اند اما وی بر ماندن در سمت ریاست جمهوری تاكید كرده است.
اروپام**9234**1590
۰ نفر