۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83027317
T T
۰ نفر

خانه احزاب آذربايجان شرقي فعاليت خود را آغاز كرد

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83027317
خانه احزاب آذربايجان شرقي فعاليت خود را آغاز كرد

تبريز - ايرنا - خانه احزاب آذربايجان شرقي با تصويب اساسنامه و انتخاب اعضاي شوراي اجرايي و بازرسان اصلي و علي البدل آغاز به كار كرد.

به گزارش يكشنبه ايرنا، اساسنامه خانه احزاب آذربايجان شرقي در مجمع عادي نوبت اول با حضور نمايندگان 34 حزب و تشكل سياسي در 6 فصل ، 34 ماده و 31 تبصره به تصويب رسيد.
در ادامه بر مبناي اساسنامه 11عضو شوراي اجرايي، يك نفر بازرس اصلي و يك نفر بازرس علي البدل نخستين دوره فعاليت خانه احزاب استان آذربايجان شرقي از دو طيف اصلاح طلب و اصولگرا به شرح زير انتخاب شدند.
در اين نشست 5 نفر نماينده احزاب و تشكل هاي اصلاح طلب از بين خود اين تشكل ها متشكل از جعفر تقوي از حزب اتحاد و ملت، حسن پورعظيم(نيك) از مجمع ايثارگران انقلاب اسلامي، اكرم خيرخواه از جمعيت زنان مسلمان نوانديش، حميدرضا ايلخاني از حزب مردم سالاري و علي فرضعليزاده از انجمن اسلامي معلمان انتخاب شدند.
انتخاب 5 نفر نماينده احزاب و تشكل هاي اصولگرا از بين خود اين تشكل ها شامل اصغر نعلبندپور از جمعيت ره پويان انقلاب اسلامي، رحمان جهاني از جمعيت موتلفه اسلامي، محمد ساعي از جمعيت حاميان انقلاب اسلامي، جوادعباسعليزاده از جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي و علي واعظي از كانون تربيت اسلامي از ديگر بخش هاي اين نشست بود.
در نشست آغاز به فعاليت خانه احزاب آذربايجان شرقي همچنين مهندس سعيد پورشريفي از سازمان عدالت و آزادي با راي مشترك همه احزاب حاضر به عنوان نفر يازدهم انتخاب شد.
همچنين با راي مشترك همه احزاب و تشكل هاي سياسي حاضر در اين نشست، رضا عظيم آذري از حزب اسلامي كار به عنوان بازرس اصلي و يداله جعفري از جامعه اسلامي كارگران به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.
بر اين اساس خانه احزاب استان آذربايجان شرقي نهادي مدني، غيردولتي داراي شخصت حقوقي مستقل، متشكل از نمايندگان احزاب و گروه هاي سياسي پروانه دار بوده و با هدف تلاش در جهت ايجاد فضاي سالم و قانونمند سياسي و تعميق بينش سياسي، ارتقاء و گسترش فرهنگ حزبي و فعاليت گروهي در جامعه در راستاي اجراي اصل 26 قانون اساسي فعاليت مي كند.
اهتمام جهت تأمين امنيت فعاليت هاي سياسي و نهادينه كردن آن در استان، تقويت روحيه تعاون و همكاري ميان احزاب و گروه هاي سياسي، اهتمام جهت تقويت بنيه مالي احزاب در چارچوب قوانين، دفاع از حقوق قانوني احزاب، حمايت علمي، آموزشي و اطلاع رساني از احزاب، تلاش براي حاكميت ضوابط قانونمند بر رقابت هاي سياسي و پذيرش داوري بين احزاب و گروه هاي سياسي از ديگر رئوس اساسنامه خانه احزاب آذربايجان شرقي است.
معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان‌شرقي نيز در اين نشست، فعاليت تشكل‌هاي سياسي را بهترين روش براي تامين مشاركت مردم در اداره‌ جامعه دانست.
