۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83025954
T T
۰ نفر

آنچه را روحاني نگفت رهبري تذكر داد

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83025954
آنچه را روحاني نگفت رهبري تذكر داد

تهران- ايرنا- هفته گذشته رهبر انقلاب طي بياناتي، خطاب به نهادهاي حكومتي خارج از دولت توصيه و تاكيد كردند كه با دولت موازي كاري نكنند. تاكيد معظم‌له بر كاركرد برخي نهادها‌ و آسيب‌هايي كه موازي كاري با دولت مي‌تواند براي كشور داشته باشد، از نكات مهم و برجسته بيانات ايشان بود.

محمد علي وكيلي در سرمقاله اي در روزنامه ابتكار، نوشت: بدون تعارف بايد گفت كه اقدامات برخي از نهادها و بنيادها، به آشفتگي هم در خدمات و هم در پاسخگويي انجاميده است. آنارشيسم در خدمت‌رساني، بيش از اين كه به عدالت كمك كند، بهره‌وري را مي‌سوزاند و زمينه هدر رفت منابع را فراهم مي‌آورد. در واقع نه تنها به تحقق عدالت كمكي نمي‌كند بلكه به ميانجيِ بهم‌ريختگيِ ساختاري كه به وجود مي‌آورد، زمينه حيف و ميل را بيشتر مي‌كند.

نهادهاي متورم و هم‌عرضِ دولت، عملاً بيش از اينكه باري از دوش دولت بردارند، اقتصاد كشور را بي‌نظم كرده‌اند. سال‌هاي آغازين انقلاب، راهبردها و استراتژي‌هاي حكومت تغيير كرده بود. كشتيبانِ جديدِ كشور، سياستش بر اين افتاده بود كه عمده همتش را مصروف محرومان كند. اين سياست جديد با ساختارهاي كهنه‌ي حكومت پهلوي نمي‌ساخت. ديوان جديدي براي ساختن ايران بر مدارِ اهدافِ انقلاب، لازم بود. در آن ميان به جهت تسريع در خدمت‌رساني، نهادهاي انقلابي متولد شدند كه موازي با ساختارِ سنتيِ دولت، بخشي از بارِ دولتِ انقلابي را به‌دوش بكشند.

نظامِ برآمده از انقلاب، تثبيت شد و شخصيتِ جديدِ خود را در قوايِ خود بازيافت و دورانِ استقرار سپري مي‌شد و اقتضائات فضاي انقلابي از بامِ اعتنا فرو نشست، اما اين سنتِ نهادسازي و بنيادسازي پايدار ماند. اكنون به پاره‌اي از بنيادها كه اهداف مقدسي دارند (مانند آستان قدس رضوي، بنياد بركت، بنياد مستضعفان و ...) چندان وسيع شده‌اند كه عملاً به رقيبِ دولت تبديل شده‌اند. حجم منابع و نقدينگي كه دارند خود برابر با يك دولت است. اقتصادِ اين دولتِ موازي، به قدري بزرگ است كه گاه تهديدي براي اراده دولتِ اصلي نظام محسوب مي‌شود. اين حجم از اقتصاد كه موردِ حسابرسي دولت قرار نمي‌گيرد، اساساً حاكميتِ دولت در اقتصاد را با چالشِ اقتدار مواجه ساخته است.

موازي كاريِ آنها با دولت عملاً مانند «دوستيِ خاله خرسه» شده است. شلختگي كه توليد مي‌كند به خدماتي كه مي‌دهد نمي‌ارزد؛ لذا به ضدِ كاركرد تبديل شده است. به نظر مي‌رسد همه اين نهادها و بنيادها، بايد اين توصيه مقام معظم رهبري را جدي بگيرند و تكفلِ رفاه و عدالت را به دولت بسپارند. اين چنين هم مي‌توان برنامه‌هاي دقيق‌تري براي كشور ريخت و هم منابع در مسيري كه پاسخگويي وجود دارد مصرف مي‌شود.

*منبع:روزنامه ابتكار،1397،6،17
**گروه اطلاع رساني**1893**9131
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش