۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 83026322
T T
۰ نفر
خط تولید هیچ دارویی در هلال احمر متوقف نشده است

تهران- ایرنا- مدیر عامل شركت داروسازی سهای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی گفت: به دلیل كمبود برخی ملزومات همچون كاغذ و كارتن با كند شدن تولید و توزیع دارو مواجه شده ایم، اما هیچ خط تولید دارویی در هلال احمر متوقف نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، كامران یوسفی روز شنبه در نشست خبری در محل شركت داروسازی سها با اشاره به اینكه شركت داروسازی سها وظیفه تولید داروهای مورد نیاز كشور را دارد، گفت: در این مركز 103 نوع دارو در دسته های گوناگون تولید می شود.
وی با اعلام اینكه تمام خطوط تولیدی این كارخانه فعال است، گفت: كمبود نقدینگی و ارز و تامین مواد اولیه از مشكلات ما است.
رئیس شركت داروسازی سها هلال اضافه كرد: برای تامین ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه دارویی مقداری ارزی از طرف بانك مركزی در اختیار شركت داروسازی سها قرار می گیرد ولی برای ادامه مسیر نیاز به همدلی همه سازمان ها و نهادهای مرتبط هستیم و نیازمند این هستیم كه ارگان های بالادستی مثل بانك مركزی و وزارت بهداشت همكاری كنند تا بتوانیم ملزومات مورد نیاز تهیه كنیم.

* تهیه كاغذ و كارتن از مواد اولیه خارجی دارو سخت تر است
وی ادامه داد: هزینه ملزومات داخلی مانند بروشور، كاغذ و كارتن باید به صورت نقدی پرداخت شود و در این خصوص مشكل داریم، شركت های تولید كاغذ به دلیل كمبود كاغذ امكان تحویل این كالا را به صورت چكی ندارند و ما نیز به دلیل كمبود نقدینگی امكان پرداخت نقد نداریم و این دلیل كندی تولید و توزیع داروست.
یوسفی گفت: متاسفانه اكنون ملزومات داخلی همچون تهیه جعبه، بروشور و كارتن برای شركت داروسازی سها مشكل‌تر از تهیه ملزوماتی است كه از خارج وارد می‌شود چرا كه باید به شركت‌های داخلی به اجبار هزینه‌ها را نقد پرداخت كنیم و این مساله بار مالی سنگینی برای این شركت به همراه داشته است و اكنون با كمبود نقدینگی مواجه‌ایم. 
وی با اشاره به اینكه تاكنون در رابطه با كمبود مواد اولیه به مشكل برنخورده‌‌ایم، گفت: بخشی از مواد اولیه در گمرك است و مشغول ترخیص آن هستیم البته خط تولیدی داروهای سها تعطیل نشده است. 
یوسفی اضافه كرد: در گذشته به افغانستان و عراق صادرات دارو داشتیم اما اكنون به دلیل مسائل پیش آمده و مشكلات ارزی این صادرات متوقف شده است. 10 تا 12 درصد حجم نیاز كشور را از طریق مجموعه دارویی سها تامین می‌كنیم و با وجود كمبود نقدینگی فرایند تولید متوقف نشده است.
به گفته وی میزان ارز آوری هلال از صادرات دارو به عراق و افغانستان حدود 50تا 100هزار دلار بود.
اجتمام *3377 * 3063

سرخط اخبار جامعه