رحيم شهرتي‌فر گفت: تجربه‌‌ بشري ثابت كرده كه مردم سالاري بهترين تجربه در رابطه با اداره امور جامعه بوده و بهترين روش تامين مشاركت مردم در اداره‌ جامعه، فعاليت تشكل‌هاي هم‌جهت در چارچوب‌هاي نظام‌مند و به صورت سازمان يافته و قانوني است.
وي با بيان اين‌كه حركت نظام‌مند تشكل‌هاي سازمان يافته و قانوني مي‌تواند مشاركت حقيقي و واقعي مردم در اداره‌ي امور جامعه را تامين كند، افزود: در كشور ما نيز فعاليت تشكل‌هاي سياسي قالبي نبوده و موسمي است و اين نقش گاهي در مديريت كلان كشور كم‌رنگ و گاهي پررنگ بوده است.
شهرتي‌فر با اشاره به آمار تشكل‌هاي سياسي در استان، خاطرنشان كرد: تاكنون سه تشكل استاني پروانه فعاليت گرفته‌اند كه دو مورد آن فعال نبوده و يك تشكل باقي مانده نيز فعاليت چنداني ندارد.
وي به تعداد دفاتر استاني احزاب كشوري در استان نيز اشاره كرد و افزود: در آذربايجان شرقي ۶۰ نمايندگي داراي پروانه فعاليت وجود دارد كه ۴۸ مورد آن كم و بيش فعال بوده اما ۱۲ تشكل سياسي آن گونه كه بايد و شايد فعاليت ندارند.
وي در ادامه از وجود ۵۵ كانون صنفي غيرسياسي در استان نيز خبر داد.
وي به موضوع 'تشكيل خانه احزاب' نيز اشاره كرد و افزود: از سال ۸۱ موضوع تشكيل خانه احزاب در استان مطرح شد و تحقق آن دچار تاخيري طولاني شد تا اين ‌كه در سال ۹۵ بار ديگر تشكيل اين خانه و فرآيند تدوين اساسنامه شروع شد.
معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي گفت: امروز گردهم آمده‌ايم تا شاهد تصويب اساسنامه 'خانه احزاب استان' و شروع به كار رسمي اين نهاد سياسي استاني باشيم.
وي تاكيد كرد: سياست اصولي كه وزارت كشور آن را ابلاغ كرده و پيگيري مي‌كند، 'منشور گفتگوي سياسي بين احزاب سياسي و بدنه مديريتي استان‌ها و كلان كشوري' است كه اميدواريم بعد از تشكيل رسمي خانه احزاب استان اين موضوع محقق شود.
وي با تاكيد بر ضرورت برقراري تعامل و گفت‌وگو بين تشكل‌هاي سياسي، گفت: استانداري، به عنوان نماينده عالي دولت در استان از اين تعامل استقبال كرده و انتقال گفت‌وگوها و نظرات مردم به نظام مديريتي استان به توسعه همه جانبه استان كمك خواهد كرد.
وي با اشاره به پيش‌رو بودن انتخابات در سال آينده و موسم فعاليت‌هاي سياسي، تاكيد كرد: بر اين اساس مي‌توان گفت كه در زمان خوبي خانه احزاب استان فعاليت خود را شروع مي‌كند.
شهرتي‌فر خانه احزاب استان را در راستاي پيشبرد 'حفظ شان احزاب' و ' توسعه‌ي فضا براي فعاليت‌هاي سازمان يافته و قانوني' قدم موثري دانست.
وي تشريح كرد: اصلاح قانون انتخابات، تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي براي شوراهاي اسلامي يا مجلس شوراي اسلامي، سازمان يافته كردن فعاليت‌هاي سياسي، معرفي نامزدهاي صلاحيت‌دار، تعريف جرم سياسي و ايجاد حداقلي از حاشيه امن براي احزاب و جلوگيري از برخورد عجولانه و سلبي با فعالان حزبي، تسريع در فرآيند صدور پروانه‌ فعاليت از جمله مواردي است كه خانه احزاب مي‌تواند مورد توجه قرار دهد.
وي در ادامه از نمايندگي‌ هاي استاني احزاب كشوري خواست براي تكميل نواقص پرونده‌هايشان جهت صدور به موقع پروانه فعاليت اقدام كنند.
518

سرخط اخبار استان‌ها