۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 83026655
T T
۰ نفر

طرح بنياد كودك اجرا مي شود

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 83026655
طرح بنياد كودك اجرا مي شود

تهران- ايرنا- مديركل پيشگيري هاي اجتماعي و فرهنگي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، از اجراي طرح بنياد كودك خبر داد و گفت: با توجه به اهميت تربيت اجتماعي به ويژه در حوزه كودكان، قوه قضاييه با اجراي اين طرح به موضوعات مرتبط با كودكان ورود كرده است.

به گزارش ايرنا از معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، علي محمد زنگانه روز شنبه در مراسم افتتاحيه كارگاه آموزشي ويژه مربيان نهادهاي كودك سراسر كشور افزود: علت ورود قوه قضاييه به موضوع هاي كودكان به ويژه در مقطع پيش دبستاني و حتي قبل از آن، اهميت اين موضوع و بند پنج اصل ١٥٦ قانون اساسي است.
وي افزود: يكي از مترقي ترين قوانين اساسي را در دنيا داريم كه بسياري از اصول آن يا معطل مانده يا اجرا نشده است و قوه قضاييه بر اساس قانون مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام، موظف به مديريت پيشگيري است.
زنگانه با تقسيم بندي پيشگيري به دو بخش كيفري و غيركيفري گفت: يك نوع پيشگيري، كيفري، سزاگرايانه و واكنشي است؛ به عنوان نمونه كسي جرمي مرتكب مي شود و با صدور حكم براي او كه هم مجرم مجازات و از وقوع بزه هاي بيشتر جلوگيري مي شود و هم ديگران با توجه به اين مجازات ديگر به سمت آن جرم نمي روند.
وي افزود: نوع ديگر پيشگيري، غيركيفري و كنشي است؛ به اين معنا كه قبل از وقوع جرم، پيشگيري انجام شود و اجازه ندهد انگيزه مجرمانه شكل بگيرد.
زنگانه اضافه كرد: همه عواملي كه فرصت وقوع جرم را مي گيرد، در واقع پيشگيري وضعي است و از ديگر پيشگيري ها مي توان به پيشگيري هاي اجتماعي، اخلاقي، رواني و معنوي اشاره كرد و اخيرا يك پيشگيري ديگر به نام پيشگيري محيطي اضافه شده است.
وي پيشگيري رشدمدار و جامعه مدار را دو نوع پيشگيري اجتماعي برشمرد و گفت: براي انجام كار پيشگيرانه با اولين گزينه اي كه مواجه مي شويم، شبكه عليتي داشتن جرايم و آسيب ها است كه در كشور به صورت جمعي و شبكه اي كار نمي كنيم.
مديركل پيشگيري فرهنگي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه افزود: مربيان نهادهاي كودك، سفيران اين تفكر استراتژيك يعني كار جمعي و شبكه اي هستند.
وي اظهار داشت: در عمل بايد به صورت گروهي كار كرد زيرا قضاييه، سازمان بهزيستي و وزارت آموزش پرورش به تنهايي نمي توانند امور را آنگونه كه بايد پيش ببرند.
اين مقام مسئول با تقسيم بندي پيشگيري رشدمدار به سه دسته مدرسه محور، خانواده محور و جامعه محور گفت: مجموعه ها انواع پيشگيري رشد مدار را تعيين مي كنند و اين قوه در كشور پيشگيري مدرسه و پيش دبستاني محور را انتخاب كرده زيرا معتقد است مي توان با اين پيشگيري به پيشگيري خانواده محور هم دست يافت.
وي مراقبت اجتماعي دانش آموزان را يك مداخله مدرسه محور نام برد كه از سن هشت تا ١٨ سالگي انجام مي شود و گفت: البته كار بزرگي در سطح پيش از دبستان قرار است در قوه قضاييه انجام شود و اين طرح (بنياد كودك) مصوبه شوراي اجتماعي را هم دريافت كرد تا مديران زيرمجموعه همان مدل نماد بتوانند كار بزرگي در حوزه پيش از دبستان انجام دهند.
به گفته زنگانه، در سند راهبردي اين بنياد استخراج و محتواي مهارت ها مشخص شده و قرار است برخي عناوين پروژه ها حذف و برخي هم اضافه شود. همچنين ٤٩ درصد سهامداران طرح بنياد كودك بخش هاي خصوصي هستند و در 51 درصد باقي مانده نهادهاي دولتي سرمايه گذاري خواهند كرد.
وي اظهار داشت: جايگاه مهد و پيش دبستاني را مي خواهيم ارتقا دهيم، محروميت زدايي كنيم و توجه همه را به اين موضوع جلب كنيم كه راه نجات كشور جز مداخله در تربيت اجتماعي به ويژه در سنين كودكي نيست.
اجتمام*1003*1834

سرخط اخبار جامعه